"Quit Smoking With Barça" on voittanut arvostetun European Lung Foundation Award -palkinnon

07 syys, 2013, 19:03 BST Kohteesta Tonic Life Communications

EUROPEAN RESPIRATORY SOCIETYN VUOSIKOKOUS, BARCELONA, September 7, 2013 /PRNewswire/ --

Euroopan komission ja FC Barcelonan yhteinen aloite on saanut tunnustusta tupakoinnin lopettamisen edistämisestä Euroopassa

European Lung Foundation -säätiö (ELF) ja European Respiratory Society -yhdistys (ERS) ilmoittavat, että Euroopan komission ja FC Barcelonan "Quit Smoking with Barça" -ohjelma (http://www.quitsmokingwithbarca.eu) on voittanut vuoden 2013 ELF-palkinnon ERS:n vuosikokouksessa.

(Photo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20130907/638296 )

Voittoisan kampanjan yhteydessä yli 70 000 ihmistä kaikkialta Euroopasta on rekisteröitynyt tullakseen ex-tupakoitsijoiksi. Tämä on laatuaan ensimmäinen aloite, jossa kumppaneina ovat suuri julkinen toimielin ja yksi maailman johtavista urheiluseuroista. Kampanja, jossa mainostetaan tupakoinnin lopettamisen elinikäisiä etuja, on saanut runsaasti kehuja tiedeyhteisöltä ja terveydenhoitoalalta kaikkialta Euroopasta.

ELF-palkinto esitellään ERS:n vuosikokouksen (7.-11. syyskuuta 2013) avajaisissa. Tapahtumaan kokoontuu noin 20 000 terveydenhoidon ammattilaista keskustelemaan keuhkolääketieteen viimeisimmistä edistysaskelista. "Quit Smoking With Barça" on saanut tunnustuksen erityisesti panoksestaan eurooppalaisten keuhkojen terveyden parantamiseen.

ELF:n puheenjohtaja Monica Fletcher kertoi, että palkinto päätettiin myöntää tälle kampanjalle yksimielisesti."Kampanjassa meihin teki suurimman vaikutuksen sen ainutlaatuinen lähestymistapa niiden ihmisten saavuttamiseksi, jotka eivät aikaisemmin ole onnistuneet lopettamaan tupakointia tai eivät ole edes yrittäneet. Kampanja on auttanut näitä ihmisiä lopettamaan lopullisesti, millä on ollut merkittävä vaikutus yhteiseen pyrkimykseemme korostaa keuhkojen terveyden merkitystä."

Euroopan komission terveys- ja kuluttaja-asioiden pääosaston pääjohtajan Paola Testori Coggin mukaan Euroopan komission ja Barçan yhteistyön merkittävä käynnistävä tekijä on niiden yhteinen sitoutuminen ihmisten terveyden suojelemiseen. "Meille on suuri kunnia olla täällä FC Barcelonan rinnalla ottamassa vastaan tätä palkintoa 'Quit Smoking With Barça' -kampanjasta.Olen iloinen siitä, että laajempi terveydenhoitoalan yhteisö on tunnustanut sen myönteisen vaikutuksen, jonka olemme saaneet aikaan tällä kumppanuudella. Jo 70 000 eurooppalaista on ilmoittautunut 'Quit Smoking With Barça' -ohjelmaan, ja lähes 400 000 yrittää lopettaa laajemman 'Ex-Smokers are Unstoppable' -kampanjan tupakoinnin lopettamistyökalun iCoachin avulla. Toivomme, että voimme innostaa vielä lisää ihmisiä nauttimaan savuttoman elämän eduista."

FC Barcelonan lääkinnällisestä puolesta vastaava johtaja, tri Jordi Monés, on ollut liikkeelle paneva voima seuran osallistumisessa kampanjaan. "Olemme todella iloisia siitä, että olemme voineet tehdä yhteistyötä Euroopan komission kanssa näin tärkeän kansanterveydellisen kysymyksen parissa", Monés sanoi. "Otamme ylpeinä vastaan tämän ELF:n palkinnon Euroopan komission rinnalla, erityisesti täällä omassa kaupungissamme Barcelonassa. Palkinto osoittaa, että viestimme on onneksi huomattu ja että yhteiset pyrkimyksemme vaikuttavat myönteisesti. Me uskomme Barçassa lujasti mottoomme 'enemmän kuin seura' ja edistämme kunnioituksen, terveyden ja sosiaalisen sitoutumisen arvoja. 'Quit Smoking With Barça' -ohjelma antaa meille mahdollisuuden elää moton mukaisesti."

Tupakka on yleisin vältettävissä oleva kuolinsyy Euroopan unionissa; se aiheuttaa lähes 700 000 kuolemantapausta joka vuosi.[1] Joka neljäs (26 %) kaikista syöpäkuolemista EU:ssa aiheutuu tupakoinnista, ja tupakointi aiheuttaa 85 % keuhkosyöpäkuolemista EU:ssa.[2]

"Quit Smoking With Barça" käynnistettiin joulukuussa 2012 Euroopan komission "Ex-tupakoitsijaa ei pysäytä mikään" -kampanjan menestyksen pohjalta (http://www.exsmokers.eu). Barçan miljoonien fanien tukea hyödyntäen tämän ennennäkemättömän kumppanuuden avulla ryhdyttiin auttamaan vielä monia Euroopan 140 miljoonasta tupakoitsijasta pääsemään eroon tupakoinnista lopullisesti.

--------------------------------------------------

1. Euroopan komissio. Special Eurobarometer 385 / Wave EB77.1 - TNS Opinion & Social, toukokuu 2012.

2. Euroopan komissio. Tobacco or Health in the European Union - Past, present and future. The ASPECT Consortium, Euroopan komissio, 2004.

Huomautuksia toimittajille

"Quit Smoking with Barça" on ainutlaatuinen kansanterveysohjelma, jonka on kehittänyt Saatchi & Saatchi Brussels (http://www.saatchi.be). Ohjelma on FC Barcelonan ja Euroopan komission yhteinen sitoumus tupakointia ja sen Euroopassa vuosittain aiheuttamaa lähes 700 000:ta estettävissä olevaa kuolemantapausta vastaan (http://www.quitsmokingwithbarca.eu).

iCoach (http://www.exsmokers.eu) on ilmainen, toimivaksi todettu digitaalinen terveystyökalu, joka auttaa jo lähes 400 000:tta ihmistä kaikkialla Euroopassa heidän pyrkiessään luopumaan tupakoinnista lopullisesti. iCoach ja FCB iCoach ovat myös saatavilla iPhone- ja Android-sovelluksina (http://www.exsmokers.eu/mobile).

ELF (http://www.europeanlung.org) on järjestö, joka on keskittynyt tiedottamaan potilaille keuhkosairauksista ja lisäämään kansalaisten tietoisuutta keuhkojen terveyden merkityksestä. ERS (http://www.ersnet.org), jäsenmäärältään Euroopan suurin keuhkolääketieteen ammattilaisten järjestö, tukee tupakoinnin torjuntaan liittyvää tiedotusta, koulutusta ja valistusta sekä tupakoinnin lopettamista tukevia toimia Euroopassa. ELF:n palkinto myönnetään joka vuosi taholle, joka on antanut merkittävän panoksen ihmisten terveyden hyväksi keuhkolääketieteen alalla.

LÄHDE Tonic Life Communications