Ryhävalaat tulilinjalla - Eurooppa ratkaisee niiden kohtalon

16 kesä , 2009, 09:46 BST Kohteesta Whale and Dolphin Conservation Society

MADEIRA, Portugali, June 16 /PRNewswire/ -- Ryhävalaiden kohtalo on tulilinjalla 22.-26. kesäkuuta Madeiralla Portugalissa pidettävässä Kansainvälisen valaanpyyntikomission (IWC) huippukokouksessa. Tanska on esittänyt Grönlannin alueelle 50 ryhävalaan pyyntikiintiötä "alkuperäisasukkaiden toimeentulon turvaamiseksi". Tanskan mukaan Grönlannin asukkaiden ravitsemustarpeiden tyydyttämiseksi tarvitaan enemmän valaanlihaa. Valaiden ja delfiinien suojeluyhdistys WDCS (Whale and Dolphin Conservation Society) pitää esitystä perusteettomana ja vaarallisena.

Grönlanti ei ole onnistunut vakuuttamaan, että sen alkuperäisasukkaat tarvitsisivat nykyistä suurempaa kiintiötä. Viimeisen vuosikymmenen aikana he eivät ole koskaan pyytäneet kaikkia "toimeentulokiintiönsä" sallimia valaita, ja merkittäviä määriä lihaa menee hukkaan, varastoidaan tai myydään kaupallisesti ruokakaupoissa - jopa turisteille. Tämä rikkoo "toimeentulopyynnin" ei-kaupallista luonnetta. Tämän lisäksi Grönlannissa tapetaan vuosittain 4 000 pientä valasta ja pyöriäistä.

"Tanskan esitys lisätä valaanpyyntiä Grönlannissa ei liity mitenkään toimentuloon vaan valaanlihan kaupallistamisen mahdollistamiseen arktisilla alueilla. Tanska ei yksinkertaisesti kerro koko totuutta", sanoo WDCS:n edustaja Nicolas Entrup Madeiralta.

"Grönlanti on onnistunut hyödyntämään kansainvälisen valaanpyyntikomission sääntöjen porsaanreikiä ja monitulkintaisuutta, koska säännöissä ei säädellä toimeentulopyyntiä. Ennen kuin sääntöjä uudistetaan, Grönlanti jatkaa politikointia kansainvälisessä valaanpyyntikomissiossa", jatkaa Entrup. "WDCS ei vastusta valaanpyyntiä esimerkiksi Grönlannin alkuperäisasukkaiden toimeentulon turvaamiseksi ja ravitsemustarpeiden tyydyttämiseksi, mutta Grönlannin vaatimana 50 ryhävalaan kiintiö tuottaisi valaanlihaa yli tarpeiden."

Euroopan unionin jäsenvaltioiden äänet ratkaisevat, tapetaanko Euroopan vesillä laillisesti ensimmäiset ryhävalaat vuosikymmeniin. WDCS:n edustaja Nicolas Entrup päivittää konferenssista: "Tanska yrittää nyt voimakkaalla lobbauksella, ja Ruotsin tukemana, saada Euroopan maita Grönlannin esityksen taakse. WDCS varoittaa jäsenvaltioita vaarantamasta EU:n mainetta maailman valaiden suojelijana."

Lisätietoja:

Nicolas Entrup, WDCS:n edustaja IWC:n 61. huippukokouksessa Madeiralla, matkapuhelin: +49-171-1423-117, sähköpostiosoite: Nicolas.entrup@wdcs.org

Kate O'Connell, puh. +1-860-236-1521, sähköpostiosoite: Kate.oconnell@wdcs.org

Tiedotteet, tilastot, kaaviot, kuvat: Thomas Schweiger, puh: +49-157-77-98-35-00, sähköpostiosoite: tommy.schweiger@wdcs.org

LÄHDE Whale and Dolphin Conservation Society