Talvi on alkanut - Ruka avasi rinteensä jälleen ensimmäisenä Euroopassa

19 loka, 2010, 08:00 BST Kohteesta Ruka, Finland

KUUSAMO, Suomi, October 19, 2010 /PRNewswire/ -- Rukan hiihtokausi alkoi tänään maanantaina 18.10.2010 klo 11. Ruka on avannut rinteensä ensimmäisenä keskuksena Euroopassa jo vuosien ajan ja on yksi maanosan lumivarmimmista hiihtokeskuksista.

Siirtyäksesi multimedia uutiseen näpsäytä tästä.

Rukalla lähes 250 hiihtopäivää vuodessa

Ruka on tänä päivänä kansainvälisesti tunnettu ja suosittu ensilumen harjoituskohde. Marras-joulukuussa yli 30 maan maajoukkueet ja kymmenet muut kansainväliset joukkueet harjoittelevat Rukalla ja osallistuvat Rukan alkukauden Maailman Cup kisoihin.

Ruka ja sisartunturi Pyhä ovat juuri solmineet 6-vuotisen yhteistyösopimuksen Suomen alppi- ja freestyle-maajoukkueiden kanssa. Yhteistyön tavoitteena on paitsi tarjota parhaat puitteet kotimaisille joukkueille, myös houkutella entistä enemmän kansainvälisiä joukkueita alkukaudella Suomen Lappiin.

Rukan kesärinne Saaruassa on avoinna kesäkuun puolelle, joten hiihtopäiviä kertyy vuosittain lähes 250 - ainoastaan Euroopan ympärivuotisten jäätiköiden hiihtokausi on pidempi.

Rukan ainutlaatuinen kävelykylä on valmis

Rukan lähes 60-vuotisen historian suurin uudistus, Rukan kävelykylä, vihitään käyttöön 12. marraskuuta Rukan Avajaisten yhteydessä. Suomessa ainutlaatuinen kokonaisuus tarjoaa kompaktin kylän ytimessä yli tuhat petiä, 15 ravintolaa, 10 kauppaa ja kymmeniä muita palveluita. Kaikki palvelut ovat kävelyetäisyydellä, autot parkissa maan alla 320 auton lämpimässä hallissa ja rinteet päättyvät suoraan keskelle kylää. Malli on haettu Keski-Euroopan perinteisistä alppikylistä, joiden autottomuutta erityisesti lapsiperheet osaavat arvostaa.

FIS Nordic Opening MaailmanCup Rukalla 26-28.11.2010

Ruka ja Kuusamo ovat isännöineet FIS Nordic Opening-kisoja jo yhdeksän vuoden ajan, kiitos alueen lumivarmuuden. Kolmen päivän aikana kisataan 10 osakilpailua hiihdossa, mäkihypyssä ja yhdistetyssä. Kumparelaskun Maailman Cup-sirkus alkaa puolestaan Rukalta 12. joulukuuta. Edellisen kerran freestylessa kisattiin Rukalla MM-kisojen merkeissä vuonna 2005.

Kansainvälisten asiakkaiden osuus tavoitteena tuplata 20 prosentista lähes 40 prosenttiin

Tänään Rukan asiakkaista ulkomaisia on noin 20 %. Alueen tavoitteena on tuplata ulkomaisten asiakkaiden osuus lähes 40 prosenttiin vuoteen 2020 mennessä. Rukan, sisartunturi Pyhän ja muun Lapin valttina kovassa kansainvälisessä kilpailussa ovat mm. upea tunturiluonto, lumivarmuus, eksotiikka sekä erinomainen palvelutarjonta yhdistettynä turvallisuuteen.

Entistä paremmat lentoyhteydet kasvun moottorina

Ruka sijaitsee ainoastaan 25 km Kuusamon lentokentältä, jolle talvikaudella lentävät Finnair ja Blue1 päivittäin. Air Baltic lentää kahdesti viikossa Lappeenrannasta ja Finncom kevätsesongin ajan Tampereelta. Suoria chartereita Kuusamoon lennetään mm. Brysselista, Amsterdamista, Düsseldorfista, Moskovasta, Pietarista ja Kiovasta. Aiempina vuosina lentoyhteydet ovat olleet suurin pullonkaula alueen kehitykselle.

Ruka oli maan suosituin hiihtokeskus hissilippumyynnillä mitattuna hiihtokaudella 2009-2010 ja sen tavoite on säilyttää markkinajohtajan asema jatkossa.

LÄHDE Ruka, Finland