Transatlanttinen yhteistyö käynnistää uuden kansainvälisen maksupalvelun

25 loka, 2010, 13:30 BST Kohteesta Federal Reserve Banks and Equens

CLEVELAND, October 25, 2010 /PRNewswire/ -- Alueelliset keskuspankit (Federal Reserve Banks) ja Equens ovat onnistuneesti käsitelleet ensimmäiset automatisoidut tilisiirrot uuden standardoidun kanavan kautta, joka mahdollistaa arvoltaan pienemmät rajat ylittävät maksut Yhdysvaltojen ja Euroopan välillä. U.S. Bank ja DZ BANK ovat ensimmäiset kanavaa käyttävät pankit.

Vuonna 2009 alueelliset keskuspankit ja Equens ilmoittivat lehdistötiedotteessaan strategisesta yhteistyöstään rajat ylittävien maksujen käsittelyssä. Yhteistyökumppaniksi otettiin myöhemmin myös DZ BANK. Tämä yhteistyö mahdollistaa sen, että rahalaitokset voivat lähettää maksuja Yhdysvaltain dollareissa, euroissa ja punnissa 22 Euroopan maahan käyttäen FedGlobal(R) ACH -maksujärjestelmää. Myös eurooppalaiset pankit voivat vastaavasti lähettää maksut Yhdysvaltoihin dollareissa Equensin kautta. DZ BANK toimii Euroopassa yhdyskäytävän ylläpitäjänä ja Equens maksujen käsittelijänä.

"Alueelliset keskuspankit ottavat innokkaina käyttöön tämän strategisen palvelun tukeakseen yhdysvaltalaisten rahalaitosten pyrkimyksiä vähentää käsittelykuluja ja tarjotakseen huippupalveluita, jotka mahdollistavat maailmanlaajuisen kaupan", sanoi Marie Gooding Atlantan alueellisen keskuspankin Executive Vice President ja Retail Payments Office -osaston laatuvastaava.

Tämä uusi kanava rajat ylittäviä maksuja varten on ensimmäinen käytännön toimi IPFA:n (International Payments Framework Association) maksualueella. IPFA on julkisten ja yksityisten maksulaitosten yhteistyöelin, joka toimii Afrikassa, Euroopassa, Pohjois- ja Etelä-Amerikassa varmistaakseen arvoltaan pienempien maksujen siirron standardoinnin ja tehokkuuden ympäri maailmaa. Alueelliset keskuspankit, Equens ja U.S. Bank ovat IPFA:n jäseniä. Kaksi muuta IPFA:n jäsentä, C2P (Clear2Pay) and SWIFT (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication) tukivat alueellisia keskuspankkeja tämän tekniikan käyttöönotossa.

DZ BANK liittyi hankkeeseen osittain siksi, että Equens käsittelee tällä hetkellä sen rajat ylittäviä maksuja eri valuutoissa. Thomas Ullrich, DZ BANKin johtokunnan jäsen sanoi: "Uusi kanava on nopea ja luotettava ja edistää entisestään rajat ylittäviä maksupalveluita, joita tarjoamme asiakkaillemme." Michael Steinbach, Equensin hallintoneuvoston puheenjohtaja sanoi: "Tämä palvelu vastaa Euroopassa yhä kasvavaan kysyntään arvoltaan pienempien rajat ylittävien maksujen maailmanlaajuisesta käsittelystä. Tavoitteenamme on laajentaa palvelua muille alueille, muihin maihin ja valuuttoihin."

"Palvelu mahdollistaa myös sen, että U.S. Bank voi laajentaa asiakkaille tarjottavan arvoltaan pienempien maksujen kansainvälisen maksupalvelun aluksi 22 Euroopan maahan, sekä sen, että voimme vaikuttaa investointiimme SinglePointTM -järjestelmään ja IPFA:han", sanoi Jeff Jones, U.S. Bankin Global Treasury Management Services -osaston Executive Vice President. "Tavoitteenamme on yksinkertaistaa tämäntyyppiset maksut useimmissa maissa ympäri maailmaa ja tämä toimii ponnahduslautana visiomme toteuttamiseen."

Rahoituspalvelupolitiikkakomitea (The Financial Services Policy Committee )

Rahoituspalvelupolitiikkakomitea (The Financial Services Policy Committee, FSPC) on vastuussa alueellisille keskuspankeille rahoituspalveluiden yleisestä kehityksestä ja niihin liittyvistä tukitoimista. Se tarjoaa alueellisille keskuspankeille myös johtajuutta Yhdysvaltain kehittyvään maksujärjestelmään liittyvissä kysymyksissä. FSPC koostuu kolmesta alueellisten keskuspankkien johtajasta ja kahdesta apulaisjohtajasta.

FedACH(R)-palvelut Alueelliset keskuspankit ovat kollektiivisesti suurin automaattinen selvitysjärjestelmäoperaattori Yhdysvalloissa. Niillä on miltei 40 vuoden kokemus ja asiantuntemus automaattisen selvitysjärjestelmän alalla. Alueelliset keskuspankit tarjoavat luotettavia, korkealuokkaisia ja edullisia automaattisia selvityspalveluita rahalaitoksille ympäri maata. Palvelemme yli 21 000 automaattiseen selvitysjärjestelmään osallistuvaa asiakasta ja luotettavuutemme ja palvelualttiutemme mahdollistavat sen, että alueelliset keskuspankit voivat tarjota korkealuokkaisia automaattisia selvityspalveluita. Saadaksesi lisätietoja FedACH-palveluista tai muista alueellisten keskuspankkien rahoituspalveluista voit vierailla osoitteessa FRBservices.org

Equensista

Equens SE on ensimmäinen yleiseurooppalainen täyden palvelun maksunkäsittelijä. Yhtenä Euroopan suurimmista maksunkäsittelijöistä Equens toimii suunnannäyttäjänä, kun puhutaan tulevaisuuden kestävistä ratkaisuista pankkisiirtojen ja korttimaksujen käsittelyssä. Laajan, kilpailukykyisen palvelukokonaisuutensa ansiosta yritys täyttää saumattomasti Euroopan maksumarkkinoiden vaatimukset ja toiveet. Equens tukee Euroopan yhtenäisen maksuliikennealueen (SEPA) kehitystä ja on mukana normittamassa ja yhdenmukaistamassa Euroopan ja koko maailman laajuista maksuliikennettä. Equens, jolla on asiakkaita ja yhteistyökumppaneita useissa Euroopan maissa, kattaa koko Euroopan markkinat neljästä toimipaikastaan Alankomaista, Saksasta, Italiasta ja Suomesta käsin. Yritys käsittelee vuosittain 9,4 miljardia tilisiirtoa ja 3,4 miljardia maksupääte- ja pankkiautomaattitapahtumaa, ja sen markkinaosuus Euroopassa on runsas 12,5 %. Lisätietoa Equensista saat osoitteesta http://www.equens.com/.

U.S. Bank

U.S. Bancorp (NYSE: USB), jonka nettovarat olivat 291 miljardia dollaria 30.9.2010, on U.S. Bankin emoyhtiö, joka puolestaan on viidenneksi suurin kaupallinen pankki Yhdysvalloissa. Yhtiöllä on 3013 pankkitoimipistettä 24 osavaltiossa ja 5323 pankkiautomaattia ja se tarjoaa kattavan valikoiman pankki-, arvopaperivälitys-, vakuutus-, sijoitus-, kiinnelaina-, trusti- ja maksupalveluita kuluttajille, yrityksille ja laitoksille. Vieraile U.S. Bancorpin sivustolla osoitteessa usbank.com.

DZ BANK

DZ BANK on Saksan viidenneksi suurin pankki ja yli 900 osuuspankin (Volksbanken ja Raiffeisenbanken) ja niiden 12 000 sivutoimipisteen keskuspankki. DZ BANK AG toimii sekä keskuspankkina että yritys- ja investointipankkina osuustoiminnallisten rahoituspalveluiden verkossa, joka on yksi Saksan suurimmista yksityisen sektorin rahoituspalveluorganisaatioista. Holdingyhtiö DZ BANK koordinoi osuustoimintasektorin kattavaa erityispalveluiden tarjontaa toteuttaakseen synergioita ja kasvattaakseen markkinapotentiaalia paikallisten osuuspankkien hyväksi. DZ BANK -ryhmään sisältyy Bausparkasse Schwäbisch Hall (asuntolainarahasto), DG HYP (kaupallinen kiinteistörahoitus), DZ BANK International, DZ PRIVATBANK Schweiz, R+V Versicherung (vakuutusyhtiö), TeamBank (kuluttajarahoitus), Union Investment Group (varainhoito), VR LEASING ja monia muita erikoistuneita laitoksia. Saadaksesi lisätietoja DZ BANKista, vieraile osoitteessa http://www.dzbank.com.

"FedACH" ja "FedGlobal" ovat alueellisten keskuspankkien rekisteröityjä palvelumerkkejä.

LÄHDE Federal Reserve Banks and Equens