Tuhannes eurooppalainen eturauhassyöpäpotilas hoidettiin IsoCord-tekniikalla Kuopion yliopistollisessa sairaalassa 8.11.2005

09 marras, 2005, 15:53 GMT Kohteesta BEBIG Isotopen - und Medizintechnik GmbH

BERLIN, November 9 /PRNewswire/ -- Eilen hoidettiin tuhannes eurooppalainen eturauhassyöpäpotilas matala-radioaktiivisilla jodijyväsillä ns. IsoCord-tekniikalla Kuopion yliopistollisessa sairaalassa (KYS). Käytetyssä menetelmässä, josta käytetään myös nimeä brakyterapia, asennetaan pieniä titaanipäällysteisiä radioaktiivisia jodi-125 jyväsiä eturauhaseen. KYS on kyseisten hoitojen kokenein syövänhoitokeskus Pohjoismaissa. "Radioaktiiviset jyvähoidot ovat erinomainen hoitomuoto varhaisvaiheen eturauhassyöpään. Siksi me olemme tarjonneet sitä potilaillemme elokuusta 1999 lähtien", sanoo osastonylilääkäri Vesa Kataja KYS:n syöpätautien klinikalta. "Hyväennusteisille eturauhaspotilaille brakyterapia on nykyään vakiintunut hoitomuoto KYS:ssa ja noin 100 potilasta hoidetaankin kyseisellä tekniikalla vuosittain", lisää ylilääkäri Sirpa Aaltomaa KYS:n urologian klinikalta.

Verrattuna radikaaliin prostatektomiaan, jossa eturauhanen poistetaan kirurgisesti, jyvähoidot antavat vähäisin sivuvaikutuksin vertailukelpoisia tuloksia varhaisvaiheen eturauhassyövissä.

IsoCord-jyvät ovat sidottu yhteen elimistössä sulavaan lankaan, josta leikataan sopivanpituisia pätkiä eturauhasen sisään asennettavaksi. "Me valitsimme IsoCord-tekniikan, koska ko. tekniikassa pienet jyväset oli helpompaa asentaa tarkasti eturauhasen sisään kuin muilla kilpailevilla jyvätekniikoilla, joita testasimme. Uudet jyväset aiheuttavat myös hyvän kontrastin röntgenkuvissa", lisää ylifyysikko Tapani Lahtinen KYS:n syöpätautien klinikasta. Vuoteen 2004 asti käytimme ns. RapidStrand-tekniikkaa (Oncura), jonka jälkeen vaihdoimme jyvätekniikaksi saksalaisen IsoCord-tekniikan.

Uuden sukupolven jyvät näyttävät selkeästi parantavan jyvien erottuvuutta röntgenkuvissa ja samalla tarjoavan muita etuja kilpaileviin tekniikkoihin verrattuna. Uudet jyvät ovat paremmin eroteltavissa magneettikuvantamisessa, jolla mm. voidaan selvittää jyvien lopullinen sijoittuminen eturauhasen sisään.

Euroopassa 135 000 miestä saa vuosittain eturauhassyövän. Yhdysvalloissa noin 30 % eturauhassyöpäpotilaista hoidetaan nykyään jyvähoidolla. Keskukset, joissa toteutetaan jyvähoitoja IsoCord-tekniikalla, ovat nähtävissä osoitteessa www.bebig.de.

Saksalainen Bebig Isotopen- und MedizinTechnik GmbH on osa pörssinoteerattua yritystä Eckert & Ziegler AG (ISIN DE0005659700) ja ainoa toimittaja, jolta on saatavissa kaikki brakyterapiaan liittyvät palvelut.

Kontakti:
    BEBIG Isotopen- und Medizintechnik GmbH  Seija Ahlén Medical Nordic AB