Tuomioistuimen Ilmoitus Royal Ahold N.V. -Yhtiöön Sijoittaneille Sijoittajille Liittyen 1,1 Miljardin Dollarin Arvoiseen Maailmanlaajuiseen Hyvityssopimukseen Ryhmäkanteena Nostetun Oikeusjutun Perusteella

17 tammi, 2006, 09:48 GMT Kohteesta The United States District Court for the District of Maryland

BALTIMORE, Maryland, January 17 /PRNewswire/ -- Tänään käynnistyi USA:n Marylandin piirin piirioikeuden määräämä kansainvälinen tiedotuskampanja, jolla informoidaan sijoittajia, osakevälittäjiä, rahalaitoksia ja muita valtuutettuja, jotka ovat ostaneet tai saaneet osinkona Royal Ahold N.V. -kantaosakkeita ja/tai ADR-osaketodistuksia aikavälillä 30. heinäkuuta 1999 - 23. helmikuuta 2003 noin 1,1 miljardin USA:n dollarin arvoisesta Royal Aholdia ja lukuisia muita syytettyjä vastaan ryhmäkanteena nostetun oikeusjutun perusteella aikaansaadusta hyvityssopimuksesta.

Royal Ahold ilmoitti 24. helmikuuta 2003, että se oli ilmoittanut liikevoittonsa vähintään 500 miljoonaa USA:n dollaria todellista suuremmaksi, mikä perustui Aholdin kokonaan omistaman U.S. Foodservice, Inc. -tytäryhtiön toimintaan. Tämän lisäksi Ahold ilmoitti sijoittajille 24. helmikuuta 2003, että se arvioisi uudelleen tulonsa, jotka se oli ilmoittanut väärin johtuen tietyistä yhteishankkeista. Aholdin 24. helmikuuta 2003 antaman ilmoituksen jälkeen Aholdin kantaosakkeiden ja ADR-osaketodistusten arvo laski yli 60 prosentilla.

Ryhmäkanteen mukaan Ahold ilmoitti myöhemmin tulojaan koskevan ilmoituksensa olleen 24 miljardia USA:n dollaria ja liikevoittoaan koskevan ilmoituksensa 1,1 miljardia USA:n dollaria liian suuri. Syytteen mukaan syytetyt ovat välittäneet harhaanjohtavan taloudellisen kuvan Aholdista sijoittajille ja nostaneet Aholdin kantaosakkeiden ja ADR-osaketodistusten arvoa keinotekoisesti aikavälillä 30. heinäkuuta 1999 - 23. helmikuuta 2003.

Tuomioistuimen päätöksellä hyvityssopimuksen mukaisiin "hyvitykseen oikeutettuihin henkilöihin" kuuluvat kaikki henkilöt ja yhteisöt, jotka ovat ostaneet tai saaneet osinkona Royal Ahold N.V. -kantaosakkeita ja/tai ADR-osaketodistuksia aikavälillä 30. heinäkuuta 1999 - 23. helmikuuta 2003 riippumatta siitä, missä kyseiset henkilöt asuvat tai mistä he ovat Royal Ahold -osakkeensa ostaneet.

Hyvitykseen oikeutetuille henkilöille lähetetään ilmoitus, josta heidän lailliset oikeutensa käyvät ilmi ja jotka julkaistaan noin 24 eri maassa ja 14 eri kielellä. Toimet johtavat 16. kesäkuuta 2006 pidettävään oikeuskäsittelyyn, jossa tuomioistuin päättää, hyväksyykö se hyvityssopimuksen.

Marraskuussa 2003 tuomioistuin nimitti New Yorkissa toimivan lakitoimiston nimeltä Entwistle & Cappucci LLP edustamaan hyvitykseen oikeutettua joukkoa. Tuon jälkeen kyseinen lakitoimisto on käräjöinyt oikeusjutussa In re Royal Ahold Securities and "ERISA" Litigation, MDL 1539 ja neuvotellut hyvityssopimuksen.

Henkilöt, joita hyvityssopimus koskee, voivat lähettää vaatimuslomakkeen anoakseen hyvitysmaksua tai jättäytyäkseen hyvityssopimuksen ulkopuolelle tai esittääkseen vastalauseensa hyvityssopimukselle ja sen ehdoille. Ulkopuolelle jättäytymisilmoitusten ja vastalausekirjeiden viimeinen jättöpäivä on 12. toukokuuta 2006.

Hyvitysmaksujen suuruus riippuu hyvitykseen oikeutettujen henkilöiden lähettämien hyväksyttävien vaatimuslomakkeiden lukumäärästä ja siitä, miten monta Ahold-osaketta he ovat ostaneet tai saaneet osinkona sekä siitä, milloin he ovat osakkeensa ostaneet ja myyneet. Vaatimuslomakkeiden viimeinen jättöpäivä on 18. elokuuta 2006.

Useihin maihin on avattu maksuttomia palvelunumeroita ja Internetiin on perustettu verkkosivusto, www.AholdSettlement.com, joista ilmoituksia, vaatimuslomakkeita, kopioita jakamissuunnitelmista ja hyvityssopimuksesta on saatavilla. Henkilöt, joita asia koskee, voivat myös kirjoittaa vaatimusten hallinnoijalle osoitteeseen: Ahold Claims Administrator, PO Box 9000 #6378, Merrick, NY 11566-9000, USA.

MAA           MAKSUTON PALVELUNUMERO
    Australia     +0011-800-1020-4060
    Itävalta      +00-800-1020-4060
    Belgia        +00-800-1020-4060
    Kanada        +1-888-410-0027
    Tanska        +00-800-1020-4060
    Englanti      +00-800-1020-4060
    Suomi         +00-800-1020-4060
    Ranska        +00-800-1020-4060 (France Telecom)
                  +40-800-1020-4060 (TELE 2)
                  +50-800-1020-4060 (Omnicom)
                  +70-800-1020-4060 (Le 7 Cegetel)
                  +90-800-1020-4060 (9 Telecom)
    Saksa         +00-800-1020-4060
    Hong Kong     +00-800-1020-4060
    Irlanti       +00-800-1020-4060
    Italia        +00-800-1020-4060
    Japani        +00-800-1020-4060
    Liechtenstein +809-2288, ja pyydettäessä syötä
                    +800-467-8208
    Luxembourg    +00-800-1020-4060
    Alankomaat    +00-800-1020-4060
    Norja         +00-800-1020-4060
    Portugali     +00-800-1020-4060
    Skotlanti     +00-800-1020-4060
    Singapore     +001-800-1020-4060 (Singtel IDD)
                  +002-800-1020-4060 (MobileONE IDD)
                  +008-800-1020-4060 (Starhub IDD)
                  +013-800-1020-4060 (Singtel Budget Call)
                  +018-800-1020-4060 (Starhub I-Call)
                  +019-800-1020-4060 (Singtel V019)
    Espanja       +00-800-1020-4060
    Ruotsi        +00-800-1020-4060
    Sveitsi       +00-800-1020-4060
    USA           +1-888-410-0027

Kaikista muista maista hyvitykseen oikeutetut henkilöt voivat soittaa normaalihintaisen kaukopuhelun vaatimusten hallinnoijalle USA:han soittamalla numeroon +1-941-906-4864.

URL: http://www.AholdSettlement.com

LÄHDE The United States District Court for the District of Maryland