Uusi huipputeknologian kasvuyritys perustettu

06 heinä , 2016, 10:00 BST Kohteesta Emberion Oy

HELSINKI, July 6, 2016 /PRNewswire/ --

Alansa johtava tutkimusryhmä, joka on aikaisemmin työskennellyt Nokia palveluksessa, on perustanut uuden huipputeknologian kasvuyrityksen, Emberion Oy:n. Emberion Oy tulee mullistamaan röntgen-, infrapuna- ja lämpökamerakuvantamisen markkinat uusilla kamera-antureillaan, joiden avulla nykyisten kaupallisten laitteiden suorituskykyä ja kustannustehokkuutta voidaan merkittävästi parantaa. Emberion Oy:n teknologia perustuu hiilinanomateriaaliin, grafeeniin, jonka ainutlaatuiset optiset, sähköiset ja mekaaniset ominaisuudet mahdollistavat huiman harppauksen lämpökameroiden ja röntgendetektorien suorituskyvyssä ja luovat teknologioille myös uusia sovelluskohteita.

Emberion Oy:n ja Nokian välisen kaupan perusteella Nokialta siirtyy uudelle kasvuyhtiölle tutkimusryhmän kehittämiä fotodetektoriteknologioita.Emberion Oy on palkannut tutkimusryhmän avainhenkilöstöä jatkamaan tuotteiden kaupallistamista. Tämän mahdollistaa VersoVentures Oy:n rahastoilta saatu rahoitus, jonka turvin Emberion Oy pystyy jatkamaan huipputuotteidensa kehittämistä. Ensimmäiset avaintuotteiden prototyypit on tarkoitus saada asiakkaille jo syksyn aikana.

Emberion Oy:n toimitusjohtaja Tapani Ryhänen sanoo: "VersoVenturesin tuleminen rahoittajaksi mahdollistaa teknologiamme saumattoman siirtymisen huippututkimuksesta huipputeknologian kasvuyhtiöksi. Olemme olleet merkittävänä osana eurooppalaista grafeeniteknologioiden tutkimusta liki kymmenen vuotta, ja olemme erinomainen osoitus tämän teknologian kypsymisestä kaupallisiin sovelluksiin. Ehdotonta maailman huippua oleva henkilöstömme Cambridgessä Iso-Britanniassa ja Suomessa on innoissaan tästä mahdollisuudesta tuoda mullistavaa teknologiaa todellisiin sovelluksiin ja kaikkien ihmisten hyödyksi. Asiakkaamme, jotka ovat alansa huippuyhtiöitä maailmassa, ovat erittäin kiinnostuneita tuotteistamme."

Emberion Oy:n pääkonttori on Espoossa, ja sillä on tytäryhtiö Iso-Britannian Cambridgessä, joka on yksi grafeenitutkimuksen tärkeimpiä keskuksia maailmassa.

Anssi Kariola, VersoVenturesin toimitusjohtaja sanoo että "Olemme erittäin vakuuttuneita tiimin osaamisesta ja kehitystyön tuloksista, joiden pohjalta syntyy uusi globaali menestystarina. Tavoitteenamme on Emberionin tiimin kanssa horjuttaa röntgen-, infrapuna- ja lämpökamerakuvantamisen markkinoita, jossa ratkaisujen tarjoajia on vähän. Emberionilla on mahdollisuus muuttaa merkittävästi kohdemarkkinoiden voimasuhteita ja tarjota asiakkaille parempia ja kilpailukykyisempiä ratkaisuja. VersoVentures perustettiin, koska uskoimme, että yrityksissä on paljon teknologioita ja liiketoimintoja, jotka eivät syystä tai toisesta pääse optimaaliseen kukoistukseensa isomman yrityksen sisällä. Irrottamalla näitä liiketoimintoja itsenäisiksi kasvuyrityksiksi voimme tarjota tarvittavat resurssit ja fokuksen liiketoiminnan optimaaliseen kehittämiseen. Emberionin huippututkijoiden vuosia kehittämä teknologia on tästä erinomainen esimerkki. Uskomme, että Emberionista tulee erittäin menestyvä huipputeknologian kasvuyritys, jollaisia Suomi tarvitsee."

VersoVentures on suomalainen pääomasijoitusyhtiö, joka on erikoistunut sijoittamaan suuremmista yrityksistä irrotettaviin merkittävää kasvupotentiaalia omaaviin liiketoimintoihin ja alansa johtaviin teknologia-alan kasvuyrityksiin ja luomaan niistä uusia kansainvälisiä kasvuyrityksiä.

Grafeenista:

Grafeeni on kaksiulotteinen kidemäinen aine, joka koostuu hiiliatomeista, jotka ovat järjestyneet heksagonaaliseksi hilaksi. Grafeeni voidaan ajatella suurena kaksiulotteisena molekyylinä. Grafeeni on vain yhden atomikerroksen paksuinen, yli satakertaa terästä vahvempi, äärimmäisen kevyt ja taipuisa materiaali. Se on myös erinomainen sähkön- ja lämmönjohde. Elektronien liikkuvuus grafeenissa on yli sata kertaa suurempi kuin piissä. Grafeeni on liki läpinäkyvää, mutta absorboi paksuuteensa nähden huomattavasti energiaa valosta.

Grafeenin ainutlaatuisten sähköisten, optisten ja mekaanisten ominaisuuksien yhdistelmä tekee siitä lähtökohdan uusille mullistaville teknologioille useilla eri sovellusalueilla: esimerkiksi, elektroniikassa, lääketeollisuudessa, ilmailussa, autoteollisuudessa, energiateknologioissa, veden tislauksessa, pinnoitteissa ja maaleissa, aurinkoenergiaratkaisuissa ja tietoliikennetekniikassa. Kaiken lisäksi grafeenin teollinen valmistaminen on taloudellisesti edullista verrattuna moniin muihin elektroniikkateollisuuden materiaaleihin. Optiikan ja elektroniikan sovellukset ovat edistyneet nopeasti: huippusuorituskyvyn omaavia valoantureita on toteutettu useissa tutkimusryhmissä, ja grafeeniteknologiaa voidaan yhdistää perinteisten puolijohdeteknologioiden kanssa.

Professorit Andre Geim ja Kostya Novoselov onnistuivat ensimmäisen kerran irrottamaan grafeenia grafiittikiteestä ja todentamaan tämän kaksidimensioisen materiaalin Manchesterin yliopistossa vuonna 2004. Heidät palkittiin uraauurtavista tutkimuksistaan Nobelin palkinnolla vuonna 2010. Yli kaksivuotisen valmistelun jälkeen EU komission tuella perustettiin vuonna 2013 eurooppalainen EU Grafeeni Lippulaiva tutkimusprojekti, johon kuuluu yli 150 eurooppalaista tutkimusryhmää. Nokian tutkimuskeskus oli yksi hankkeen käynnistäjistä, ja Emberion Oy:n toimitusjohtaja Tapani Ryhänen kuuluu Grafeeni Lippulaivan strategiseen neuvonantajaryhmään.

Lisätietoja antavat:

Emberion Oy: Tapani Ryhänen, +358-50-4836327, tapani.ryhanen@emberion.com
VersoVentures Oy: Anssi Kariola, +358-50-5890520, anssi.kariola@versoventures.com

LÄHDE Emberion Oy