Yllätyksiä hotellien hinta-laatuindeksissä 2008:

12 helmi, 2009, 10:39 GMT Kohteesta hotel.de AG

NÜRNBERG, Tyskland, February 12 /PRNewswire/ --

- hotel.info-asiakkaat nostivat Tokion hotellit maailmanlaajuisesti ensimmäiselle sijalle.

- Lontoon, Moskovan ja New Yorkin kaltaiset metropolit putosivat kisasta.

- Suomalaisten hotellien hinta-laatusuhde on maailmanlaajuisesti kilpailukykyinen, Lahti suomalaisten kaupunkien ykkönen, Helsinki pettymys.

"Oliko hotellihuone hintansa arvoinen?" Tähän kysymykseen perustuu www.hotel.info:n, 210 000 hotellia maailmanlaajuisesti tarjoavan ilmaisen online-hotellinvarauspalvelun analyysi. www.hotel.info vertasi analyysissä noin 600 000 ajankohtaista maailmanlaajuisten hotel.info-varausasiakkaiden hotelliarvostelua hinta-laatusuhteen osalta kolmen ja neljän tähden hotelleissa. Hotellien hinta-laatuindeksi vuoden 2008 lopussa oli hieman yllättäen seuraavanlainen:

Maailmanlaajuisesti tarkasteltuna paras hotellien hinta-laatusuhde oli hotelliasiakkaiden mielestä Tokiossa (Japanissa). New Yorkin, Moskovan tai Lontoon kaltaiset megakaupungit sen sijaan tuottivat pettymyksen eivätkä yltäneet 20 parhaan joukkoon. Kansainvälisesti paras pistemäärä oli 7,84 pistettä (Tokio). Lissabon (7,71) ja Praha (7,66) ylsivät sijoille 2 ja 3. Suomen pääkaupunki Helsinki joutui tyytymään ainoastaan 6,56 pisteeseen ja sijoittui kansainvälisten pääkaupunkien keskinäisessä vertailussa sijalle 17.

Suomalaisia kaupunkeja keskenään verrattaessa ei voittaja olekaan Helsinki vaan Lahti. Lahden (8,13) jälkeen parhaiten sijoittuivat Imatra, Lappeenranta, Jyväskylä ja Espoo, kun taas Kajaani ja Tampere jäivät keskiarvon alapuolelle ja löytyvät kansainvälisessä vertailussa vasta viimeisestä kolmanneksesta. Etenkin pääkaupungin Helsingin hotellit olivat pettymys ainoastaan 6,56 pisteellä. Helsinki sijoittui Suomen kaupunkien vertailussa viimeiselle sijalle.

Kaiken kaikkiaan suomalaisten metropolien hotellit olivat hinta-laatusuhteeltaan kansainvälisesti kilpailukykyisiä.

Täydellisen lehdistötiedotteen, jossa on lueteltu myös kansalliset ja kansainväliset eri kaupunkien sijoitukset, löydät tästä:

Lehdistön yhteyshenkilö:
    hotel.de AG