100 procent van de boerderijen onder beheer van Chiquita in Latijns-Amerika voldoen nu aan de internationale arbeidsnormen

17 Jan, 2005, 14:43 GMT Van Chiquita Brands International, Inc.

CINCINNATI, Ohio, January 17 /PRNewswire/ --

- De certificering SA8000 in Guatemala en Honduras vond een jaar eerder plaats dan verwacht

Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) heeft vandaag aangekondigd dat onafhankelijke auditors haar bananenboerderijen in Guatemala en Honduras het certificaat voor Sociale Verantwoordelijkheid 8000 (1) arbeids- en mensenrechtennorm hebben toegekend. Met deze prestatie voldoet nu 100 procent van de bananenboerderijen onder beheer van Chiquita in Latijns-Amerika aan de internationale arbeidsnorm SA8000 naast de strenge milieunormen van het Rainforest Alliance. Deze boerderijen beslaan in totaal ongeveer 15.000 hectaren (37.000 acre) en voorzien meer dan 14.000 mensen van werkgelegenheid.

"Deze prestatie getuigt van de enorme inzet en betrokkenheid van onze werknemers om hoge standaards te bereiken, hetgeen leidt tot een verhoogde werknemertevredenheid, verhoogde productiviteit en een verbeterde werk- en leefomgeving," zei Fernando Aguirre, voorzitter en chief executive officer.

In 2000 heeft Chiquita de SA8000 arbeidsnorm opgenomen in haar gedragscode en heeft het bedrijf zich ingezet om voor het einde van 2005 de naleving van de SA8000 norm en certificering door derden in al haar bananendivisies te bereiken.

"Deze inspanningen tonen het belang van onze kernwaarden," vervolgde Aguirre. "Ik ben in het bijzonder erg blij dat we ons streven om de certificering SA8000 voor 100 procent te behalen een jaar voor de gestelde tijdslimiet hebben bereikt, omdat het duidelijk de inzet toont van onze werknemers om onze kernactiviteiten te verbeteren en een goed presterende organisatie te worden."

In 2002 heeft Chiquita's bananendivisie in Costa Rica het certificaat SA8000 behaald en de boerderijen die Chiquita in Panama en Colombia beheert behaalden deze certificering in 2003. (De bananenactiviteiten van het bedrijf in Colombia werden in juni 2004 verkocht en de nieuwe eigenaar heeft toegezegd de SA8000 certificering op deze boerderijen te behouden.) Intertek Testing Services voltooide in oktober 2004 inspecties van de productie-, oogst- en verpakkingsactiviteiten van de bananen van Chiquita in de Maya-divisie (Guatemala en Honduras) en verstrekte deze divisie het certificaat aan het begin van dit jaar. In beide landen waren de boerderijen van Chiquita de eerste grote boerenbedrijven die de SA8000 certificering bemachtigden.

Chiquita Brands International is een toonaangevende, internationale markthandelaar, producent en distributeur van hoogwaardige bananen en andere verse producten die worden verkocht onder de premium merknaam Chiquita(R). Het bedrijf is een van de grootste bananenproducenten in de wereld en een belangrijke leverancier van bananen in Europa en Noord-Amerika. Het bedrijf distribueert en brengt ook ander vers fruit en andere fruitproducten onder merknaam met toegevoegde waarde op de markt. Extra informatie is verkrijgbaar op http://www.chiquita.com .

(1) De Sociale Verantwoordelijkheidsnorm 8000 is een veelomvattende, verifieerbare norm gebaseerd op de conventies van de internationale arbeidsorganisatie (ILO) en andere conventies betreffende mensenrechten. De SA8000-norm beschrijft de arbeidsnorm in negen gebieden: kinderarbeid, gedwongen arbeid, gezondheid en veiligheid, vrijheid van vereniging en het recht van collectieve onderhandeling, discriminatie, strafmaatregelen, werktijden, beloning en managementsystemen. Voor meer informatie kunt u de website van Social Accountability International bekijken op http://www.sa-intl.org .

Website: http://www.chiquita.com

BRON Chiquita Brands International, Inc.