1,5 Miljard Mensen Verlichten Met 20 Euro

07 Dec, 2011, 12:01 GMT Van Off-Grid Solutions

HAARLEM, Nederland, December 7, 2011 /PRNewswire/ --

- WakaWaka Solar Lamp Snelste Starter op Crowdfunding Platform Symbid

In den beginne was er licht, voor iedereen - heden ten dage is er elektrisch licht voor… nou ja, niet iedereen. 1,5 miljard mensen leven namelijk nog steeds in het donker 's avonds. De Nederlandse startup Off-Grid Solutions maakt een eind aan de dodelijke kerosine-afhankelijkheid van gezinnen in ontwikkelingslanden. Met hun 'high-tech low-cost' WakaWaka LED solar lamp willen zij zowel letterlijk als figuurlijk de levens van miljoenen Afrikanen verlichten.

Vanaf nu is het voor het eerst voor particulieren en kleine investeerders mogelijk om voor praktisch elk gewenst bedrag te investeren in WakaWaka. Via Symbid.com kan iedereen zich vanaf een inleg van 20 euro al aandeelhouder noemen. Off-Grid Solutions wil onafhankelijk kunnen opereren. Gerealiseerde winsten worden benut om nog meer mensen te kunnen bereiken en daarnaast wordt er een educatie programma gesteund om de volgende generatie Afrikanen te doordringen van de noodzaak om efficient en slim met energie om te gaan. WakaWaka is de beste en snelste start-up op Symbid en de steun groeit met bijna de snelheid van het licht. Daarmee komt ook snel de verwezenlijking van de droom dichterbij om alle Afrikanen te voorzien van een duurzame lichtoplossing.

1,5 miljard mensen leven off-grid.  Ze zijn voor hun basale lichtbehoefte afhankelijk van kerosine.  Jaarlijks lopen miljoenen kinderen ernstige brandwonden op door ongelukken met kerosinelampen. Bovendien veroorzaken de giftige walmen ernstige gezondheidsproblemen. De Wereldbank meldt dat als gevolg van luchtvervuiling binnenshuis dagelijks 780 miljoen vrouwen en kinderen het equivalent van twee pakjes sigaretten inhaleren.

Tot wel 20% van het inkomen van mensen die sowieso moeten leven van minder dan 2 Euro per dag, wordt opgeslokt door brandstofkosten voor voornamelijk verlichting. Wanneer dit vergeleken wordt met kosten voor verlichting in Nederland bijvoorbeeld is het verschil schrikbarend groot. Maar gelukkig er is licht aan het eind van de tunnel: het WakaWaka licht.

De WakaWaka (vrij vertaald 'Schitterend Licht' in het Swahili) LED solar lamp gebruikt de nieuwste en gepatenteerde solar technologie ontwikkeld door het Nederlandse Intivation. Deze zorgt voor de beste efficiëntie van de zonnecel in iedere weersomstandigheid. 1 dag zonlicht zorgt voor zo´n 16 uur prima leeslicht. Ongeëvenaard volgens de makers.

Medeoprichter en groene inspirator Maurits Groen: 'Ik geloof oprecht dat wanneer je een verschil kunt maken, je dat ook moet doen. De wereldwijde steunbetuigingen die wij dagelijks ontvangen sterken mij in mijn overtuiging dat het de hoogste tijd is voor WakaWaka en het leuke is, iedereen kan nu ook meedoen!'

Er is een beperkt aantal plaatsen voor aandeelhouders beschikbaar via Symbid. Er zijn zelfs bedrijven die besloten hebben als eindejaarsgeschenk een aandeel WakaWaka cadeau te geven aan hun klanten en personeel. Origineel en zinvol en als het aan de oprichters van Off-Grid Solutions ligt, eveneens winstgevend.

Over Off-Grid Solutions

Opgericht in 2011 door vier partners: groene ondernemer en inspirator Maurits Groen, ´hands on change maker´ en ondernemer Camille van Gestel,  carbon emissie consultants Do-Inc, experts op het gebied van emerging markets, en Paul Naastepad, ervaren topmanager uit de clean tech industrie.

De missie van Off-Grid Solutions is om te voorzien in werkbare, duurzame en betaalbare oplossingen voor mensen die off-grid leven, werken en recreëren. Dit kunnen families zijn die in ontwikkelingslanden leven, maar ook kampeerliefhebbers. Off-Grid Solutions ontwikkelt, produceert en distribueert en zoekt samenwerking met organisaties en bedrijven die al een aanzienlijk distributie netwerk in emerging markets hebben. Off-Grid Solutions trekt momenteel seed capital aan voor de productie van hun eerste serie WakaWaka LED zonnelampen.

BRON Off-Grid Solutions