1.500 leerlingen voegen zich in The O2 bij pop kunstenaar Romero Britto voor het Toetanchamon Kunst Initiatief

05 Jul, 2007, 08:00 BST Van Pyramid Project

LONDEN, July 5 /PRNewswire/ --

- Reusachtige piramide herdenkt de terugkeer van Toetanchamon naar Londen

- Datum van start kaartverkoop voor de tentoonstelling aangekondigd

Vandaag verzamelden zich 1.500 kinderen van over de hele wereld bij het nieuw geopende The O2 om pop artiest Romero Britto te helpen bij het maken van een 45 voet (14 meter) hoge piramide om de terugkeer naar Londen na 35 jaar te herdenken van koning Toetanchamon. Tijdens het kunstproject kondigden de organisatoren van de langverwachte tentoonstelling "Toetanchamon en de Gouden Eeuw van de farao's" aan dat de losse kaartverkoop op 12 september 2007 voor het publiek van start zal gaan. Tevens werd bekend gemaakt dat, in samenwerking met het British Museum, een nieuwe Howard Carter galerie onderdeel zal zijn van de tentoonstelling.

Tot op de dag van vandaag zijn meer dan 180.000 kaartjes in het Verenigd Koninkrijk voor de tentoonstelling, die op 15 november 2007 in The O2 wordt geopend, gereserveerd of gekocht. Dat is een absoluut voorverkooprecord voor de gigantische tentoonstelling, die al door meer dan 3 miljoen mensen is bezocht tijdens een tournee langs vier steden in de V.S.

De door Britto ontworpen piramide is een eerbetoon aan de piramides van Giza, één van de laatste overblijfsels van de Zeven Wereldwonderen. Om het piramide project te lanceren hebben 1.500 schoolkinderen uit het verenigd Koninkrijk, de V.S., België, Frankrijk en Egypte samen met Britto panelen voor de piramide geschilderd. Het piramide project houdt tevens in dat de gigantische piramide van het atelier van de kunstenaar in Miami naar Londen zal reizen, alwaar het tijdens een ceremonie zal worden onthuld. Waar de piramide zal worden onthuld, wordt op een later tijdstip bekendgemaakt.

Om het kunstinitiatief te herdenken zal elke school en elke leerling hun naam in het fundament van de 45 voet hoge piramide graveren. Een 25 voet (7,5 meter) hoge replica van de piramide zal buiten The O2 worden geplaatst en daar blijven gedurende de tentoonstelling, terwijl 12 kleinere piramides (8 voet / 2,5 meter), die ook door Britto zijn ontworpen, te bezichtigen zullen zijn in één van de grootste kunst installaties, die ooit in Londen te zien is geweest.

Dit internationale kunstevenement heeft enorm veel reacties losgemaakt. Bijna 7.000 leerlingen van 192 scholen hebben zich ingeschreven om mee te doen. In twee van de plaatsen in de V.S., waar de Toetanchamon tentoonstelling is geweest, Fort Lauderdale en Philadelphia, is het evenement al van start gegaan. Leerlingen uit beide steden zijn geselecteerd om naar Londen te vliegen om mee te doen aan dit unieke kunstinitiatief.

"Ik voel me enorm vereerd om aan een dergelijk belangrijk en historisch project deel te mogen nemen", aldus Romero Britto. "Het piramide project is een leuke en interactieve manier om kinderen kennis te laten maken met de oude Egyptische beschaving en cultuur. Door middel van dit initiatief hebben de leerlingen de mogelijkheid om de kunstenaar in zichzelf te ontdekken en hun creativiteit de vrije loop te laten gaan, terwijl ze tegelijkertijd een blijvend historische mijlpaal achterlaten.

"Ik kijk er enorm naar uit om schoolkinderen van over de hele wereld te zien samenwerken om de terugkeer van Toetanchamon naar Londen te herdenken", aldus Zahi Hawass, secretaris-generaal van het Supreme Council of Antiquities van Egypte. "De mogelijkheid voor kinderen om mee te doen aan de bouw van een piramide zullen ze zich de rest van hun leven herinneren en ik hoop dat de jeugd van over de hele wereld zich erdoor zal gaan interesseren voor de wonderen van Egypte."

James Bidwell, hoofd van Londen's bureau voor toerisme, zei: " De Toetankhamon tentoonstelling zal honderdduizenden mensen naar Londen lokken om de oude wonderen van Egypte te ervaren, alsmede de gloednieuwe, wereldklasse accommodatie van The O2. Het piramide project, waarbij kinderen van over de hele wereld samenwerken met één van 's werelds meest vooraanstaande kunstenaars om kunstwerken te creëren die over de hele hoofdstad voor iedereen te bezichtigen zijn, is een schitterende manier om Toetanchamon terug in Londen te verwelkomen. "

David Campbell, CEO en president van AEG, zei: "Wij zijn opgetogen om gastheer te mogen zijn voor de komende Toetanchamon tentoonstelling en zijn erg blij dit unieke spektakel bij een nieuwe generatie onder de aandacht te kunnen brengen. Er is absoluut geen betere manier om deze tentoonstelling in The O2 te lanceren."

Het piramide project is milieuvriendelijk. Climate Care maakt in totaal 88,10 ton aan uitgestoten CO2 goed, die wordt geproduceerd door de vliegreizen van de leerlingen van en naar The O2 en hun hotel accommodatie.

Beelden:

Beelden van de schilder happening van het piramide project zullen vanaf 5 juli 2007, om 13.00u beschikbaar komen op de kunstsectie op www.picselect.com. Als u nog niet bent ingelogd, kunt op zich op de home page registreren. U zult dan een e-mail ontvangen met een bevestiging van uw registratie.

Voor meer details kunt u terecht bij:

Piramide Project
    ING MEDIA