AEGON CFO Jos Streppel volgt Morris Tabaksblat op als voorzitter War Trauma Foundation

31 Maa, 2009, 10:00 BST Van War Trauma Foundation

DIEMEN, Nederland, March 31 /PRNewswire/ -- Jos Streppel, lid van de Raad van Bestuur en CFO van AEGON N.V.*), wordt per 31 maart 2009 voorzitter van War Trauma Foundation (WTF). Hij neemt deze taak over van Morris Tabaksblat, die deze functie tot halverwege 2008 gedurende zeven jaar heeft bekleed. In de tussenliggende periode was Alexander Rinnooy Kan waarnemend voorzitter van WTF.

War Trauma Foundation zet zich in voor psychische hulpverlening aan getraumatiseerde slachtoffers van oorlog en georganiseerd geweld, overal ter wereld, ongeacht ras, religie of politieke overtuiging. Zowel voor kinderen, volwassenen als bejaarden. Via traumatrainingsprogramma's worden lokale hulpverleners, leerkrachten, verpleegkundigen, artsen en andere beroepsgroepen die dagelijks werken met getraumatiseerde kinderen en volwassenen getraind in het herkennen van trauma en het geven van psychische hulp.

"Met een enorme betrokkenheid bieden medewerkers, hulpverleners en vrijwilligers van War Trauma Foundation op structurele wijze psychosociale hulp aan velen die door afschuwelijke gebeurtenissen zijn getraumatiseerd", aldus Jos Streppel. "Een zeer directe en effectieve vorm van hulpverlening, die zorgt dat de beschikbare middelen daar terechtkomen waar ze daadwerkelijk nodig zijn, zodat inmiddels tientallen traumatrainingsprogramma's zijn opgezet en vele duizenden kinderen en volwassenen zijn bereikt. Ik ben verheugd en vereerd dat WTF mij heeft gevraagd een bijdrage te leveren aan de toekomst van WTF."

*) De heer Streppel zal in verband met zijn pensionering op 22 april 2009 terugtreden als lid van de Raad van Bestuur en CFO van AEGON N.V.

OVER War Trauma Foundation

"Maak van een herinnering weer gewoon een herinnering"

Veel slachtoffers van oorlog, terreur en geweld worden dag in dag uit achtervolgd door gruwelijke herinneringen, beelden en nachtmerries. Herbeleving is aan de orde van de dag en laat vaak blijvend geestelijke schade na. Tenzij de juiste hulp op het juiste moment op de juiste plaats beschikbaar is.

Onze hulp

Met hulp van War Trauma Foundation (WTF) kunnen steeds meer getraumatiseerde slachtoffers omgaan met de gevolgen van marteling, verkrachting, verminking en moord. Overal ter wereld. Ongeacht ras, religie of politieke overtuiging. Kinderen, volwassenen en bejaarden.

Effectieve lokale hulpverleners

WTF gelooft sterk in hulpverlening die geworteld is in de eigen samenleving. Zij is de drijvende kracht achter tientallen traumatrainingsprogramma's voor lokale hulpverleners, leerkrachten, verpleegkundigen en andere beroepsgroepen die dagelijks werken met getraumatiseerde kinderen en volwassenen. In zulke programma's worden bijvoorbeeld twintig hulpverleners opgeleid, die op hun beurt effectief hulp kunnen bieden aan honderden getraumatiseerde slachtoffers.

War Trauma Foundation is onder meer actief in:

- Palestijnse Gebieden - West Bank. Honderden leerkrachten op 90 scholen worden getraind in het herkennen van trauma en het geven van basale psychische hulp aan de kinderen op hun school.

- Democratische Republiek Congo en Burundi. Deze regio wordt geteisterd door onbeschrijfelijke wreedheden. Hulpverleners van lokale organisaties leren hoe zij de slachtoffers van geweld kunnen bijstaan en werken zo mee aan het doorbreken van een klimaat van achterdocht, angst en geweld.

- Jordanië (Amman) en Egypte. Deze landen zijn overstroomd met vele duizenden vluchtelingen uit Irak, het Midden-Oosten en een groot aantal landen in Afrika. Medewerkers van lokale organisaties die werken ten behoeve van deze vluchtelingen worden getraind in psychische hulpverlening.

- Noord-Ossetië (Beslan) en Zuid-Ossetië. Terroristische aanslagen en oorlog hebben diepe wonden geslagen in deze regio. Via diverse programma's worden kinderen en volwassenen geholpen bij het verwerken van de traumatiserende gebeurtenissen, ook die van de meest recente oorlog in Zuid-Ossetië.

War Trauma Foundation in actie

WTF is/was actief betrokken bij psychische hulpverlening in Oost-Timor, Uganda, Rwanda, Nepal, India, Kashmir, Sri Lanka, Burundi, Tsjetsjenië, Noord-Ossetië, Zuid-Ossetië, Kameroen, Zuid-Afrika, Namibië, Algerije, Angola, Tanzania, Egypte, Democratische Republiek Congo, de Palestijnse Gebieden, Israël, Jordanië, Roemenië, Macedonië, Kroatië, Servië, Bosnië-Herzegovina, Slovenië, Kosovo en Brazilië.

Het aantal oorlogshaarden waar de hulp van WTF wordt ingeroepen, stijgt helaas gestaag. Deze sterk toenemende hulpvraag onderstreept de noodzaak van het werk van WTF.

Informatie:

Tineke Pronk, adjunct-directeur, t.pronk@wartrauma.nl, +31(0)20-6-438-538; +31(0)6-13-11-72-60

Website: http://www.wartrauma.nl

BRON War Trauma Foundation