AEGON maakt weer winst in derde kwartaal 2009

12 Nov, 2009, 06:30 GMT Van AEGON N.V.

DEN HAAG, Nederland, November 12 /PRNewswire/ --

Nettowinst verbeterd tot EUR 145 miljoen

- Onderliggend resultaat vóór belastingen van EUR 351 miljoen; beïnvloed door lagere aandelenmarkten, als gevolg van maatregelen om risicoprofiel te verbeteren en door buitengewone lasten van EUR 66 miljoen

- Verbeterde fair value items als gevolg van verbeterde financiële markten, tenietgedaan door hedging van aandelenmarkt risico

- Lagere afboekingen van EUR 285 miljoen; gevolg van substantieel lagere afboekingen op aan Amerikaanse huizenmarkt gerelateerde activa

- Doelstelling kostenmaatregelen voor 2009 van EUR 150 miljoen bereikt

Winstgevende verkopen; bewijs van sterk distributienetwerk

- Verkoop van nieuwe levensverzekeringen van EUR 484 miljoen, ondersteund door een toename van de verkoop aan Amerikaanse particuliere klanten met 11%

- Nettostortingen, exclusief institutionele garantieproducten, van EUR 2 miljard door sterke pensioenverkopen, toegenomen spaargelden en lagere uitstroom

- Waarde nieuwe productie van EUR 169 miljoen

Kapitaalpositie verder versterkt

- EUR 0,9 miljard aan kapitaal vrijgemaakt in derde kwartaal, inclusief recente kapitaaltransactie van USD 650 miljoen

- Kapitaaloverschot van EUR 4,8 miljard per eind september, inclusief de aandelenuitgifte van EUR 1 miljard

- Op 30 november terugbetaling van EUR 1 miljard door terugkoop van 250 miljoen convertible core capital securities

- Herwaarderingsreserve met EUR 3,3 miljard verbeterd, vooral het gevolg van lagere credit spreads

- Solvabiliteitsratio IGDa) neemt verder toe tot 211%

Toelichting van Alex Wynaendts, voorzitter Raad van Bestuur

"AEGON's versterkte kapitaalpositie, de kracht van ons distributienetwerk en het feit dat we in het derde kwartaal weer winst hebben geboekt, zijn het bewijs dat de stappen die we een jaar geleden in gang hebben gezet, de juiste waren op dat moment. Op 30 november zullen we EUR 1 miljard terugbetalen aan de Nederlandse staat, een belangrijke stap in de richting van volledige terugbetaling van de kapitaalondersteuning die AEGON vorig jaar heeft ontvangen. We zijn verheugd dat onze sterke kapitaalpositie het mogelijk maakt deze stap te zetten, terwijl wij toch een grotere kapitaalbuffer aanhouden. Dit is een noodzakelijke voorzorgsmaatregel in de huidige omstandigheden. We vinden vooral de verbeterde verkopen en nettostortingen in het derde kwartaal bemoedigend, een duidelijk teken dat de klant vertrouwen heeft in AEGON. Tevens hebben we onze doelstelling om in 2009 EUR 150 miljoen op de kosten te besparen gerealiseerd en onze gevoeligheid voor ontwikkelingen op de financiële markten verder verlaagd. AEGON verkeert vandaag de dag in een sterke positie. We zullen verder gaan met het uitvoeren van onze strategie, die ons zodanig moet positioneren dat we lange termijn mogelijkheden kunnen benutten en winstgevend kunnen groeien."

KERNCIJFERS

Noot  Kw3    Kw2     %     Kw3
    bedragen in EUR miljoenen [b]                 2009   2009          2008

Onderliggend resultaat voor belastingen  1     351    404   -13     500

Nettowinst                               2     145   -161   N.M.   -329

Verkoop nieuwe levensverzekeringen       3     484    469     3     618

Bruto stortingen exclusief institutionele
      garantieproducten                      4   6,795  5,647    20   5,364

Waarde nieuwe productie (VNB)                  169    181    -7     206

Rentabiliteit op eigen vermogen          5    8.4%   10.3%   -18   8.7%

KERNCIJFERS

%     9M2009   9M2008     %
    bedragen in EUR miljoenen

Onderliggend resultaat voor belastingen   -30      733    1,754     -58

Nettowinst                                N.M.    -189      100     N.M.

Verkoop nieuwe levensverzekeringen        -22    1,496    2,033     -26

Bruto stortingen exclusief institutionele  27   18,835   16,401      15
      garantieproducten
    Waarde nieuwe productie (VNB)             -18      551      604      -9

Rentabiliteit op eigen vermogen            -3     5.0%    10.9%     -54

1) Bepaalde activa van AEGON Amerika, AEGON Nederland en AEGON UK worden gewaardeerd op marktwaarde en beheerd op een total return basis, zonder tegenovergestelde veranderingen in de waardering van de daarmee samenhangende verplichtingen. Het betreft aktiva zoals hedgefondsen, commanditaire vennootschappen, converteerbare obligaties en gestructureerde producten. Het onderliggend resultaat is exclusief het over- en onderrendement ten opzichte van de lange termijn verwachting van het management aangaande het rendement van deze aktiva. Voor de huidige aktiva bedraagt het verwachte lange termijn rendement 8-10% op jaarbasis, afhankelijk van het soort aktiefpost, bestaande uit directe opbrengsten en marktwaarde veranderingen. De verwachte resultaten van deze aktiva zijn na de effecten van eerste kosten, indien van toepassing. Bovendien bevatten bepaalde producten van AEGON Amerika garanties en worden gewaardeerd op marktwaarde zoals de gesegregeerde fondsen van AEGON Canada en de total return annuity producten en garanties op variabele annuities van AEGON USA. De winst op deze producten wordt beinvloed door bewegingen op de aandelenmarkt en door de rente. Daarom kunnen korte-termijn schommelingen op de financiele markten fluctuaties in de winst geven. In het onderliggend resultaat wordt het verwachte lange termijn resultaat opgenomen en wordt het over- of onderrendement ten opzichte van de verwachting van het management niet meegenomen. Schommelingen in marktwaarde van bepaalde garanties en van derivaten die bepaalde risico's van de garanties afdekken van AEGON Nederland en Variable Annuities Europe (opgenomen in Overige landen) worden niet meegenomen in het onderliggend resultaat. Holding bevat bepaalde uitgegeven obligaties die worden gewaardeerd tegen reële waarde door de winst- en verliesrekening. Het renterisico op deze obligaties wordt afgedekt middels swaps. De verandering in de credit spread van AEGON heeft in het derde kwartaal van 2009 geleid tot een verlies van EUR 27 miljoen door de verandering in de marktwaarde van deze obligaties.

2) Nettowinst betreft nettowinst toerekenbaar aan de houders van eigen-vermogensinstrumenten van AEGON N.V.

3) Verkoop nieuwe levensverzekeringen wordt gedefinieerd als periodieke premies plus 1/10 koopsommen.

4) Totale stortingen betreffen zowel de stortingen op de balans als niet op de balans.

5) Rentabiliteit op eigen vermogen wordt berekend door het netto onderliggend resultaat na aftrek van financieringskosten te delen door het gemiddeld eigen vermogen exclusief preferent kapitaal en exclusief de herwaarderingsreserve.

6) Capital securities luidend in vreemde valuta worden, ten behoeve van de berekening van de vermogensbasisratio, geherwaardeerd tegen slotkoersen.

7) Alle ratios zijn exclusief de herwaarderingsreserve van AEGON.

a) De berekening van het kapitaaloverschot en de solvabiliteitsratio op basis van de IGD (Insurance Group Directive) is gebaseerd op de IFRS-kapitaalvereisten van Solvency I voor bedrijfsonderdelen binnen de EU (Pillar 1 voor AEGON VK) en op de lokale vereisten voor bedrijfsonderdelen buiten de EU. Het vereiste kapitaal voor de levensverzekeringsbedrijven in de VS is berekend als twee keer de hoogste waarde van de Company Action Level range (200%), zoals die in de VS wordt gehanteerd door de National Association of Insurance Commissioners. De methode om de ratio voor Nederland te berekenen is in het tweede kwartaal van 2009 aangepast om het overschot boven de technische voorzieningen, berekend volgens de 'toereikendheidstoets' (TRT), mee te nemen. Deze methode is in het derde kwartaal verder verfijnd - de vergelijkbare IGD ratio voor einde van het tweede kwartaal 2009 zou 194% zijn geweest (gerapporteerd in het tweede kwartaal: 202%).

b) De cijfers in dit persbericht zijn niet gecontroleerd door de accountant.

AEGON heeft drie lange termijn strategische prioriteiten:

1. Herallocatie van kapitaal naar activiteiten met beter perspectief op groei en rendement;

2. Verbetering van groei en rendement van bestaande activiteiten;

3. AEGON besturen als een internationale groep.

Verder wil AEGON zijn gevoeligheid voor de ontwikkelingen op de financiële markten verkleinen om zo tot meer stabiele resultaten te komen.

Herziening activiteiten

AEGON continueert de beoordeling van zijn activiteiten om er zeker van te zijn dat ze voldoen aan de criteria voor mogelijke groei van resultaten, kasstromen en rendement. Als resultaat van deze beoordeling slankt AEGON zijn institutionele gegarandeerde producten en auto credit activiteiten in de Verenigde Staten af, trekt het bedrijf zich terug uit de group risk markt in het Verenigde Koninkrijk en heeft het zijn levensverzekeringsbedrijf in Taiwan te verkocht.

Kostenmaatregelen

AEGON heeft verdere vooruitgang geboekt met zijn maatregelen om kosten te besparen. De doelstelling om in 2009 EUR 150 miljoen aan kosten te besparen, is gerealiseerd. De operationele kosten zijn in de eerste negen maanden van 2009 met 5% gedaald, exclusief het effect van herstructureringskosten, toegenomen kosten voor pensioenvoorzieningen voor medewerkers en de invloed van wisselkoersen.

Onlangs heeft AEGON aangekondigd zijn Nederlandse verkooporganisatie te reorganiseren. Dit resulteert in een additionele jaarlijkse kosten-besparing van EUR 15 miljoen. Deze reorganisatie heeft gedwongen ontslagen tot gevolg en zal tot een last van EUR 20 miljoen leiden.

Behoud van kapitaal

Gedurende het derde kwartaal is EUR 0,9 miljard aan kapitaal vrijgemaakt uit bestaande activiteiten. Daarmee komt het totaal voor de eerste negen maanden op EUR 2,5 miljard. Sinds dit strategische programma in juni van 2008 werd aangekondigd, is inmiddels EUR 4,2 miljard aan kapitaal vrijgemaakt.

Kapitaal & risicomanagement

Kapitaaloverschot

- Het kapitaaloverschot boven de vereisten voor een AA rating bedroeg EUR 4,8 miljard vergeleken met EUR 3,5 miljard aan het einde van het tweede kwartaal van 2009. In normale omstandigheden streeft AEGON ernaar een kapitaaloverschot van EUR 1,5 miljard tot EUR 2 miljard te hebben. Echter, in de huidige omgeving streeft AEGON een substantieel hogere kapitaalbuffer na.

- Maatregelen om minder risicovol te worden en om kapitaal efficiënter te beheren van in totaal EUR 0,9 miljard en EUR 0,4 miljard aan statutaire winst hebben verder bijgedragen aan AEGON's kapitaaloverschot. Dit werd gedeeltelijk teniet gedaan door een verlaging van ratings van beleggingen in Amerika waardoor EUR 0,2 miljard meer kapitaal moet worden aangehouden, afboekingen van eveneens EUR 0,2 miljard en andere items. In de resultaten over het derde kwartaal van 2009 is de opbrengst van de recente kapitaaltransactie van ongeveer USD 650 miljoen meegenomen.

- AEGON heeft op 13 augustus 2009 met succes een aandelenuitgifte van EUR 1 miljard afgerond. De opbrengst daarvan zal worden gebruikt om een derde van de EUR 3 miljard aan kernkapitaal terug te betalen die afgelopen jaar via AEGON's grootste aandeelhouder Vereniging AEGON werd verkregen en die is gefinancierd door de Nederlandse staat. Zoals eerder is aangekondigd, zal AEGON deze EUR 1 miljard aan kernkapitaal op 30 november aan de Nederlandse staat terugbetalen.

IFRS kernkapitaal

- Eind september 2009 bedroeg het kernkapitaal exclusief de herwaarderingsreserve EUR 16,4 miljard, 80% van de totale kapitaalbasis. Dat is ruim boven de minimumdoelstelling van AEGON van 70% [6,7].

- Kernkapitaal inclusief de herwaarderingsreserve bedroeg EUR 14,6 miljard, bestaande uit EUR 11,6 miljard aan eigen vermogen en EUR 3 miljard aan convertible core capital securities.

- De herwaarderingsreserve verbeterde in het derde kwartaal met EUR 3,3 miljard tot EUR 1,8 miljard negatief op 30 september 2009. Ongeveer 85% van de verbetering van de herwaarderingsreserve is het gevolg van lagere credit spreads en ongeveer 15% komt door lagere risicovrije rentevoeten.

AEGON heeft onlangs via het Ministerie van Financiën een plan ingediend bij de Europese Commissie waarin wordt aangetoond dat het bedrijf in de kern solide en gezond is. Dit plan is een vereiste voor alle financiële instellingen die staatssteun hebben ontvangen gedurende de financiële crisis. Het is niet bekend wanneer dit proces zal worden afgerond en wat de uitkomst zal zijn.

Verbeterd risicoprofiel

Om zijn gevoeligheid voor ontwikkelingen op de financiële markten te verkleinen heeft AEGON zijn risico's op het gebied van aandelen en obligaties substantieel verminderd. Daarnaast heeft AEGON het lange termijn renterisico teruggebracht door zijn Taiwanese levensverzekeringsbedrijf te verkopen.

Gevoeligheid voor aandelenmarkten

In de loop van het derde kwartaal 2009 heeft AEGON zijn gevoeligheid voor aandelenmarkten verder verkleind door 50% van zijn indirecte positie in aandelen, onderdeel van geboden garanties in het Nederlandse bedrijf, te hedgen. Dat is gebeurd via futures en beperkt de volatiliteit van het resultaat in de toekomst.

Gevoeligheid kredietrisico

De afslanking van de institutionele garantieproducten activiteiten in de Verenigde Staten vormt onderdeel van AEGON's beslissing om zijn gevoeligheid voor ontwikkelingen op de financiële markten te verkleinen. Op die manier wordt het kredietrisico verkleind. Eind 2010 zal het beheerd vermogen daardoor met USD 20 miljard zijn teruggebracht en USD 0,8 miljard aan kapitaal zijn vrijgemaakt.

Om deze uitstroom te financieren zijn activa van de institutionele activiteiten overgedragen aan andere onderdelen van het bedrijf in de Verenigde Staten in ruil voor kasgeld. Als gevolg daarvan hebben de op spreads gebaseerde institutionele activiteiten een negatieve marge gerealiseerd op deze activa, wat een negatieve invloed heeft gehad op het onder-liggend resultaat. In de eerste negen maanden van 2009 heeft AEGON het balanstotaal van de op spreads gebaseerde institutionele activiteiten met USD 9 miljard verminderd.

In verband met de lagere credit spreads heeft AEGON besloten om zijn positie in kredietderivaten terug te brengen, waardoor de volatiliteit van het resultaat en de kapitaalpositie verder verminderd.

AEGON besturen als een internationale groep

- AEGON's nieuwe wereldwijde asset management organisatie is op 1 oktober formeel van start gegaan. AEGON's internationale vermogens-beheeractiviteiten zijn daarmee ondergebracht in één internationale organisatie.

- In het Verenigd Koninkrijk is een Europees datacentrum geopend, waarin de datacentra van het Verenigd Koninkrijk en Nederland zijn ondergebracht. Hierdoor worden kosten bespaard en verbetert de efficiency aanzienlijk.

- Om de effectiviteit van de marketingactiviteiten verder te verbeteren, zal AEGON Scottish Equitable verder gaan onder de naam AEGON. De merkbekendheid van AEGON in het Verenigd Koninkrijk is sterk toegenomen sinds AEGON de hoofdsponsor is geworden van het Britse tennis.

- Door gebruik te maken van de kennis en expertise in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk is verdere vooruitgang geboekt bij het ontwikkelen van variable annuity producten. Het is de bedoeling om in het vierde kwartaal van dit jaar variable annuity producten te introduceren in Nederland en Japan.

FINANCIEEL OVERZICHT

Financieringslasten en overige           -96     -235     59        83
      geassocieerde deelnemingen               6       10    -40        -1
    Winsten/(verliezen) op
      beleggingen                           -100       35    N.M.       25 .
    Bijzondere waardeverminderingen         -285     -393     27      -407
    Overige baten/(lasten)                    48     -353    N.M.       -5
    Winst voor belasting                     -44     -338     87      -343
    Belastingen                              189      177      7        14
    Nettowinst                               145     -161    N.M.     -329
    Netto onderliggend resultaat             309      357    -13       363
    Netto operationeel resultaat             272      331    -18        38

Onderliggend resultaat geografisch
    Amerika                                  289      280      3       388
    Nederland                                102      129    -21        74
    Verenigd Koninkrijk                      -13       20    N.M.       35
    Overige landen                            42       47    -11        42
    Holding en overig                        -69      -72      4       -39
      voor belasting                         351      404    -13       500
    Operationeel resultaat geografisch
    Amerika                                  213      461    -54       -65
    Nederland                                141       76     86       -52 .
    Verenigd Koninkrijk                       -6       22    N.M.       35
    Overige landen                            41       49    -16        42
    Holding en overig                        -96     -235     59        84 .

Provisies en kosten                    1,473    1,504     -2     1,315
      waarvan operationele kosten            776      814     -5       789

FINANCIEEL OVERZICHT

EUR miljoenen                        %  9M2009  9M2008      %

Onderliggend resultaat voor
    Levens- en risicoverzekeringen      -2     785     790     -1
    Individuele spaar- en
      pensioenproducten                 41    -172     287    N.M.
    Pensioenen en vermogensbeheer      -63     154     329    -53
    Institutionele producten           -95     123     305    -60
    Levensherverzekeringen              88       5      51    -90
    Distributie                        N.M.      6      20    -70
    Schadeverzekeringen                -36      18      48    -63
    Financieringslasten en overige     -73    -204     -95   -115
      geassocieerde deelnemingen       N.M.     18      19     -5
      voor belasting                   -30     733   1,754    -58
    Over / (onder) rendement van
      posten op marktwaarde             87    -286    -849     66
      voor belasting                   N.M.    447     905    -51

Operationeel resultaat voor
    Levens- en risicoverzekeringen      35     738     691      7
    Individuele spaar- en
      pensioenproducten                 40    -279     -20    N.M.
    Pensioenen en vermogensbeheer      N.M.    -31      27    N.M.
    Institutionele producten           N.M.    181      62    192
    Levensherverzekeringen             N.M.    163     -42    N.M.
    Distributie                        N.M.      6      20    -70
    Schadeverzekeringen                -36      18      48    -63
    Financieringslasten en overige     N.M.   -367     100    N.M.
      geassocieerde deelnemingen       N.M.     18      19     -5
      voor belasting                   N.M.    447     905    -51

Winsten/(verliezen) op
      beleggingen                      N.M.    108    -101    N.M.
    Bijzondere waardeverminderingen     30  -1,064    -537    -98
    Overige baten/(lasten)             N.M.   -328     -50    N.M.
    Winst voor belasting                87    -837     217    N.M.
    Belastingen                        N.M.    648    -117    N.M.
    Nettowinst                         N.M.   -189     100    N.M.

Netto onderliggend resultaat       -15     652   1,303    -50
    Netto operationeel resultaat       N.M.    440     692    -36

Onderliggend resultaat geografisch
    Amerika                            -26     501   1,307    -62
    Nederland                           38     303     303      0
    Verenigd Koninkrijk                N.M.     14     128    -89
    Overige landen                       0     119     110      8
    Holding en overig                  -77    -204     -94   -117
      voor belasting                   -30     733   1,754    -58
    Operationeel resultaat geografisch
    Amerika                            N.M.     574     580    -1
    Nederland                          N.M.      99     -14   N.M.
    Verenigd Koninkrijk                N.M.      20     128   -84
    Overige landen                      -2      121     110    10
    Holding en overig                  N.M.    -367     101   N.M.
      voor belasting                   N.M.     447     905   -51

Provisies en kosten                 12    4.595   4.246     8
      waarvan operationele kosten       -2    2.432   2.344     4

Onderliggend resultaat vóór belastingen

In het derde kwartaal van 2009 bedroeg het onderliggend resultaat vóór belastingen EUR 351 miljoen. Het onderliggend resultaat is beïnvloed door maatregelen die tot doel hebben risico's te verlagen, om de gevolgen van de financiële crisis te weerstaan. Door deze maatregelen is het resultaat in het derde kwartaal met ongeveer EUR 40 miljoen beïnvloed. Het resultaat is ook beïnvloed door lagere aandelen-markten en door enkele eenmalige posten (EUR 66 miljoen). Worden deze eenmalige posten buiten beschouwing gelaten, dan zou het onderliggend resultaat in het derde kwartaal EUR 417 miljoen hebben bedragen.

Deze eenmalige posten waren:

- Een voorziening van EUR 43 miljoen voor een programma in het Verenigd Koninkrijk om de consistentie van klantgegevens in de systemen te verbeteren.

- Versnelde afschrijving van eerste kosten (DPAC) op fixed annuities van EUR 23 miljoen, een gevolg van de overdracht van activa in verband met de afslanking van een deel van de institutionele activiteiten in de Verenigde Staten.

Het onderliggend resultaat vóór belastingen in Amerika daalde vergeleken met het derde kwartaal van 2008 met 30% tot USD 403 miljoen. Deze daling is het gevolg van lagere spreads op producten, lagere beheervergoedingen door lager beheerd vermogen, hogere kosten voor de pensioenvoorziening voor eigen medewerkers en versnelde afschrijvingen van eerste kosten op fixed annuities. Spreads op bepaalde institutionele producten zijn significant teruggelopen doordat activa zijn overgedragen aan andere onderdelen van het bedrijf in de Verenigde Staten in ruil voor kasgeld. In het derde kwartaal van 2008 waren in het resultaat voor Amerika versnelde afschrijvingen van eerste kosten opgenomen op variable annuities en ongunstige sterfteresultaten in het levensherverzekeringsbedrijf.

In Nederland is het onderliggend resultaat vóór belastingen toegenomen tot EUR 102 miljoen, een stijging van 38% vergeleken met het derde kwartaal van 2008. Dit is vooral het gevolg van hogere beleggingsinkomsten in het levensverzekerings- en pensioenbedrijf.

In het Verenigd Koninkrijk is het onderliggend resultaat vóór belastingen vergeleken met het derde kwartaal van 2008 gedaald tot een verlies van GBP 11 miljoen. Dit is vooral het gevolg van een eenmalige post van GBP 38 miljoen voor een programma om de consistentie van klantgegevens in de systemen te verbeteren.

Het onderliggend resultaat vóór belastingen in Overige landen bedroeg EUR 42 miljoen. Een stijging van 60%, exclusief het resultaat van AEGON's Taiwanese levensverzekeringsbedrijf dat in het tweede kwartaal van 2009 werd verkocht. Deze stijging is vooral het gevolg van verbeterde resultaten voor CAM Vida, een van AEGON's Spaanse samenwerkingsverbanden, en het levens-verzekeringsbedrijf in Centraal & Oost-Europa.

Financieringslasten en overige, die in het onder-liggend resultaat vóór belastingen zijn inbegrepen, betreffen kosten voor de holding en bedroegen EUR 69 miljoen. De stijging ten opzichte van het derde kwartaal 2008 is vooral het gevolg van hogere rentelasten.

Fair value items

In Amerika was het resultaat op fair value items USD 97 miljoen (EUR 76 miljoen) lager dan het verwachte rendement op de lange termijn. Dit is het resultaat van hogere marktwaardes van fair value activa, total return annuities, obligatiederivaten en garanties. Deze werden meer dan teniet gedaan door het resultaat op AEGON's hedgeprogramma voor aandelen gerelateerd aan zijn variable annuity portefeuille voor particuliere klanten in de Verenigde Staten, waarop een verlies van USD 252 miljoen (EUR 184 miljoen) werd geleden. In Nederland lag het resultaat op fair value items EUR 39 miljoen hoger dan verwacht door de positieve ontwikkeling van de fair value van garanties en daaraan gerelateerde hedges. Fair value items voor de holding bestaan uit drie obligaties uitgegeven door AEGON, die tezamen met daaraan gerelateerde hedges tegen fair value via de winst- en verliesrekening worden gewaardeerd. Doordat AEGON's eigen credit spread verder omlaag ging gedurende het derde kwartaal van 2009 resulteerde dit in een verlies van EUR 27 miljoen.

Beleggingsresultaat

In het derde kwartaal van 2009 heeft AEGON op beleggingen een verlies geleden van in totaal EUR 100 miljoen. Gerealiseerde winst op de obligaties in Nederland en het Verenigd Koninkrijk werd meer dan teniet gedaan door verliezen in Amerika en door de waardevermindering van beleggingen in woningen in Nederland.

Afboekingen

De afboekingen op obligaties bedroegen EUR 285 miljoen en zijn sterk gedaald vergeleken met het derde kwartaal van 2008. Toch liggen de afboekingen nog steeds op een hoger niveau dan AEGON's lange termijn verwachtingen met betrekking tot afboekingen. Afboekingen op aan de Amerikaanse huizenmarkt gerelateerde activa van EUR 74 miljoen waren aanzienlijk lager dan in voorgaande kwartalen. In het Verenigd Koninkrijk namen de afboekingen toe tot EUR 80 miljoen. Deze afboekingen zijn gerelateerd aan beleggingen in bedrijfsobligaties.

Belastingen

Het resultaat in het derde kwartaal van 2009 omvatte een belastingbate van EUR 154 miljoen samen-hangend met binnen de onderneming afgesloten herverzekeringsovereenkomsten tussen Ierland en de Verenigde Staten. Deze herverzekerings-overeenkomsten worden in beide regio's tegen fair value gerapporteerd. Terwijl verliezen in de Verenigde Staten werden belast tegen 35%, werden winsten in Ierland belast tegen 12,5%. De belastingbaten die samenhangen met deze interne transacties bedroegen in de eerste negen maanden van 2009 EUR 399 miljoen en hiermee is de fiscale last voor deze interne transacties van EUR 490 miljoen over het jaar 2008 grotendeels goedgemaakt.

Nettowinst

De nettowinst steeg tot EUR 145 miljoen vergeleken met een verlies in het derde kwartaal van 2008, vooral door verbeterde resultaten op fair value items, lagere afboekingen en het feit dat de fiscale last van vorig jaar gedeeltelijk werd goedgemaakt.

Provisies en kosten

De operationele kosten zijn in het derde kwartaal van 2009 met 2% gedaald vergeleken met het derde kwartaal van 2008. In de eerste negen maanden van 2009 zijn de operationele kosten gedaald met 5%, exclusief de invloed van herstructureringskosten, de toegenomen kosten voor pensioenvoorzieningen voor medewerkers en wisselkoersinvloeden. De totale provisies en kosten stegen in de eerste negen maanden vooral door versnelde afschrijving van eerste kosten in Amerika, samenhangend met lagere aandelenmarkten in het eerste kwartaal van 2009.

In lijn met de lagere verkoopniveaus, werden minder uitgaven geactiveerd en daalden de provisies vergeleken met de eerste drie kwartalen van 2008.

Verkoop nieuwe levensverzekeringen

De verkoop van nieuwe levensverzekeringen steeg vergeleken met het tweede kwartaal van 2009 tot EUR 484 miljoen door hogere verkopen van koop-somproducten. In Amerika steeg de verkoop van levensverzekeringsproducten voor particulieren met 11%, het gevolg van een sterke verkoop van levensverzekeringen en hogere verkopen van universal life producten. In Nederland is de toename van de verkoop vooral het gevolg van nieuwe collectieve pensioencontracten. In het Verenigd Koninkrijk is de verkoop gedaald, vooral door het beëindigen van de group risk activiteiten. In Centraal & Oost-Europa steeg de verkoop van nieuwe levensverzekeringen met 21% vergeleken met het tweede kwartaal van 2009, terwijl in Spanje de verkopen daalden gedurende het kwartaal. In Azië lagen de verkopen op hetzelfde niveau als in het tweede kwartaal van 2009.

Stortingen

De totale brutostortingen, exclusief de institutionele gegarandeerde producten, stegen tot EUR 6,8 miljard, een stijging van 20% vergeleken met het tweede kwartaal van 2009. De stijging is het gevolg van een sterke toename van de stortingen in pensioen- en beleggingsfondsen in de Verenigde Staten, hogere spaartegoeden in Nederland, nieuwe vermogensbeheercontracten in het Verenigd Koninkrijk en hogere verkopen van beleggings-fondsen in China. Als voorzien lagen de brutostortingen voor fixed annuities lager als gevolg van lagere rentevergoedingen. De stortingen voor variable annuity producten daalden zowel in Amerika als in het Verenigd Koninkrijk. De nettostortingen, exclusief de institutionele gegarandeerde producten, stegen tot EUR 2 miljard, vooral door een grote toename in de stortingen en een lagere uitstroom bij pensioenen en vermogensbeheer.

Waarde nieuwe productie

De waarde nieuwe productie bedroeg in het derde kwartaal 2009 EUR 169 miljoen, een daling met 7% vergeleken met het tweede kwartaal van 2009. De waarde nieuwe productie in Nederland steeg door hogere verkoopvolumes en verbeterde marges. De waarde nieuwe productie in Amerika steeg licht, gemeten in lokale valuta. Deze stijgingen werden echter meer dan teniet gedaan door dalingen in het Verenigd Koninkrijk en Overige landen, alsmede door wisselkoerseffecten.

Inkomsten genererende beleggingen

De inkomsten genererende beleggingen zijn gestegen tot EUR 354 miljoen gedurende het derde kwartaal van 2009, een toename met 4% vergeleken met het tweede kwartaal van 2009. Dit is het gevolg van een verdere stijging van de aandelenkoersen, gecombineerd met lagere credit spreads en iets lagere renteniveaus, tezamen met netto-instroom.

VERKOPEN

EUR miljoenen                    Noot Kw32009   Kw22009     %    Kw32008

Nieuwe levenproductie
    Koopsommen                              1,732     1,504    15      2,568
    Periodieke premie op jaarbasis            311       318    -2        361
    Totaal periodiek plus
      1/10 koopsommen                         484       469     3        618

ziektekostenverzekeringen               125       146   -14        146
      schadeverzekeringen                      12        11     9         19

Bruto stortingen (op en niet op
    Fixed annuities                           434       928   -53      1,200
    Variabele annuities                       693       949   -27        644
    Spaarstortingen                         1,795       779   130        547
    Beleggingsfondsen                         949       671    41        725
    Pensioenen en vermogensbeheer           2,924     2,319    26      2,248
    Institutionele garantieproducten          764     1,115   -31      5,687
    Levensherverzekeringen                      0         1   N.M.         0
    Totaal bruto stortingen                 7,559     6,762    12     11,051
    Totaal bruto stortingen (excl.
      institutionele garantieproducten)     6,795     5,647    20      5,364

Netto stortingen (op en niet op
    Fixed annuities                          -225       145   N.M.       297
    Variabele annuities                       149       412   -64        -73
    Spaarstortingen                           440        43   N.M.      -206
    Beleggingsfondsen                         255        23   N.M.       185
    Pensioenen en vermogensbeheer           1,373       246   N.M.       162
    Institutionele garantieproducten       -3,473    -1,432  -143      1,300
    Levensherverzekeringen                    -12       -12     0        -13
    Totaal netto stortingen                -1,493      -575  -160      1,652
    Totaal netto stortingen (excl.
      institutionele garantieproducten)     1,980       857   131        352

VERKOPEN

EUR miljoenen                           %    9M2009   9M2008     %

Nieuwe levenproductie
    Koopsommen                             -33    5,261    8,205   -36
    Periodieke premie op jaarbasis         -14      970    1,212   -20
    Totaal periodiek plus 1/10 koopsommen  -22    1,496    2,033   -26

ziektekostenverzekeringen            -14      435      453   -4
      schadeverzekeringen                  -37       35       51   -31

Bruto stortingen (op en niet op
    Fixed annuities                        -64    2,990    2,381    26
    Variabele annuities                      8    2,356    2,046    15
    Spaarstortingen                        N.M.   3,154    1,883    67
    Beleggingsfondsen                       31    2,262    2,197     3
    Pensioenen en vermogensbeheer           30    8,072    7,892     2
    Institutionele garantieproducten       -87    3,727   12,417   -70
    Levensherverzekeringen                 N.M.       1        2   -50
    Totaal bruto stortingen                -32   22,562   28,818   -22
    Totaal bruto stortingen (excl.
      institutionele garantieproducten)     27   18,835   16,401    15

Netto stortingen (op en niet op
      de balans) per productgroep
    Fixed annuities                        N.M.     608     -522   N.M.
    Variabele annuities                    N.M.     639     -327   N.M.
    Spaarstortingen                        N.M.     416     -164   N.M.
    Beleggingsfondsen                       38      180      772   -77
    Pensioenen en vermogensbeheer          N.M.   2,125    1,512    41
    Institutionele garantieproducten       N.M.  -7,259      506   N.M.
    Levensherverzekeringen                   8      -40      -42     5
    Totaal netto stortingen                N.M.  -3,331    1,735   N.M.
    Totaal netto stortingen (excl.
      institutionele garantieproducten)    N.M.   3,928    1,229   N.M.

BEHEERD VERMOGEN
                                           Per 30      Per 30
                                       sept. 2009   juni 2009   %

Beheerd vermogen (totaal)             354,033     341,815    4
    Beleggingen voor algemene
      rekening                            132,617     131,533    1
    Beleggingen voor rekening
      van polishouders                    119,647     112,107    7
    Niet in de balans opgenomen
      beleggingen derden                  101,769      98,175    4

Den Hague, 12 november 2009
    Media conference call
    08.00 uur
    Audio webcast op http://www.aegon.com

Analyst & Investor call
    15.00 uur
    Audio webcast op http://www.agon.com

Inbelnummers:
    VS : +1-480-629-9822
    VK : +44-208-515-2302
    NL : +31(0)20-796-5332

Supplementen

AEGON's Financial Supplement en de Condensed Consolidated Interim Financial Statements voor het derde kwartaal 2009 zijn beschikbaar op http://www.aegon.com

Dit persbericht is een vertaling van het officiële Engelstalige persbericht, dat u kunt vinden op de corporate website http://www.aegon.com.

Over AEGON

AEGON, de internationale aanbieder van levensverzekeringen, pensioenen en beleggingsproducten, heeft activiteiten in meer dan twintig landen in Amerika, Europa en Azië. AEGON heeft ongeveer 29.000 medewerkers en meer dan 40 miljoen klanten overal ter wereld. Het hoofdkantoor is gevestigd in Den Haag.

Kerncijfers - EUR             Kw3 2009      Jaar 2008
    vóór belastingen            351 mijoen    1,6 miljard

Verkoop nieuwe
    levensverzekeringen        484 miljoen    2,6 miljard

Totaal bruto stortingen    6,8 miljard   40,8 miljard

Inkomsten genererende
    beleggingen
    (per einde verslagperiode) 354 miljard    332 miljard

DISCLAIMERS

Belangrijke noot met betrekking tot niet-GAAP maatstaven

In dit persbericht zijn verschillende maatstaven opgenomen die niet behoren tot de algemene waarderingsgrondslagen (GAAP): (netto) onderliggend resultaat, netto operationeel resultaat, operationeel resultaat vóór belastingen en waarde nieuwe productie. Voor de reconciliatie van de verschillende maatstaven verwijzen wij naar pagina's 27 en 34 van het Engelse persbericht.

Waarde nieuwe productie is niet gebaseerd op IFRS, die AEGON gebruikt voor zijn verkorte, geconsolideerde tussentijdse resultaten, en moet niet worden gezien als een vervanging voor IFRS-maatstaven. AEGON is van mening dat de niet-GAAP maatstaven tezamen met de IFRS gegevens de beleggerswereld zinvol inzicht verlenen om AEGON's activiteiten te kunnen evalueren in relatie tot de activiteiten van de peers.

Lokale valuta's en constante wisselkoersen

Dit persbericht bevat bepaalde informatie over onze resultaten en financiële toestand in USD voor Amerika en in GBP voor het Verenigd Koninkrijk, omdat die activiteiten hoofdzakelijk in die valuta's plaatsvinden. Door bepaalde vergelijkende informatie tegen constante wisselkoersen te presenteren, wordt het effect van wijzigingen in de wisselkoersen geëlimineerd. Deze informatie is op geen enkele manier te vervangen door, of beter dan de financiële informatie over ons bedrijf in euro's, de valuta van onze jaarrekening.

Belangrijke noot met betrekking tot toekomstgerichte verklaringen

De in dit persbericht opgenomen mededelingen, voor zover geen historische feiten, zijn 'toekomstgerichte verklaringen' als bedoeld in de Amerikaanse Private Securities Litigation Reform Act uit 1995. De volgende woorden duiden op dergelijke toekomstgerichte verklaringen: geloven, schatten, beogen, van plan zijn, kunnen, verwachten, voorspellen, ramen, rekenen op, voortzetten, willen, voorzien, zou moeten, zal kunnen, is overtuigd, zullen en soortgelijke uitdrukkingen, voor zover betrekking hebbend op onze onderneming. Deze mededelingen zijn geen garanties voor toekomstige resultaten en omvatten risico's, onzekerheden en aannames die moeilijk zijn te voorspellen. Wij achten ons niet gehouden om enige toekomstgerichte verklaring publiekelijk te herzien of bij te stellen. Lezers dienen niet te zeer te vertrouwen op dergelijke toekomstgerichte verklaringen, die slechts verwachtingen ten tijde van het samenstellen van dit bericht weergeven. De werkelijk behaalde resultaten kunnen materieel verschillen van de in de toekomstgerichte verklaringen uitgesproken verwachtingen als gevolg van verschillende risico's en onzekerheden, zoals onder meer:

- wijzigingen van de algemene economische omstandigheden, met name in de
      Verenigde Staten, Nederland en het Verenigd Koninkrijk;

- veranderingen op de financiële markten, waaronder begrepen de 'emerging
      markets', bijvoorbeeld met betrekking tot:
      - de frequentie en omvang van wanbetaling in onze vastrentende
        beleggingsportefeuilles; en
      - het effect op de financiële markten van faillissementen en/of
        bijstelling van gerapporteerde resultaten in het bedrijfsleven en de
        daarmee verband houdende waardedaling van aandelen en schuldpapier;

- de frequentie en omvang van verzekerde schadegevallen;

- veranderingen die van invloed zijn op sterftecijfers, levensverwachting en andere factoren die de winstgevendheid van onze verzekeringsproducten kunnen beïnvloeden;

- veranderingen die de rentestanden beïnvloeden en aanhoudende lage rentestanden of snel veranderende rentestanden;

- veranderingen die invloed hebben op de wisselkoersen, in het bijzonder de EUR/USD en EUR/GBP wisselkoersen;

- toenemende concurrentie in de Verenigde Staten, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de 'emerging markets';

- veranderingen in wet- en regelgeving, met name die welke onze activiteiten, ons productaanbod en de aantrekkelijkheid van bepaalde producten voor klanten kunnen beïnvloeden;

- veranderingen van het toezichtregime met betrekking tot de verzekeringsbedrijfstak in de markten waarin wij actief zijn;

- overmacht, terrorisme, oorlogshandelingen en pandemieën;

- uitkomsten van overleg van de Europese Commissie aangaande de steun die we in december 2008 van de Nederlandse overheid ontvingen;

- veranderingen in het beleid van centrale banken en/of overheden;

- rechtszaken en maatregelen van toezichthouders waardoor wij verplicht worden substantiële schadebetalingen te doen of onze werkwijze te veranderen;

- het succes van nieuwe producten en distributiekanalen;

- veranderingen op het gebied van concurrentie, wetgeving, toezicht of belastingwetgeving die de kosten voor distributie van of vraag naar onze producten beïnvloeden;

- ons onvermogen om uitgesproken resultaatsverwachtingen, efficiencyverbeteringen of andere kostenbesparende initiatieven waar te maken; en

- de effecten van de toepassing van International Financial Reporting Standards op onze gerapporteerde financiële resultaten en onze financiële positie.

Nadere details over mogelijke risico's en onzekerheden die de vennootschap aangaan, zijn beschreven in de documenten die bij Euronext Amsterdam en de Securities and Exchange Commission zijn ingediend, waaronder het 20-F report. Deze toekomstgerichte verklaringen betreffen de periode vanaf de datum van dit persbericht. Tenzij dat vereist is onder geldende wet- of regelgeving, is de onderneming niet gehouden om enige nieuwe of gewijzigde inzichten bekend te maken ten aanzien van de hierin gebruikte toekomstgerichte verklaringen of ten aanzien van de feiten of omstandigheden die aanleiding geven tot dergelijke verklaringen.

Media: Greg Tucker
    +31(0)70-344-8956