Alcan Global Aerospace lanceert AIRWARE(TM), Luchtvaarttechnologie van de toekomst

20 Jul, 2010, 20:51 BST Van Rio Tinto Alcan

PARIJS, July 20, 2010 /PRNewswire/ --

- Hiermee is een investering van 42,5 miljoen euro gemoeid in Issoire en Voreppe (Frankrijk)

Alcan Global Aerospace, Transportation and Industry (Alcan Global ATI), onderdeel van Alcan Engineered Products (Rio Tinto Group) kondigt de introductie aan van AIRWARE(TM), luchtvaarttechnologie van de toekomst. AIRWARE(TM) betreft een veelomvattend aanbod van complementaire legeringen van lage dichtheid (aluminium-lithium), die geschikt zijn voor alle onderdelen van de voornaamste hoofdconstructie van het vliegtuig. AIRWARE(TM) biedt een unieke oplossing voor de uitdagingen waar vliegtuigbouwers zich tegenwoordig mee geconfronteerd zien. AIRWARE(TM) zorgt namelijk tegelijkertijd voor een afname van het vliegtuiggewicht en een afname van de assemblage- en onderhoudskosten en is beter voor het milieu.

Alcan Global ATI heeft als doelstelling dat AIRWARE(TM) in de toekomst de eerste keuze wordt voor de grote luchtvaartprogramma's. Hiervoor wordt 42,5 miljoen euro geïnvesteerd in de productiesite in Issoire en het R&D-centrum in Voreppe, beide in Frankrijk. Issoire zal uitgerust worden met het eerste industriële ovenhuis ter wereld, dat metaallegeringen met een lage dichtheid (aluminium-lithium) kan produceren, terwijl het Voreppe R&D-centrum zich zal bezighouden met de ontwikkeling van nieuwe toepassingen.

"Met AIRWARE(TM) beginnen we een nieuw hoofdstuk in de luchtvaartindustrie. Wij bieden vliegtuigbouwers een oplossing voor de gewenste gewichtsafname van vliegtuigen. Tegelijkertijd gaan assemblage- en onderhoudskosten omlaag en wordt er optimaal gebruik gemaakt van het feit dat aluminium onbeperkt gerecycled kan worden. Hiermee laten wij onze toewijding aan innovatie zien en komen we tegemoet aan de wensen van onze klanten", zegt Christophe Villemin, president-directeur van Alcan Global ATI.

AIRWARE(TM) is een technologisch hoogwaardig product en biedt een toegevoegde waarde in de optimalisering van het vliegtuigproductieproces. De geavanceerde lastechnieken van Alcan, gecombineerd met de introductie van recyclingsystemen, geven het prestatievermogen van AIRWARE(TM) een enorme impuls. De efficiëntie van de luchtvaartindustrie wordt hiermee verhoogd en haar impact op het milieu wordt verlaagd. AIRWARE(TM) is 100% recycleerbaar, zorgt voor een 20% gewichtsafname van primaire vliegtuigonderdelen en garandeert langere periodes - tot minimaal 12 jaar - waarin geen grote onderhoudsbeurten hoeven te worden uitgevoerd.

"Grote vliegtuigbouwers hebben al gekozen voor AIRWARE(TM) voor hun nieuwe programma: Airbus voor de A350-XWB en Bombardier voor de CSeries. We zijn er trots op dat wij ons verdiepen in de toekomst van de luchtvaartindustrie door producten aan te bieden die betrouwbaar zijn en een goed prestatievermogen hebben", concludeert Christophe Villemin.

Over Alcan Global ATI

Alcan Global ATI heeft ongeveer 3.500 mensen in dienst en heeft productiegebouwen in Europa en Noord-Amerika. Alcan Global ATI is een wereldleider in de productie van platen voor de luchtvaartindustrie en voorziet zijn klanten van zijn gehele productaanbod aan geavanceerde aluminiumoplossingen. Dankzij zijn wereldwijde R&D, productie- en commerciële reikwijdte is Alcan Global ATI in staat voor de langere termijn partnerschappen op het gebied van innovatieve technologieën aan te gaan met de vooraanstaande ondernemingen in de sector.

Over Alcan Engineered Products

Alcan Engineered Products is een wereldwijde leider in de sector die zich ertoe verbindt innovatieve en waardevolle aluminiumproducten te maken voor een uiteenlopend gamma van burger- en defensiesectoren en -toepassingen, waaronder luchtvaart, openbaar vervoer, voertuigen, verpakking, energie en bouw. Met ongeveer 11.000 werknemers die gevestigd zijn in 27 landen en een commerciële aanwezigheid in meer dan 60 markten in heel Europa, het Midden-Oosten, Afrika, Amerika en Pacifisch Azië is Alcan Engineered Products georganiseerd rond ondernemingen die gericht zijn op kwaliteitsmaterialen in de gebieden van gelamineerde aluminiumproducten, extrusies, automobielcomponenten en aluminiumkabels.

Het hoofdkwartier van Alcan Engineered Products bevindt zich in Parijs, Frankrijk.

Over Rio Tinto

Rio Tinto is een toonaangevende internationale mijnbouwgroep met zijn hoofdkwartier in het UK, die het hoofd biedt aan Rio Tinto plc, een bedrijf dat genoteerd staan op de beurzen van Londen en New York, en Rio Tinto Limited, dat genoteerd staat op de beurs van Australië.

Rio Tinto (onder)zoekt, graaft en verwerkt minerale grondstoffen. De voornaamste producten zijn aluminium, koper, diamant, energie (kool en uranium), goud, industriële mineralen (borax, titaniumdioxide, zout, talk) en ijzererts. Haar activiteiten vinden plaats in de hele wereld maar zijn vooral geconcentreerd in Australië en Noord-Amerika, met aanzienlijke zijtakken in Zuid-Amerika, Azië, Europa en zuidelijk Afrika.

Neem voor meer informatie contact op met:

Rio Tinto Alcan Media Relations, Europa
    Eglantine Leroi