American Standard kondigt aan het bedrijf voor Badkamer- en keukenproducten te verkopen aan Bain Capital voor US$ 1,755 miljard

24 Jul, 2007, 02:05 BST Van American Standard Companies Inc.

PISCATAWAY, New Jersey, July 24 /PRNewswire/ --

American Standard Companies Inc.(NYSE: ASD) kondigde vandaag de ondertekening aan van een definitieve verkoopovereenkomst van het wereldwijde bedrijf voor Badkamer- en keukenproducten naar fondsen geadviseerd door Bain Capital Partners, LLC, een leidend, wereldwijd privé-investeringsbedrijf, voor US$ 1,755 miljard in cash.

Zodra de verkoop rond is, neemt Bain Capital het gehele bedrijf voor Badkamer- en keukenproducten, met een jaarlijkse verkoop in 2006 van US$ 2,4 miljard, 26.000 werknemers en wereldwijd 54 productievoorzieningen in 23 landen, van American Standard over. De zaak produceert en verkoopt toonaangevende producten in zijn vakgebied, met merknamen als American Standard(R), Ideal Standard(R), Armitage Shanks(R), Porcher(R), Jado(R), Ceramica Dolomite(R) en Vidima(R).

Verwacht wordt dat de verkoop vroeg in het vierde kwartaal afgesloten zal worden. Het bedrijf is van plan om de opbrengsten van de verkoop voornamelijk te gebruiken om gewone aandelen terug te kopen en om schuld te verminderen, om het bedrijf op investeringsniveau te houden. De verkoop is onderhevig aan normaal gereguleerde goedkeuringen en gebruikelijke sluitingsvoorwaarden. Goedkeuring van aandeelhouders is niet verplicht. De koper heeft bedrijfsfinancieringstoezeggingen in plaats.

Op 1 februari, 2007, heeft American Standard plannen aangekondigd om zijn drie bedrijven op te splitsen door verkoop van Badkamer- en keukenproducten, spinning-off van controlesystemen voor voertuigen en door het grootste bedrijf, Airconditioningssystemen en diensten, te behouden. De aankondiging van vandaag is de laatste stap die nodig is voor de voltooiing van die plannen, als vervolg op de spin-off van Controlesystemen voor voertuigen als een onafhankelijk beursgenoteerd bedrijf, dat bekend zal zijn als WABCO, hetgeen gepland is voor 31 juli om 23:59 EDT. In maart heeft het bedrijf Venesta Washroom Systems verkocht, hetgeen onderdeel was van Badkamer- en keukenproducten. Gecombineerd met Venesta, zijn de opbrengsten voor de verkoop van Badkamer- en keukenproducten totaal US$ 1,92 miljard.

Nadat de spin-off en de verkoop gerealiseerd zijn zal de naam American Standard Companies gewijzigd worden in Trane. Trane is de merknaam van het paradepaardje van zijn wereldbedrijf voor Airconditioningssystemen en diensten, dat afgelopen jaar verkopen kende van US$ 6,8 miljard. Trane zal de merknaam American Standard blijven gebruiken voor zijn verwarmings-, ventilatie- en airconditioningproducten(HVAC), zowel als verwante producten, terwijl het nieuw gevormde bedrijf voor Badkamer- en keukenproducten de naam zal behouden voor zijn afzetmarkten.

"Dit is een belangrijke mijlpaal in ons plan om American Standard te verdelen in drie gerichte, beter begrepen bedrijven," zei Fred Poses, voorzitter en hoofddirecteur van American Standard. "Wij geloven dat het all-cash offer van Bain Capital een zeer goede waarde biedt voor onze aandeelhouders. Badkamer- en keukenproducten is een wereldwijde marktleider, met de juiste omvang, wereldbereik en organisatietalent. Het heeft een rijke geschiedenis en een buitengewone toekomst voor zijn klanten, werknemers en nieuwe eigenaren."

"Dit is een leidend wereldbedrijf met een prachtig erfgoed, een sterke portefeuille van merken, diepe relaties met klanten en een ervaren beleidsteam," zei Steve Barnes, directeur bij Bain Capital, gevestigd in Boston. "Wij kijken ernaar uit om beleidsteam en toegewijde werknemers te ondersteunen bij de realisatie van het volledige potentieel van het bedrijf, door middel van doorlopende bedrijfsverbeteringen en het verder verbeteren van de hefboomfactor van zijn sterke familie van merken en door het versnellen van groei," voegde Walid Sarkis toe, een in Londen gevestigde directeur van Bain Capital.

American Standard Companies is bezig met de voltooiing van de plannen voor spin-off van WABCO. Normale verhandeling van WABCO's gewoon aandeel (WBC) zou op 1 augustus moeten beginnen aan de beurs van New York. Het wordt momenteel verhandeld gebaseerd op een "voor uitgifte verkocht" basis.

De financiële adviseur voor American Standard voor de verkoop van Badkamer- en keukenproducten is Lazard. Zijn raadsman is Skadden Arps. Voor Bain Capital, Bank of America, N.A. en Credit Suisse hebben gefinancierd, Lehman Brothers waren financiële adviseurs, Kirkland & Ellis LLP deden dienst als raadsman, en PricewaterhouseCoopers voorzag in het geven van transactie-adviesdiensten.

OVER AMERICAN STANDARD COMPANIES:

American Standard is een wereldwijde producent van US$ 11,2 miljard met een leidende marktposities op drie gebieden: Airconditioningssystemen en diensten, die worden verkocht onder de merken Trane(R) en American Standard(R) voor commerciële, institutionele en wooneenheden; producten voor badkamer en keuken, die worden verkocht onder merknamen als American Standard(R) en Ideal Standard(R); en controlesystemen voor voertuigen, waaronder elektronisch rem- en luchtdruksystemen, die worden verkocht onder de naam WABCO(R) aan 's werelds toonaangevende producenten van vrachtwagens, autobussen, SUV's en personenwagens. Het bedrijf heeft ongeveer 62.000 mensen in dienst en heeft fabrieken in 28 landen. American Standard is zowel genoteerd aan de S&P 500 als de Dow Jones Sustainability Norh-America Index, die de top 20 procent van leiders in corporatieve duurzaamheid in Noord-Amerika weergeeft.

OVER BAIN CAPITAL PARTNERS:

Bain Capital (www.baincapital.com) is een globaal privé-investeringsbedrijf dat diverse kapitaalbronnen beheert, waaronder privé aandelenvermogen, hoog-rendement activa, mezzanine kapitaal en openbaar aandelenvermogen met ongeveer US$ 50 miljard in beheerde activa. Sedert de oprichting in 1984, heeft Bain Capital privé-aandeelvermogen geïnvesteerd en toegevoegde aanwinsten in meer dan 240 bedrijven over de gehele wereld, waaronder leidende bedrijven als Dunkin' Brands, Sealy, Toys "R" Us, Michaels Stores, Burger King, SigmaKalon, Bombardier Recreational Products, Samsonite, Sensata Technologies en Staples. Het hoofdkwartier is in Boston, maar Bain Capital heeft kantoren in New York, Londen, München, Hong Kong, Sjanghai en Tokio.

Opmerkingen in deze nieuwspublicatie bevatten bepaalde verklaringen over verwachtingen, die gebaseerd zijn op te goeder trouw verwachtingen van de directie, zowel als het vertrouwen in de toekomstontwikkelingen. Verklaringen over verwachtingen zijn herkenbaar aan het gebruik van woorden als "geloof," "verwacht," "plannen," "strategie," "vooruitzichten," "schatting," "project," "voorzien," "is van plan" en andere woorden van soortgelijke betekenis. Actuele resultaten kunnen wezenlijk verschillen van deze verwachtingen. American Standard is niet verplicht zulke vooruitziende verklaringen aan te passen.

Aanvullende informatie is beschikbaar op http://www.americanstandard.com.

Web site: http://www.americanstandard.com

BRON American Standard Companies Inc.