Amsterdam Molecular Therapeutics (AMT) plaatst voor EUR 5 miljoen converteerbare obligaties bij aandeelhouder Forbion

16 Dec, 2009, 07:16 GMT Van Amsterdam Molecular Therapeutics B.V

AMSTERDAM, December 16 /PRNewswire/ --

- Not for distribution, directly or indirectly, in or into the United States, Australia, Canada, Japan or South Africa or to US persons. This announcement is not a prospectus and does not contain or constitute an offer for sale or the solicitation of an offer to purchase securities in the United States, Canada, South Africa, Australia, Japan or any other jurisdiction.

Amsterdam Molecular Therapeutics (NYSE Euronext: AMT), maakt bekend dat het vandaag met succes voor een bedrag van EUR 5 miljoen converteerbare obligaties (de "Obligaties") heeft geplaatst bij haar belangrijkste investeerder Forbion Capital Partners uit Naarden. AMT wil de netto opbrengsten van deze emissie aanwenden voor de verdere ontwikkeling van de pijplijnproducten op het gebied van hemofilie B, de ziekte van Duchenne, acute intermitterende porfyrie en de ziekte van Parkinson. Eerder kondigde AMT aan dat het uiterlijk in februari 2010 een aanvraag zal indienen voor de goedkeuring van registratie van het meest vergevorderde product Glybera(R), een gentherapieproduct gericht op lipoproteinelipase-deficiëntie (LPLD).

In een commentaar op de plaatsing zegt AMT's CEO Jörn Aldag:

"We beschouwen deze investering van Forbion als een sterke waardering van onze wetenschappelijke en commerciële potentie en als een blijk van geloof en vertrouwen in onze onderneming. Op basis van deze financiering verwachten we eind van dit jaar een cashpositie te hebben van EUR 22 miljoen en zijn we in staat onze pijplijn tot in 2011 te financieren. Dit verbetert onze financiële flexibiliteit. We zijn blij met deze converteerbare lening die na conversie onze vermogenspositie zal versterken en met de voorwaarden waaronder deze vertrekt is."

Verdere karakteristieken van de Obligaties

De vijfjarige ongesecureerde, niet achtergestelde Obligaties, die een minimum denominatie hebben van EUR 100.000, hebben een uitgifteprijs van 100% en een jaarlijkse coupon van 5%. Gedurende de conversieperiode, ingaande zes maanden na plaatsingsdatum (of zoveel eerder als zich een bepaald aantal zaken voordoet, waaronder een openbaar bod op AMT) en eindigend op de uiteindelijke vervaldag, zijn de obligaties converteerbaar in gewone aandelen AMT tegen de initiële conversieprijs van EUR 3,91. Dit vertegenwoordigt een conversiepremie ten opzichte van de huidige koers van AMT's aandeel van ongeveer 30%. De conversieprijs kan worden aangepast ingeval van een aantal situaties van verwatering. Gedurende de conversieperiode heeft AMT de optie om de Obligaties te converteren als de aandelenkoers gedurende tien aaneensluitende beursdagen hoger is dan 150% van de dan geldende conversieprijs. Fondsen onder management van Forbion Capital Partners zullen initieel de verhandelbare Obligaties houden. Voor de Obligaties zal geen notering worden aangevraagd.

Kempen & Co trad op als financieel adviseur van AMT.

Over Amsterdam Molecular Therapeutics

AMT, opgericht in 1998 en gevestigd in Amsterdam, is een succesvolle biotechonderneming op het gebied van de ontwikkeling van humane gentherapie. Toepassing van adeno-geassocieerde virussen (AAV) voor het transport van de genen heeft de onderneming in staat gesteld om wat waarschijnlijk het eerste stabiele en schaalbare AAV productieplatform is te ontwerpen en valideren. Dit gepatenteerde platform biedt grote mogelijkheden voor de behandeling van een groot aantal (zeldzame) ziekten veroorzaakt door een deficiënt gen. De pijplijn van AMT omvat momenteel een aantal op AAV gebaseerde therapieën: lipoproteinelipase-deficentie (LPLD), hemofilie B, Duchenne Musculaire Dystrofie (DMD), acute intermitterende porfyrie en de ziekte van Parkinson. Deze producten bevinden zich in uiteenlopende stadia van onderzoek en ontwikkeling.

De Nederlandse tekst is een vertaling van het originele Engelstalige bericht. Mocht zich een verschil in de tekst voordoen dan prevaleert de Engelstalige versie.

The securities mentioned herein have not been and will not be registered under the U.S. Securities Act of 1933, as amended (the "Securities Act"), and may not be offered or sold in the United States absent registration under the Securities Act or an available exemption from, or transaction not subject to, the registration requirements of the Securities Act

Certain statements in this press release are "forward-looking statements" including those that refer to management's plans and expectations for future operations, prospects and financial condition. Words such as "strategy," "expects," "plans," "anticipates," "believes," "will," "continues," "estimates," "intends," "projects," "goals," "targets" and other words of similar meaning are intended to identify such forward-looking statements. Such statements are based on the current expectations of the management of Amsterdam Molecular Therapeutics only. Undue reliance should not be placed on these statements because, by their nature, they are subject to known and unknown risks and can be affected by factors that are beyond the control of AMT. Actual results could differ materially from current expectations due to a number of factors and uncertainties affecting AMT's business, including, but not limited to, the timely commencement and success of AMT's clinical trials and research endeavors, delays in receiving U.S. Food and Drug Administration or other regulatory approvals (i.e. EMEA, Health Canada), market acceptance of AMT's products, effectiveness of AMT's marketing and sales efforts, development of competing therapies and/or technologies, the terms of any future strategic alliances, the need for additional capital, the inability to obtain, or meet, conditions imposed for required governmental and regulatory approvals and consents. AMT expressly disclaims any intent or obligation to update these forward-looking statements except as required by law. For a more detailed description of the risk factors and uncertainties affecting AMT, refer to the prospectus of AMT's initial public offering on June 20, 2007, and AMT's public announcements made from time to time.

BRON Amsterdam Molecular Therapeutics B.V