AMT wijzigt management in kader van aangescherpte strategie

02 Dec, 2009, 06:00 GMT Van Amsterdam Molecular Therapeutics B.V

AMSTERDAM, December 2 /PRNewswire/ -- Amsterdam Molecular Therapeutics (NYSE Euronext: AMT), een vooraanstaande biotechonderneming actief op het gebied van humane gentherapie, heeft een aantal wijzigingen in het management van de onderneming doorgevoerd. Piers Morgan (43) is per 1 december 2009 benoemd tot Chief Financial Officer. Dr. Hans Preusting (47), thans Directeur Process Development & Manufacturing, wordt verantwoordelijk voor alle operationele zaken en project management. De wijzigingen zijn in lijn met de aangescherpte strategie van de onderneming zoals aangekondigd in de trading update van 18 november jl.

Naast de voorgenomen aanvraag voor goedkeuring voor registratie van AMT's meest vergevorderde product Glybera(R), een gentherapieproduct gericht op lipoproteinelipase-deficiëntie (LPLD), richt AMT zich thans op een versnelde ontwikkeling van vier producten uit de pijplijn. Deze producten richten zich op therapieën voor hemofilie B, de ziekte van Duchenne, acute intermitterende porferie en de ziekte van Parkinson.

AMT streeft in haar business model naar een combinatie van zelfstandige ontwikkeling van producten en ontwikkeling van producten in samenwerking met partners om zodoende waarde te creëren en tegelijkertijd de beschikking te behouden over voldoende liquide middelen.

Piers Morgan is afgestudeerd aan de Universiteit van Cambridge (MA in Law and Management Studies) en behaalde de ACA kwalificaties tijdens zijn aanstelling bij PriceWaterhouseCoopers. Hij werkte als adviseur fusies en overnames voor Close Brothers Corporate Finance en Ernst & Young, voorafgaand aan zijn carrière in de biotechnologie. Hij was financieel directeur bij Arrow Therapeutics. Voor deze onderneming was hij succesvol bij het aantrekken van zowel eigen als vreemd vermogen. Daarna was hij CFO van BioAlliance Pharma SA in Parijs, waar hij verantwoordelijk was voor de beursgang op Euronext en, tot voor kort, CFO en CBO van Phytopharm plc in het Verenigd Koninkrijk. Hij volgt André Verwei op, die sinds 2005 CFO was van AMT.

Voorafgaand aan zijn aanstelling bij AMT in 2006 had Hans Preusting meer dan 14 jaar ervaring met productieprocessen van biologische producten bij Gist-Brocades, DSM Biologics en Solvay Pharmaceuticals. Hij zal de verantwoordelijkheden van Dr. Anthony Gringeri overnemen, die is teruggetreden als Chief Operating Officer en zal terugkeren naar zijn vaderland, de Verenigde Staten.

In reactie zegt Jörn Aldag, CEO van AMT: "Ik ben bijzonder verheugd dat Piers Morgan ons management komt versterken. Piers heeft een succesvolle carrière achter de rug als CFO bij zowel private als beursgenoteerde biotechnologieondernemingen. Hij was meer dan tien jaar actief in de M&A adviespraktijk en startte zijn loopbaan bij een van de grote accountantskantoren. Hans Preusting heeft een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van AMT tot vooraanstaande speler in gentherapie, vooral op het gebied van AMT's unieke productieplatform, alsmede bij de voortgang van het registratieproces van AMT's belangrijkste product Glybera. Met deze wijzigingen in het management beschikken we over het juiste team om de onderneming naar een succesvolle toekomst te leiden. Ik dank Anthony Gringeri en André Verwei voor hun belangrijke en waardevolle bijdrage aan de ontwikkeling van de onderneming in de afgelopen jaren."

Over Amsterdam Molecular Therapeutics

AMT, opgericht in 1998 en gevestigd in Amsterdam, is een succesvolle biotechonderneming op het gebied van humane gentherapie. AMT beschikt over een uniek, gevalideerd platform dat vele, zo niet alle obstakels heeft weggenomen die tot op heden hebben voorkomen dat gentherapie een belangrijke rol kan spelen in de geneeskunde. Door de toepassing van adeno-geassocieerde virussen (AAV) voor het transport van de genen, is de onderneming in staat om waarschijnlijk het eerste stabiele en schaalbare AAV productieplatform te ontwerpen en valideren. Dit biedt AMT's gepatenteerde platform grote mogelijkheden voor de behandeling van een groot aantal (zeldzame) ziekten veroorzaakt door een deficiënt gen. De pijplijn van AMT omvat momenteel een aantal op AAV gebaseerde therapieën: lipoproteinelipase-deficentie (LPLD), hemofilie B, Duchenne Musculaire Dystrofie (DMD), acute intermitterende porferie en de ziekte van Parkinson. Deze producten bevinden zich in uiteenlopende stadia van onderzoek en ontwikkeling.

De Nederlandse tekst is een vertaling van het originele Engelstalige bericht. Mocht zich een verschil in de tekst voordoen dan prevaleert de Engelstalige versie.

BRON Amsterdam Molecular Therapeutics B.V