ARCADIS onderzoekt wegen in driehoek Utrecht

26 Feb, 2009, 07:00 GMT Van ARCADIS NV

AMERSFOORT, Nederland, February 26 /PRNewswire/ -- Advies en ingenieursorganisatie ARCADIS voert in opdracht van Rijkswaterstaat onderzoek uit naar de mogelijkheden om files tegen te gaan op wat de driehoek Utrecht wordt genoemd. Dan gaat het om de driehoek van de A1, A27, en de A28 in de provincie Utrecht. Verder doet ARCADIS een verkeerskundige studie bij de Ring Utrecht en het Knooppunt Hoevelaken. Met de studies is een omzet gemoeid van 3,6 miljoen euro. Dat maakte ARCADIS vandaag bekend.

Het gaat om milieu effect rapportages en vervolgens een ontwerp tracé besluit voor de drie genoemde snelwegen. Verder komt er ook nog een zogenoemd ontwerpwegaanpassingsbesluit voor een deel van de A28. Deze onderzoeken houden in dat het bureau kijkt naar tracéligging, mogelijke alternatieven, varianten en kosten. Naast actuele verkeersprognoses worden alle milieueffecten in kaart gebracht, waaronder die van lucht, geluid en ecologie. Tenslotte komt er ook een kosten-batenanalyse. Eind vorig jaar zijn er twee startnotities verschenen, waarin Rijkswaterstaat het voornemen uitsprak om de bereikbaarheid op deze wegen te verbeteren.

De informatie uit de onderzoeken helpen bij het maken van milieubewuste keuzes. Het zijn de eerste stappen om uiteindelijk de problemen op de snelwegen op te lossen. Directeur Rob Mooren van ARCADIS in Nederland: "De verschillende disciplines van onze organisatie komen in deze complexe klus samen, waardoor we een gedegen onderzoek kunnen afleveren.''

De onderzoeken maken deel uit van het samenwerkingsverband 'Verder', mobiliteit in Midden-Nederland, dat werkt aan de doorstroming en bereikbaarheid van de regio. Hiertoe worden maatregelen voorbereid op het gebied van de wegen, de fiets, openbaar vervoer, P&R en telewerken. De deelnemers van VERDER zijn: Rijkswaterstaat Utrecht, provincie Utrecht, Bestuur Regio Utrecht, Gewest Eemland, Gewest Gooi- & Vechtstreek, Gemeente Amersfoort, Gemeente Hilversum en Gemeente Utrecht.

Over ons:

ARCADIS is een internationale onderneming die advies, ontwerp-, ingenieurs- en managementdiensten levert op de gebieden infrastructuur, milieu en gebouwen. We werken aan de verbetering van mobiliteit, duurzaamheid en de kwaliteit van leven, door balans aan te brengen tussen de gebouwde en natuurlijke leefomgeving. ARCADIS ontwikkelt, ontwerpt, implementeert, onderhoudt en exploiteert projecten voor bedrijven en overheden. Met ruim 14.000 medewerkers en meer dan EUR 1,7 miljard aan omzet, heeft de onderneming een uitgebreid internationaal netwerk dat steunt op sterke lokale marktposities.

Bezoek ons op het internet: http://www.arcadis.nl

PRN NLD

BRON ARCADIS NV