Arla Foods heeft voornemen Friesland Foods Fresh Nijkerk te kopen

11 Maa, 2009, 09:43 GMT Van FrieslandCampina

AMERSFOORT, Nederland, March 11 /PRNewswire/ -- Arla Foods amba en Koninklijke FrieslandCampina N.V. hebben een principe overeenkomst bereikt over de overname door Arla Foods van alle aandelen in Friesland Foods Fresh Nijkerk. De voorgenomen koop omvat de dagverse zuivelactiviteiten, de activa (gebouwen, machines e.d.) en de merken Breaker, Milk&Fruit en Kwarkyoghurt. Voor gebruik van het merk Friesche Vlag is een licentieovereenkomst voor een periode van 10 jaar gesloten voor dagverse zuivel in Nederland. Ook het merk Melkunie (van het voormalige Campina) maakt deel uit van de overeenkomst. Het is de verwachting dat overname in het tweede kwartaal van 2009 kan worden afgerond. De levering van boerderijmelk aan de productielocatie in Nijkerk wordt door FrieslandCampina gegarandeerd tot 1 januari 2017. De overdracht van de activiteiten van Friesland Foods Fresh aan Arla Foods is onder meer afhankelijk van instemming van de Europese Commissie.

Friesland Foods Fresh in Nijkerk produceert melk, karnemelk, yoghurts, vruchtenyoghurts, Kwarkyoghurt, vla's, pappen, Milk&Fruit en Breaker. In Nijkerk, worden de dagverse zuivelproducten geproduceerd onder het merk Friesche Vlag en voor huismerken van supermarkten. Bij Friesland Foods Fresh in Nijkerk werken 500 medewerkers, waarvan 150 uitzendkrachten. De omzet bedroeg in 2007 215 miljoen euro.

Arla Foods' ceo Peder Tuborgh: "Deze overname is een zeer belangrijke stap voor Arla Foods. Nederland wordt een nieuwe kernmarkt voor ons bedrijf. Wij zijn blij dat wij deze overeenkomst met Royal FrieslandCampina hebben kunnen sluiten. Deze stelt ons in staat toe te treden tot een zuivelmarkt met een rijke traditie. Wij zijn ervan overtuigd dat we de Nederlandse consument veel te bieden hebben. De overname past goed in onze strategie om op het gebied van zuivel de voorkeursproducent voor consumenten in Noord-Europa te worden. Wij respecteren de rechten en plichten uit de huidige arbeidsovereenkomsten met de medewerkers in Nijkerk en hebben het voornemen de activiteiten op dezelfde wijze voort te zetten."

Cees 't Hart, ceo van Royal FrieslandCampina is verheugd over de overeenkomst met Arla Foods: "Het is belangrijk dat wij, binnen enkele maanden na de fusie tussen Friesland Foods en Campina, deze overeenstemming over de overname van onze activiteiten in Nijkerk door Arla Foods hebben kunnen sluiten. Met de voorgenomen verkoop aan Arla Foods wordt Friesland Foods Fresh onderdeel van een solide zuivelonderneming. Hiermee verwachten te voldoen aan de eis van de Europese Commissie van blijvende concurrentie op de Nederlandse markt voor dagverse zuivel gezien het belang van klanten, medewerkers en leveranciers."

De definitieve afronding van de overdracht van de activiteiten van Friesland Foods Fresh aan Arla Foods is afhankelijk van instemming van de Europese Commissie, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en het advies van de ondernemingsraad van Friesland Foods Fresh in Nijkerk. De overnameprijs wordt niet bekend gemaakt.

De Europese Commissie stemde op 17 december 2008 in met de fusie tussen Friesland Foods en Campina op voorwaarde dat onder meer de dagverse zuivelactiviteiten in Nijkerk zouden worden verkocht om een te sterke positie van Friesland Campina op de Nederlandse markt voor dagverse zuivel te voorkomen.

Arla Foods is een van sleutel spelers in de internationale zuivelindustrie. 8.000 Deense en Zweedse coöperatieleden zijn eigenaar van de coöperatie, Arla Foods amba. De coöperatieleden leveren Arla Foods dagelijks de belangrijkste grondstof: melk van koeien. Wij willen de beste zuivelonderneming zijn voor 250+ miljoen consumenten in Noord-Europa. Wij bouwen aan een sterk Arla merk en willen een wereldwijde leider zijn in boter en kaas met toegevoegde waarde. Arla Foods heft verkoopkantoren in 27 landen en productiefaciliteiten in 12 landen. De zuivelproducten worden geëxporteerd naar meer dan 100 landen. Arla Foods is de grootste producent van biologische zuivelproducten. Het is Arla Foods' ambitie om uitstoot van stoffen te minimaliseren en het continue verder verbeteren van milieuprestaties door de gehele productieketen en zo bij te dragen aan duurzame ontwikkeling. Het is Arla Foods' missie om moderne consumenten te voorzien van op melk gebaseerde producten die inspireren en vertrouwen en welzijn bieden.

Royal FrieslandCampina is een multinationale onderneming die natuurlijke, voedingsrijke en hoogwaardige zuivelproducten en ingrediënten produceert en vermarkt. Smaak, gezondheid, gemak en betrouwbaarheid staan daarbij centraal. De jaaromzet van Royal FrieslandCampina bedraagt, op basis van de cijfers van 2007, 9,1 miljard euro. De onderneming telt 22.000 medewerkers en beschikt over circa 100 productielocaties en verkoopvestigingen in 25 verschillende landen. FrieslandCampina heeft zijn commerciële activiteiten ondergebracht in vier business groups: Consumer Products Western Europe, Consumer Products International, Cheese & Butter en Ingredients. Het assortiment bestaat uit consumptiemelk, melk in poeder- en geconcentreerde vorm, zuiveldranken, yoghurts, desserts, room, koffieverrijkers, baby- en kindervoeding, kaas, boter en ingrediënten. Bekende merken zijn: Campina, Chocomel, Completa, Dutch Lady, Frisian Flag, Foremost, Friesche Vlag, Betagen, Fristi, Vifit, Landliebe, Milli, Mona, Optimel, Optiwell, Puddis, Pöttyös, Fruttis, NoyNoy, Peak, Rainbow, Yazoo, Frico, Milner, Buttergold, Valess, Debic, DMV, Kievit, Domo, Creamy Creation, Nutrifeed, Appelsientje, DubbelFrisss en CoolBest.

De onderneming heeft een coöperatieve basis. De 17.000 leden-melkveebedrijven, verenigd in Zuivelcoöperatie FrieslandCampina zijn de eigenaren van en de leveranciers van melk aan Koninklijke FrieslandCampina N.V.

BRON FrieslandCampina