Atlas Copco stelt een nieuwe norm voor de industrie op het gebied van energiezuinigheid

02 Apr, 2008, 10:30 BST Van Atlas Copco

ANTWERPEN, België, April 2 /PRNewswire/ -- Atlas Copco heeft wederom zijn wereldleiderschap op het gebied van olievrije luchtcompressoren bewezen met de introductie van de nieuwe GA-serie oliegeïnjecteerde compressoren. Alle onderdelen van de nieuwe GA-serie zijn zorgvuldig geëvalueerd en ontworpen om de klanten van Atlas Copco een product te kunnen bieden dat voldoet aan de hoogste eisen op het gebied van betrouwbaarheid en energiezuinigheid.

"De nieuwe serie GA+-oliegeïnjecteerde compressoren is het resultaat van voortdurende investeringen in productontwikkeling en zal onze leidende positie op het gebied van compressortechnologie versterken," legt Ronnie Leten, president van de business area Compressor Technique bij Atlas Copco, uit. "Ons streven naar energiezuinigheid, mede gelet op de bescherming van het milieu en de klimaatveranderingen, heeft geresulteerd in een compleet nieuwe serie compressoren, die geheel in lijn is met de visie van Atlas Copco."

Atlas Copco begrijpt al jaren waaraan de klant de meeste behoefte heeft: het maximaliseren van de productie op een superieure en uiterst efficiënte wijze. Om aan deze behoefte te voldoen, richt Atlas Copco zich op het voorkomen van onderbrekingen in het productieproces en het minimaliseren van de kosten per kubieke meter geproduceerde perslucht. Producten met uitgebreide functionaliteiten, geïntegreerde variabele toerentalregeling (VSD) en het ontwikkelen van oplossingen op maat. Dit zijn slechts een paar voorbeelden van innovaties waarmee individuele wensen op het gebied van betrouwbaarheid, persluchtkwaliteit en energiezuinigheid worden vervuld of zelfs overtroffen.

Energiezuinigheid van de nieuwe GA-serie wordt onder andere bereikt door het toepassen van ultramoderne compressie-elementen, gebaseerd op Atlas Copco's gepatenteerde asymmetrische rotorprofielen die volumetrische verliezen aanzienlijk verminderen. Door het optimaliseren van de olie-inspuiting, de oliestroom en de olietemperatuur blijft de temperatuur tijdens het compressieproces zo laag mogelijk. Hierdoor worden de thermodynamische verliezen tot een minimum beperkt.

"Maar," zegt Paulo Pereira, GA-productmanager bij Atlas Copco, "de meest efficiënte compressorinstallatie is meer dan alleen een efficiënt schroefelement. Het is bijvoorbeeld ook van cruciaal belang om alle elementen rondom de belangrijkste onderdelen te optimaliseren. Bij de ontwikkeling van de nieuwe GA-compressor hebben we dan ook ons uiterste best gedaan om alle soorten van verliezen te beperken, of het nu gaat om de oliestroom, het mechanische gedeelte of het elektrische gedeelte. Om deze doelen te bereiken is gebruikgemaakt van de nieuwste ontwerptechnieken, zoals analyse met Computational Fluid Dynamics (CFD)."

Andere ontwerpkenmerken die zijn gebruikt om het energieverbruik te reduceren, zijn onder meer het gebruik van radiale ventilatoren met VSD-regeling, hoogefficiënte motoren en lekluchtvrije aftappen. Aanvullende energiebesparende opties, zoals een geïntegreerd energieterugwinningssysteem en/of VSD voor de hoofdmotor, kunnen nog meer voordeel opleveren.

De voortdurende inspanningen van Atlas Copco om de belangrijkste producten te verbeteren, hebben naast de nieuwe GA-serie geleid tot de ontwikkeling van een nieuwe serie ingebouwde en vrijstaande koeldrogers. Deze hebben energiebesparende kenmerken, zoals de "Saver Cycle-regeling" en hoogefficiënte warmtewisselaars met minimale drukvallen.

Dankzij al deze kenmerken biedt Atlas Copco zijn klanten persluchtsystemen met de hoogste efficiëntie in hun klasse.

Betrouwbaarheid wordt voornamelijk bereikt dankzij de door Atlas Copco zelf ontworpen asymmetrische schroefrotorprofielen, die zorgen voor minimale slijtage. Ook de zorgvuldig geselecteerde lagers dragen bij aan de betrouwbaarheid. Daarnaast kan de nieuwe GA dankzij het robuuste en compacte ontwerp continu worden ingezet onder de meest veeleisende omstandigheden, zoals omgevingstemperaturen tot 55 degreesC en stoffige omgevingen. Dankzij deze kenmerken wordt de levensduur van de onderdelen en de unit aanzienlijk verlengd.

Persluchtkwaliteit wordt bereikt met twee belangrijke elementen: een hoogefficiënt olieverwijderingssysteem, waardoor er slechts een minimale hoeveelheid olie in de uitstromende perslucht achterblijft, en de ultramoderne koeldrogers, die zowel ingebouwd als vrijstaand geleverd kunnen worden. Tenslotte is er veel aandacht besteed aan integratie. Alle onderdelen zijn optimaal geïntegreerd, om het vloeroppervlak te reduceren en de aansluitingen te vereenvoudigen. De nieuwe GA "Full Feature"-compressor met geïntegreerde koeldroger en luchtfilter garandeert een continue toevoer van schone en droge perslucht. Dit verlengt de levensduur van de apparatuur, verhoogt de betrouwbaarheid van het systeem en voorkomt dure onderbrekingen en vertragingen in de productie.

Chris Lybaert, Divisional President, is vol vertrouwen: "De nieuwe GA-serie zet een nieuwe norm voor oliegeïnjecteerde compressoren en zal de leidende positie van het bedrijf op dit gebied versterken."

Atlas Copco is de belangrijkste expert op het gebied van advies over perslucht. Het bedrijf helpt zijn klanten hun behoefte aan perslucht volledig te stroomlijnen en te optimaliseren door middel van gerichte analyse en installaties op maat. Dankzij de nieuwe GA-serie kunnen uiteenlopende industrieën zoals de cement-, glas-, mijnbouw- en bandenindustrie profiteren van ongeëvenaarde energiezuinigheid, betrouwbaarheid en persluchtkwaliteit.

Atlas Copco is wereldwijd marktleider op het gebied van industriële oplossingen ter verhoging van de productiviteit. Atlas Copco levert een groot aantal producten en services, van persluchtapparatuur en gascompressoren, generatoren, apparatuur voor de bouw en mijnbouw, industriële gereedschappen en montagesystemen tot aan aftermarket en verhuur. In nauwe samenwerking met zijn klanten en zakenpartners, en met meer dan 135 jaar ervaring, ontwikkelt Atlas Copco innovaties die de productiviteit van klanten verhogen. De groep heeft zijn hoofdkantoor in Stockholm, Zweden, en omvat wereldwijd meer dan 160 markten. In 2007 had Atlas Copco 33.000 werknemers in dienst en bedroeg de omzet 6,7 miljard euro. Lees meer op http://www.atlascopco.com.

Oil-free Air is een divisie binnen de business area Compressor Technique van Atlas Copco. Zij ontwikkelt, produceert en verkoopt wereldwijd olievrije luchtcompressoren voor alle sectoren van de industrie waar de luchtkwaliteit van essentieel belang is, en oliegeïnjecteerde compressoren voor minder kritische toepassingen. Deze divisie richt zich op luchtbehandelingssystemen en oplossingen voor de levering van perslucht van hoge kwaliteit ter verdere verhoging van de productiviteit van klanten. Het hoofdkantoor en het belangrijkste productiecentrum van deze divisie zijn gevestigd in Antwerpen, België.

Voetnoot voor de redactie:

Dit bericht en een volledig documentatiepakket voor de pers, alsmede hoge-resolutie-foto's, schema's en grafieken, zijn beschikbaar op de speciale website van Atlas Copco: http://www.airforwinners.com

Media contacts: see http://www.airforwinners.com, aif.communications@be.atlascopco.com

BRON Atlas Copco