Atradius verwacht dat aantal faillissementen hoog zal blijven

01 Dec, 2014, 11:00 GMT Van Atradius N.V.

AMSTERDAM, December 1, 2014 /PRNewswire/ --

Ondanks verbeterde economische groei:

• Herstel economie VS, UK en Japan zet door
  • Groei eurozone valt tegen
  • België kent daling van aantal faillissementen … tegenover het recordjaar 2013

Het aantal faillissementen in veel Europese economieën zal in 2014 en 2015 naar verwachting duidelijk boven het niveau van 2007 blijven volgens kredietverzekeraar Atradius. Voor België stellen we tot op heden een daling vast van om en bij de 8% in aantal faillissementen tegenover het absolute recordjaar 2013. We eindigen 2014 waarschijnlijk rond de 11.000 faillissementen.

De wereldwijde economische vooruitzichten zijn in de afgelopen zes maanden verslechterd. Het groeitempo in de eurozone en China is zwakker dan verwacht en de intensivering van geopolitieke crises met betrekking tot Rusland en de sterke opkomst van IS in het Midden-Oosten hebben het internationale vertrouwen ondermijnd.

De vooruitzichten van begin 2014 zijn vooral getemperd door tegenvallende prestaties in de eurozone. Hardnekkige structurele onevenwichtigheden en lage inflatie hebben de groei afgeremd en markeren het fragiele karakter van het economisch herstel in de eurozone. Ondanks enige verbetering in 2014 steeg het aantal faillissementen in Frankrijk, Italië en Griekenland, en blijft het gemiddelde aantal faillissementen in de eurozone twee keer zo hoog als in 2007. In de omliggende landen blijft dat cijfer zelfs meer dan 3,5 keer zo hoog als in 2007.

Emerging markets zullen naar verwachting ook toenemende faillissementen in de banksector zien. Uitstroom van kapitaal, lagere grondstofprijzen en een langzame groei in geavanceerde markten beperken de economische groei en leggen daarmee meer druk op het aantal faillissementen. De economische vooruitzichten voor Latijns-Amerika zijn aanzienlijk verslechterd nu Brazilië, de grootste economie, naar verwachting zal stagneren. Tot slot begint de economische groei in China af te koelen, wat meer druk op het aantal faillissementen zal leggen.

De economische prestaties in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Azië vormen de basis voor wereldwijde groei. De VS kent een breed gedragen economisch herstel. Hierdoor is het jaarlijkse aantal bedrijfsfaillissementen in de VS de laatste jaren gedaald. Verdere verbetering in het aantal faillissementen is in 2015 niet te verwachten. Het Britse herstel zet zich ook door en faillissementen zullen met 3 procent afnemen. Net als in de VS zal het niveau van faillissementen in het Verenigd Koninkrijk in 2015 afvlakken. Faillissementsratio's in de VS en het Verenigd Koninkrijk blijven respectievelijk 5 procent en 16 procent hoger dan in 2007.

John Lorié, hoofdeconoom van Atradius, licht toe: "De wereldwijde economische prestaties in 2014 waren teleurstellend met een lager dan verwachte groei, terwijl het aantal faillissementen in de meeste markten wel gedaald is, maar toch hoog blijft en boven het pre-crisis niveau ligt. Terwijl het economische herstel in de VS en het Verenigd Koninkrijk zich verder doorzette, schoot de economie in de eurozone tekort met aanhoudende structurele kwetsbaarheden en een lage inflatie die een herstel ondermijnen. De emerging markets schetsen een gemengd beeld: Latijns-Amerika en Oost-Europa kennen een tragere groei, terwijl de Aziatische economische expansie sterk blijft. Een verminderde groei in de wereldeconomie zorgt voor een meer uitdagende mondiale zakelijke omgeving, met een opwaartse druk op het aantal faillissementen, waardoor we in 2015 in de meeste markten een stagnatie van het aantal faillissementen verwachten."

Groei faillissementen (procentuele verandering per jaar)
                             2012            2013            2014f           2015f
    Verenigde Staten         -16             -17              -11               0
    Bron: Nationale bureaus voor de statistiek, Atradius Economisch Onderzoek

Over Atradius

De Atradius Groep biedt wereldwijd tal van diensten op het gebied van kredietverzekering tot incasso. Met meer dan 160 kantoren in 50 landen heeft Atradius toegang tot kredietinformatie over 100 miljoen bedrijven wereldwijd. De producten van Atradius helpen bedrijven over de hele wereld om zich in te dekken tegen betalingsrisico's die verbonden zijn aan de verkoop van producten en diensten op krediet.

Noot aan de redactie (niet voor publicatie)

Atradius Credit Insurance NV

Corporate Communications & Marketing