Ballast Nedam trading update eerste kwartaal 2009

- Orderportefeuille gestegen tot EUR 1,8 miljard

- Prognose 2009 ongewijzigd: operationeel resultaat van ongeveer EUR 25 miljoen

Gang van zaken eerste kwartaal 2009

In het eerste kwartaal zijn de markten voor vastgoed en infrastructuur niet verbeterd. Het Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid (EIB) heeft in april de verwachtingen voor de bouwproductie in Nederland voor de komende twee jaar naar beneden bijgesteld tot een daling van 15 procent.

De behaalde omzet en het resultaat van het eerste kwartaal waren ongeveer in lijn met die van het eerste kwartaal 2008, maar bleven achter bij onze verwachtingen voor het eerste kwartaal. Met name de resultaten van de regionale bouwbedrijven stonden meer onder druk dan verwacht.

De orderontvangsten waren daarentegen goed. De orderportefeuille steeg dan ook met 7% van EUR 1 667 miljoen eind 2008 tot EUR 1 781 miljoen. In het eerste kwartaal werden onder meer de volgende grotere projecten verworven met een gezamenlijke contractwaarde voor Ballast Nedam van ongeveer EUR 137 miljoen.

- Ballast Nedam heeft in samenwerking met BAM de opdracht verworven voor de bouw van het nieuwe Stadshuis te Nieuwegein.

- In februari 2009 is het contract getekend voor een substantiële uitbreiding op het in 2008 gesloten pps-project Kromhoutkazerne in Utrecht. De capaciteit van deze huisvesting voor defensie neemt hierdoor toe met 50% tot 3 000 medewerkers. Het consortium heeft hiervoor een financiering van EUR 90 miljoen afgesloten.

- Voor de woningcorporatie Vestia gaat Ballast Nedam het project De Zeemeeuw in Scheveningen realiseren, bestaande uit 66 woningen en 79 appartementen.

- In opdracht van woningcorporatie Singelveste zal Ballast Nedam 494 woningen in de wijk Biesdonck in Breda renoveren.

- Het hefschip de Svanen zal in het tweede kwartaal van 2010 worden ingezet voor de installatie van 22 funderingen voor het offshore windmolenpark Baltic I, in opdracht van de Duitse energiemaatschappij EnBW.

- In Ghana heeft Ballast Nedam een waterleidingproject overgenomen van Taylor Woodrow Construction. Het betreft de uitbreiding en de renovatie van waterzuiveringen, waterleidingen, waterreservoirs en pompstations in en rond de stad Kumasi in opdracht van de Ghana Water Company.

Prognose 2009 ongewijzigd

Hoewel er in het eerste kwartaal sprake was van druk op de resultaten bij de regionale bouwbedrijven handhaaft de Raad van Bestuur de in maart 2009 uitgesproken prognose van een operationeel resultaat over 2009 van ongeveer EUR 25 miljoen, bij een lagere omzet dan in 2008.

PRN NLD

BRON Ballast Nedam NV