Bank of America rond aankoop af van Merrill Lynch

02 Jan, 2009, 18:36 GMT Van Bank of America Corporation

CHARLOTTE, North Carolina, January 2 /PRNewswire/ --

- Wint aan sterkte op het gebied van vermogensbeheer, internationale activiteiten en investeringsbankieren

De Bank of America Corporation heeft vandaag zijn aankoop van Merrill Lynch & Co., Inc. afgerond. Hierdoor is nu een vooraanstaande financiële franchise gevormd met aanzienlijk meer mogelijkheden op het gebied van vermogensbeheer, investeringsbankieren en internationale activiteiten.

(Logo: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20050720/CLW086LOGO-b).

"Wij hebben deze nieuwe organisatie in het leven geroepen, omdat wij ervan overtuigd zijn dat vermogensbeheer en bedrijfs- en investeringsbankieren belangrijke kansen bieden voor groei, vooral als deze gecombineerd worden met onze toonaangevende vaardigheden in het leveren van bankdiensten aan personen en bedrijven", zei Bank of America Chairman en Chief Executive Officer Ken Lewis. "Wij zijn nu in een unieke positie om marktaandeel te winnen en onze leidinggevende positie in markten overal in de wereld uit te breiden."

Bank of America zal hierdoor de grootste vermogensbeheerder in de wereld worden met ongeveer 20.000 financiële adviseurs en meer dan US$2 biljoen aan beleggingen door cliënten. De wereldwijde mogelijkheden voor investeringen zullen ook een aandeel van ongeveer 50 procent in BlackRock Inc. omvatten. Dit bedrijf beheerde op 30 september US$ 1,26 biljoen aan bezittingen. De Bank of America had in diezelfde periode US$ 564 miljard in beheer.

Het samengaan ondersteunt verder activiteiten op het gebied van verzekeren van schuld en actief vermogen, verkoop en handel plus advies voor fusies en aankopen. Dit zorgt voor belangrijke kansen om de relaties met bedrijven en institutionele cliënten overal in de wereld te verdiepen.

In overeenstemming met de voorwaarden van de overeenkomst hebben aandeelhouders van Merrill Lynch 0,8595 gewone aandelen van Bank of America ontvangen voor ieder gewoon aandeel van Merrill Lynch.

Zoals eerder aangekondigd verwacht de Bank of America US$7 miljard (voor belastingen) uit te zullen sparen. Dit bedrag zal volledig bereikt worden in 2012. Verlaging van de onkosten zal komen uit een serie bronnen, waaronder het schrappen van arbeidsplaatsen - op 11 december al aangekondigd - en lagere kosten voor technologie, leveranciers en marketing. Daarnaast verwacht het bedrijf te profiteren van het gebruik van zijn breed scala aan producten om de banden met huidige cliënten van Merrill Lynch verder te verdiepen.

Vooruitblikkende verklaringen

De Bank of America kan vooruitblikkende verklaringen afgeven, inclusief verklaringen over de financiële condities, resultaten van activiteiten en verwachtingen over het inkomen van de Bank of America Corporation. De vooruitblikkende verklaringen omvatten bepaalde risico's en onzekerheden. Factoren die kunnen veroorzaken dat de feitelijke resultaten of inkomsten in belangrijke mate afwijken van dergelijke vooruitblikkende verklaringen, zijn onder meer de volgende: 1) de voorspelde groei van de zakelijke activiteiten na veranderingen in de processen en andere investeringen zijn minder dan verwacht; 2) de druk als gevolg van concurrentie van financiële diensten stijgt aanzienlijk; 3) de algemene economische omstandigheden zijn aanzienlijk minder gunstig dan verwacht; 4) politieke omstandigheden, inclusief de dreiging van toekomstige terroristische activiteiten en daaraan gerelateerde handelingen door de Verenigde Staten in het buitenland kunnen de zakelijke activiteiten van het bedrijf en de economische omstandigheden als geheel negatief beïnvloeden; 5) veranderingen in de rentesituatie en liquiditeit van de markt verlagen rentemarges, beïnvloeden financieringsbronnen en hebben invloed op de mogelijkheid om financiële producten te initiëren en te verspreiden in de primaire en secundaire markten; 6) veranderingen in de wisselkoersen van buitenlandse valuta verhogen de blootstelling van het bedrijf; 7) veranderingen in marktrentes en -prijzen kunnen de waarde van financiële producten negatief beïnvloeden; 8) wetten of regelgeving, vereisten of veranderingen hebben een negatieve invloed op de activiteiten waar het bedrijf zich mee bezig houdt; 9) veranderingen in normen, regels of interpretaties van financiële administratie; 10) aansprakelijkheden in geval van procesvoering, inclusief kosten, onkosten, vereffeningen en juridische uitspraken kunnen het bedrijf of zijn activiteiten nadelig beïnvloeden; 11) fusies en aankopen en hun integratie in het bedrijf; en 12) beslissingen om eenheden in te krimpen, te verkopen of te sluiten of anderszins de zakelijke samenstelling van enig deel van het bedrijf. In overeenstemming daarmee worden lezers gewaarschuwd om niet overmatig veel te vertrouwen op vooruitblikkende verklaringen, die alleen geldig zijn op de datum waarop zij gedaan worden. De Bank of America verplicht zich niet tot het bijwerken van vooruitblikkende verklaringen om de invloed van omstandigheden of gebeurtenissen te weerspiegelen die zich voordoen na de datum waarop de vooruitblikkende verklaringen gedaan worden. Voor meer informatie met betrekking tot de Bank of America Corporation kunt u de rapporten van de Bank of America lezen die ingediend zijn bij de SEC. Deze zijn beschikbaar op http://www.sec.gov.

Bank of America

Bank of America is een van de grootste financiële instellingen in de wereld. De bank werkt voor individuele klanten, midden- en kleinbedrijven en grote bedrijven door een volledig scala van bankiers-, investerings- vermogensbeheer- en andere producten en diensten voor financiën en risicobeheer te bieden. Het bedrijf biedt ongeëvenaard gemak in de Verenigde Staten en verleent diensten aan meer dan 59 miljoen cliënten - consumenten en bedrijven - via meer dan 6.100 bankfilialen, meer dan 18.000 geldautomaten en prijzenwinnend online bankieren, gebruikt door meer dan 25 miljoen actieve gebruikers. De Bank of America biedt betere ondersteuning dan de rest van de bankindustrie aan meer dan 4 miljoen eigenaars van kleine bedrijven door middel van een serie vernieuwende, makkelijk te gebruiken online producten en diensten. Het bedrijf verleent diensten aan cliënten in meer dan 150 landen en heeft banden met 99 procent van de Amerikaanse bedrijven op de top 500 lijst van Fortune en 83 procent van de Fortune Global 500. Aandelen van de Bank of America (NYSE: BAC) zijn een onderdeel van het Dow Jones Industrial Gemiddelde en het bedrijf is genoteerd op de New York Stock Exchange.

www.bankofamerica.com

BRON Bank of America Corporation