Beekman Tower in New York City wordt opgebouwd uit iCrete Intelligent Concrete

14 Feb, 2009, 02:40 GMT Van iCrete LLC

NEW YORK, February 14 /PRNewswire/ --

- Voor de nieuwste wolkenkrabber en het hoogste woningencomplex in Manhattan wordt 280 miljoen pond (127 miljoen kilo) iCrete-betonmix gebruikt, hetgeen leidt tot een verlaging van de uitstoot van broeikasgassen, lagere materiaalkosten, minder uitgravingen en lagere arbeidskosten.

- Sterkte varieert van 6.000 psi tot maximaal 12.000 psi, vereist voor de verstevigingsmuren, pijlers en verbindingsbalken.

- De toepassing van iCrete bij de bouw van de Beekman Tower leidt tot een kortere voltooiingstijd, minder krimp, grotere duurzaamheid, minder verschuiving, en een hogere weerstand tegen alkali-silica reactiviteit en vriezen/dooien.

(Met toestemming ontleend aan Concrete Today Magazine.) Slechts enkele blokken verwijderd van het Word Trade Center-complex verrijst een van de meest geanticipeerde en historische bouwprojecten sinds de bouw van de oorspronkelijke WTC-torens, meer dan veertig jaar geleden. Met zijn 76 etages is de Beekman Tower (kosten $660 miljoen) voorbestemd de katalysator te worden van de wederopbouw van Lower Downtown Manhattan.

(Logo: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20080729/LATU051LOGO)

Het gebouw is ontworpen door Frank Gehry, de befaamde architect uit Los Angeles, voormalig winnaar van de Pritzker-prijs voor de architectuur. In het gebouw bevinden zich 903 luxe appartementen, elk met een eigen, unieke indeling. Naar verwachting zullen de eerste bewoners in het najaar van 2010 kunnen worden verwelkomd.

Volgens Silvian Marcus, CEO van WSP Cantor Seinuk, wordt de Beekman Tower geheel uit beton opgetrokken, in tegenstelling tot de Freedom Tower, die is opgebouwd uit staal met een betonnen kern. Na voltooiing van de bouw zal de Beekman Tower het hoogste wooncomplex in New York City zijn.

Betonaannemers gaan ongeveer 65.000 kubieke yards (50.000 kubieke meter) op locatie gegoten gewapend beton met een hoge sterkte plaatsen voor de hoofdconstructie, met nog eens 9.000 kubieke yards (7.000 kubieke meter) voor het fundament. In totaal zal 280 miljoen pond (127 miljoen kilo) beton worden gebruikt, variërend in sterkte van 6.000 tot 11.000 psi. Volgens Marcus zullen de verstevigingsmuren, pijlers en verbindingsbalken een sterkte van 12.000 psi krijgen. "Dankzij het high-performance beton dat wordt geleverd door het Californische bedrijf iCrete zijn we in staat een lage water-cementverhouding toe te passen," legt Marcus uit. "Hierdoor hebben we 30 tot 40 procent minder cement nodig."

De formule voor de betonmix, ontwikkeld door iCrete, is op zichzelf al goed voor LEED-punten. De toepassing van iCrete resulteert in een reductie van 40 procent in de uitstoot van broeikasgassen dankzij het feit dat minder cementpasta nodig is voor het binden van de massa, hetgeen resulteert in een kleinere CO2-uitstoot. Het leidt tevens tot lagere materiaalkosten, minder uitgravingen en lagere arbeidskosten. Daarnaast biedt iCrete een kortere voltooiingstijd, minder krimp, grotere duurzaamheid, minder verschuiving, en een hogere weerstand tegen alkali-silica reactiviteit en vriezen/dooien. Ook is de constructie minder afhankelijk van staal. (Copyright 2009, Concrete Today Magazine en Florida Media.)

Over iCrete

iCrete is een leverancier van schone technologieën voor geavanceerde betonproductiesystemen ten behoeve van de bouw. De missie van iCrete is het verhogen van de standaards voor winstgevendheid, standaardisatie en milieubewustzijn in de bouw- en betonindustrie. De kern van de activiteiten van iCrete wordt gevormd door het licentiëren van het iCrete-systeem, een oplossing voor mixontwerp en -kwaliteit voor betonproducenten die een revolutie teweegbrengt in de wijze waarop betonmixen en voorgegoten beton wereldwijd worden samengesteld, geproduceerd en gebruikt. Bezoek ons op www.icrete.com voor meer informatie.

CONTACTPERSONEN

Rubenstein Associates