Beleggingen in risicodragend kapitaal blijven teruglopen: daling van 63% in tweede kwartaal

23 Jul, 2009, 17:54 BST Van Dow Jones & Company

LONDEN en SJANGHAI, July 23 /PRNewswire/ --

- Dow Jones VentureSource: Beleggingen buiten de VS dalen tot US$ 1,46 miljard, laagste sinds 2003; laagste niveau ooit beleggingen en transacties in Europa

De daling in beleggingen in risicodragend kapitaal op de internationale markten heeft zich in het tweede kwartaal van 2009 voortgezet, zo blijkt uit nieuwe wereldomvattende gegevens van bedrijfsinformatiebron Dow Jones VentureSource. Beleggers hebben in het tweede kwartaal US$ 1,46 miljard besteed in 250 transacties met betrekking tot bedrijven in opkomst in Europa, Canada, Israël, China en India. Dit is minder dan de US$ 1,99 miljard die werd belegd in het eerste kwartaal van 2009 en betekent een daling van 63% ten opzichte van de US$ 3,95 miljard die werd belegd in 452 transacties gedurende het tweede kwartaal van vorig jaar. Dit is het laagste beleggingstotaal buiten de VS sinds het hoogtepunt van de ineenstorting van de technologiehausse in 2003.

"We zien een duidelijke trend naar transacties in latere ronden, nu durfinvesteerders zich vooral inspannen om hun huidige portfoliobedrijven overeind te houden," aldus Jessica Canning, directrice Global Research bij Dow Jones VentureSource. "Nu het tijdsbestek voor primaire emissies toeneemt, ervaren beleggers het als een grotere uitdaging hun belang in hun huidige beleggingen vast te houden."

Binnen de VS hebben durfinvesteerders US$ 5,27 miljard besteed in 595 transacties, een aanmerkelijke verbetering ten opzichte van het eerste kwartaal, maar nog altijd minder dan een jaar geleden.

Laagst waargenomen niveau beleggingen in Europa*

Volgens Dow Jones VentureSource werd in Europa in het tweede kwartaal van 2009 US$ 831 miljoen (620 miljoen euro) in 156 transacties binnengehaald, een daling van 47% ten opzichte van de US$ 1,58 miljard (1,07 miljard euro) in 272 transacties gedurende dezelfde periode in 2008. Dit betekent het laagste aantal transacties en laagste beleggingsbedrag voor Europa sinds Dow Jones VentureSource in het jaar 2000 begon met haar rapportage over de regio.

Net als in de VS worden de scherpste dalingen in Europa waargenomen in de informatietechnologiebranche (IT). De branche maakte haar slechtste kwartaal door sinds werd begonnen met het registreren van gegevens, met US$ 287 miljoen (214 miljoen euro) aan beleggingen in 72 IT-transacties in het tweede kwartaal, een daling van 67% ten opzichte van de US$ 861 miljoen (580 miljoen euro) in 144 transacties vorig jaar. Binnen de IT-branche presteerde de softwaresector het slechtst, met slechts US$ 83 miljoen (62 miljoen euro) aan beleggingen in 24 transacties, het laagste totaal in deze sector sinds werd begonnen met het registreren van deze gegevens.

Beleggers staken gedurende het kwartaal US$ 259 miljoen (193 miljoen euro) in 29 transacties in de gezondheidszorg in de regio Europa, een daling van 22% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2008, toen US$ 270 miljoen (182 miljoen euro) werd belegd in 43 transacties. Zelfs de sector energie- en nutsbedrijven in Europa kende een duidelijke val in het tweede kwartaal, met een daling van 84% in de beleggingen tot slechts US$ 55 miljoen (41 miljoen euro) in 10 transacties.

"Beleggers wereldwijd blijven voorzichtig als gevolg van de aanhoudende economische onzekerheden," vervolgt Mevr. Canning. "Zelfs de traditioneel sterke sectoren, zoals IT en de gezondheidszorg, trekken niet meer zo'n groot aandeel van de totale beleggingen als in het verleden."

Transacties worden overal kleiner

Uit de gegevens blijkt tevens dat de hoogte van de afzonderlijke transacties bij beleggingen in risicodragend kapitaal in het tweede kwartaal van het jaar wereldwijd is afgenomen. In Europa daalde de gemiddelde omvang van een transactie in risicodragend kapitaal met 13%, van US$ 3,4 miljoen (2,3 miljoen euro) in het tweede kartaal van 2008 naar US$ 3 miljoen (2,2 miljoen euro) in het afgelopen kwartaal. In Israel daalde de gemiddelde omvang van de transacties met 32%, van US$ 6 miljoen een jaar geleden naar krap US$ 4,1 miljoen in het afgelopen kwartaal. De gemiddelde omvang van transacties in India en Canada in de eerste helft van het jaar bedroeg respectievelijk US$ 4,2 miljoen en US$ 3,2 miljoen.

De gemiddelde omvang van de transacties in de VS daalde met 18% van US$ 8 miljoen een jaar geleden naar US$ 5 miljoen in het afgelopen kwartaal. In China bedroeg de gemiddelde omvang van transacties in de eerste zes maanden van 2009 US$ 7,5 miljoen.

Verdere perspectieven op landniveau; Frankrijk en Zwitserland ervaren groei

- In het tweede kwartaal was het Verenigd Koninkrijk de op een na
      favoriete bestemming voor durfkapitaal, na de VS. Beleggers in
      risicodragend kapitaal besteedden US$ 292 miljoen (218 miljoen euro) in
      41 transacties in het Verenigd Koninkrijk: een daling van 12% ten
      opzichte van de US$ 330 miljoen (246 miljoen euro) in 77 transacties
      gedurende dezelfde periode vorig jaar.
    - In China werd in het tweede kwartaal US$ 282 miljoen besteed in 33
      risicodragende transacties, een daling van 80% ten opzichte van de US$
      1,39 miljard in 76 transacties tijdens het tweede kwartaal van 2008.
      Opmerkelijk genoeg draaide de gezondheidszorgbranche weer een sterk
      kwartaal, met beleggingen ten bedrage van US$ 65 miljoen in zes
      transacties.
    - Beleggingen in risicodragend kapitaal in Frankrijk stegen met 14% van
      US$ 184 miljoen (124 miljoen euro) in 50 transacties vorig jaar tot US$
      209 miljoen (156 miljoen euro) in 57 transacties gedurende het afgelopen
      kwartaal.
    - Bedrijven in Israel haalden US$ 191 miljoen binnen in 37 risicodragende
      transacties, 67% minder dan de US$ 570 miljoen in 62 transacties die in
      2008 in dezelfde periode werd belegd.
    - In Zwitserland staken beleggers US$ 92 miljoen (69 miljoen euro) in
      drie grote transacties, een grote toename sinds een jaar geleden, toen
      slechts US$ 12 miljoen (8 miljoen euro) werd besteed in vijf
      transacties.
    - In India besteedden durfinvesteerders US$ 89 miljoen in 12 transacties,
      66% minder dan de US$ 260 miljoen in 20 transacties die het land vorig
      jaar wist aan te trekken.
    - Kapitaalbeleggingen in Duitsland daalden naar US$ 66 miljoen (49
      miljoen euro), tegenover US$ 496 miljoen (334 miljoen euro) een jaar
      geleden.
    - In Canada werd in het tweede kwartaal US$ 65 miljoen aan risicodragend
      kapitaal binnengehaald in 12 transacties, minder dan de helft van de US$
      142 miljoen in 22 transacties in het tweede kwartaal van 2008.
    - In Zweden daalden de risicodragende beleggingen in het afgelopen
      kwartaal tot US$ 50 miljoen (37 miljoen euro), tegenover US$ 108 miljoen
      (73 miljoen euro) in het tweede kwartaal van vorig jaar.

*Alle Europese beleggingscijfers zijn gebaseerd op een gewogen conversieratio van 1,48521 (2008) en 1,34017 (2009).

Voor meer informatie of een afspraak voor een persoonlijke demonstratie van Dow Jones VentureSource kunt u terecht op http://venturecapital.dowjones.com of bellen naar +1-877-633-8663 (in de VS) of +44(0)203-217-5176 (in Europa). U kunt de exclusieve rapportage over dit nieuwsbericht volgen op www.twitter.com/djventurewire .

De beleggingscijfers in dit persbericht zijn gebaseerd op het eigen wereldwijde onderzoek van Dow Jones. De gegevens zijn verzameld door het ondervragen van professionele bedrijven die zich bezighouden met beleggingen in risicodragend kapitaal, uitgebreide interviews met algemeen directeuren en financieel directeuren van bedrijven, en secundaire bronnen. Deze cijfers over beleggingen in risicodragend kapitaal hebben betrekking op beleggingen in beginnende, innovatieve bedrijven. Bedrijven die geheel worden gefinancierd door constitutionele beleggers, individuele beleggers en/of overheden zijn buiten beschouwing gelaten. Niets in dit document mag worden beschouwd als een aanbeveling tot het kopen of verkopen van waardepapieren of als beleggingsadvies.

Copyright (c) 2009, Dow Jones VentureSource.

OVER DOW JONES

Dow Jones & Company (www.dowjones.com) is onderdeel van de News Corporation (Nasdaq: NWS, NWSA; ASX: NWS, NWSLV; www.newscorp.com). Dow Jones is een vooraanstaande leverancier van internationale zakelijke nieuwsberichten en informatiediensten. De Consumer Media Group van het bedrijf is verantwoordelijk voor de publicatie van The Wall Street Journal, Barron's, MarketWatch en de Far Eastern Economic Review. De Enterprise Media Group van het bedrijf bestaat uit onder andere Dow Jones Newswires, Factiva, Dow Jones Client Solutions, Dow Jones Indexes en Dow Jones Financial Information Services. De Local Media Group van het bedrijf runt informatiefranchises op gemeenschapsbasis. Dow Jones is 50% eigenaar van SmartMoney en 33% eigenaar van Stoxx Ltd. Het bedrijf levert nieuwsmateriaal aan radiostations in de VS.

BRON Dow Jones & Company