Belgisch-Israëlisch bedrijf voor medische technologie Nyxoah verwerft 8 miljoen euro in een serie A-financieringsronde

10 Jun, 2014, 09:12 BST Van Nyxoah

BRUSSELS en TEL AVIV, Israël, June 10, 2014 /PRNewswire/ --

Het bedrijf Nyxoah ontvangt de Frost & Sullivan-innovatieprijs

Nyxoah, een Belgisch-Israëlisch start-upbedrijf dat een ultradun apparaat heeft ontwikkeld gebruikt bij  de behandeling van apneu en snurken, heeft aangekondigd dat het reeds  8 miljoen euro heeft  verkregen  in  een eerste stadium van  de voorziene financieringsronde  begroot op een totaal van 23 miljoen euro. Het bedrijf  had vóór deze financieringsronde al 10,2 miljoen euro   verworven via privé-investeerders en via overheidsinitiatieven door regio Wallonië.

De huidige aandeelhouders en een groot aantal privé-investeerders hebben deelgenomen aan deze financieringsronde. De verworven bedragen zijn bedoeld om het noodzakelijk klinisch onderzoek  te financieren,.Dit klinisch onderzoek omvat de behandeling van tientallen patiënten in  verscheidene  vooraanstaande Europese medische centra .Het onderzoek heeft als bedoeling de prestaties van een tweede generatie product te evalueren

Dankzij technologische aanpassingen  wist Nyxoah haar productiekosten aanzienlijk te verminderen, terwijl tegelijkertijd de implantatieprocedure van het product werd vereenvoudigd.

Het Adviesbureau Frost & Sullivan heeft aangekondigd dat Nyxoah de New Product Innovation Leadership-prijs voor het jaar 2014 ontvangt . Frost & Sullivan geeft als een van de redenen voor de toekenning van deze prijs aan dat de technologie en het daaruit ontwikkelde product duidelijk het success aangeven  van Nyxoah's zoektocht naar een gebruikersvriendelijk apparaat met minimaal ongemak voor de patiënt.

Het adviesbureau gaf in haar motivatie ook aan dat Nyxoah er in geslaagd is een unieke , zeer kleine neuromodulator te ontwikkelen dewelke een effectieve verlichting biedt voor slaapapneupatiënten.

De ultrakleine en flexibele implantaten van Nyxoah maken gebruik van elektrische  impulsen om de zenuwen van de tong te stimuleren en zodoende obstructie van de luchtwegen te verhinderen. Het implantaat wordt  via een kleine ingreep onder de kin van de patiënt ingebracht, waarna het wordt geactiveerd met een verwijderbare batterijpleister. Het implantaat veroorzaakt een kleine beweging van de tong, waardoor obstructie van de luchtwegen tijdens het slapen wordt verhinderd.

Dhr. Robert Taub,  mede-oprichter en chairman van Nyxoahis is zeer vereerd met deze prijs dewelke  een externe bevestiging vormt voor het  innovatieve van het Nyxoah product en de voor de behoefte dat het vervult. Tevens bedankt hij de oude en nieuwe investeerders voor hun vertrouwen in de visie en het technologisch kunnen van het bedrijf Nyxoah.

Dhr.Robert Taub heeft er alle vertrouwen in dat een  meerwaarde zal worden gecreerd voor  de investeerders, wat dan ook zal blijken uit de resultaten van de geplande onderzoeken."

Dr. Adi Mashiach, mede-oprichter en CEO van Nyxoah Ltd en een van de uitvinders van de technologie voegt  hieraan toe :  "Ik ben blij dat Frost & Sullivan de productinnovatie van Nyxoah heeft erkend . De mogelijkheid om de tongspier gedurende de nacht te stimuleren met een verwijderbare pleister is een belangrijke innovatie. Het vertrouwen van onze investeerders in het bedrijf, is de motor die ons ook in de toekomst zal voortstuwen naar verdere technologische ontwikkelingen  dewelke  het bedrijf tot marktleider zullen maken."

Over Nyxoah

Nyxoah is een start-upbedrijf op het gebied van medische apparatuur, dat zich richt op OSA (obstructieve slaapapneu) door middel van elektrische stimulatie. Het hoofdkantoor van het bedrijf is gevestigd in Mont-Saint-Guibert, België en het onderzoeks- en ontwikkelingscentrum is gevestigd in Tel Aviv, Israël. Het bedrijf werd in 2009 opgericht door Robert Taub en Dr. Adi Mashiach.

Mediacontact:
Meirav Shahar