Betoverende opening van de Belevenis

22 Apr, 2009, 09:00 BST Van De Belevenis

AMSTERDAM, April 22 /PRNewswire/ --

- Prinses Annette, Freek en Hella de Jonge, Peter Faber en Paul Nouwen openen reizend pretpark voor mensen met een ernstige meervoudige handicap

Op zaterdag 25 april a.s. zal Hare Hoogheid Prinses Annette van Oranje-Nassau- van Vollenhoven de officiële openingshandeling verrichten van de Belevenis. Freek en Hella de Jonge, Peter Faber en Paul Nouwen zullen samen met de Prinses in betoverende kledij verschijnen om deze unieke gebeurtenis kracht bij te zetten.

(Photo: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/20090422/344625 )

Een lang gekoesterde wens gaat in vervulling; De Belevenis is een volwaardig uitgaanscentrum voor mensen met een ernstige meervoudige handicap en diep dementerende ouderen. Voor hen is 'uitgaan' niet vanzelfsprekend. Bestaande pretparken bieden onvoldoende zorgfaciliteiten en bovendien sluiten de activiteiten niet aan bij de belevingswereld van deze mensen. Duizenden enthousiaste reacties op een eerdere kleinschalige versie van De Belevenis in 2006 in Duivendrecht hebben geleid tot een 'waar' pretpark.

Op dezelfde locatie is nu een tent verrezen van ruim zestienhonderd vierkante meter. Het afgelopen half jaar hebben ruim honderd decorbouwers, kunstenaars en vrijwilligers gewerkt aan de bijzondere decors en attracties. Ruim twintig trailers kwamen er aan te pas om alles op zijn plek te krijgen. De Belevenis is een splinternieuw pretpark dat verspreid over ons land haar deuren zal openen. Elke centimeter richt zich op het stimuleren van de zintuigen. Zo biedt het centrum naast alle zorgfaciliteiten acht verschillende themawerelden, waaronder een onderwaterwereld, een Oosterse wereld en een Winterwereld.

Bewegende attracties als olifanten, ijsberen, zeehonden en grottenmonsters komen door pneumatische technieken tot leven.

Zo is het ook mogelijk om bezoekers te laten vliegen op een golvend Oosters tapijt of te laten stoeien met een aardbevingswand. In een rolstoel kunnen bezoekers een avontuurlijke tocht beleven in de Betredenis; een corridor vol met spannende verrassingen.

Er worden theatervoorstellingen gegeven, massages geboden en in het restaurant 'de Lekkernis' worden bezoekers culinair verwend. Stichting de Belevenis maakt uitgaan voor mensen met een ernstige meervoudige handicap en diep dementerende ouderen mogelijk. Ouders, familieleden, en begeleiders worden in staat gesteld om samen uit te gaan; een plek waar zij zich welkom voelen, anderen kunnen ontmoeten en samen kunnen genieten.

Stichting de Belevenis kent zijn oorsprong in Stichting AGO, Cordaan en de Pier de Boer Stichting. Stichting DOEN is Founder van de Belevenis.

Programma de Belevenis, zaterdag 25 april, Borchlandweg 6-12, 1099 CT Amsterdam/Duivendrecht

09.30 uur tot 13.00 uur:  Locatie: de Belevenis.
                              Media krijgen de gelegenheid om verslag te doen
                              van De Beleveniswerelden en haar bezoekers.

13.40 uur tot 14.45 uur:  Locatie: grote zaal van Amstelborgh Borchland.
                              Presentatie de Belevenis met o.a. als
                              woordvoerders:
                              Dhr. R.C. Robbertsen, Commissaris van de
                              Koningin provincie Utrecht (Voorzitter
                              Stichting de Belevenis) en Freek en Hellade
                              Jonge (Ambassadeurs van de Belevenis).

14.30 uur tot 14.45 uur:  Locatie: de Belevenis - buiten (persvak)
                              Officiële openingshandeling door Prinses
                              Annette, Freek en Hella de Jonge, Peter Faber
                              en Paul Nouwen (leden van het comité van
                              aanbeveling) Aansluitend een rondleiding voor
                              genodigden en media.

Noot voor de redactie:

Registratie van beelden van Hare Hoogheid Prinses Annette is in overleg met de RVD beperkt tot drie vaste momenten/locaties.

BRON De Belevenis