Biosense Webster stelt CARTO(R) 3-systeem voor tijdens Europace

22 Jun, 2009, 14:37 BST Van Biosense Webster, Inc.

BERLIJN, June 22 /PRNewswire/ --

- Geavanceerd navigatiekaartensysteem met een unieke combinatie van nauwkeurigheid, snelheid en efficiëntie

Biosense Webster, Inc., een wereldwijd leider in de diagnose en behandeling van cardiale aritmie, zal het CARTO(R) 3-systeem voorstellen, de geavanceerdste driedimensionale beeldtechnologie die elektrofysiologen kunnen gebruiken voor de behandeling van cardiale aritmie, ook wel hartritmestoornissen genoemd. De voorstelling vindt plaats hier op EUROPACE, het officiële congres van de European Heart Rhythm Association (Europese Hartritmevereniging).

"Het CARTO(R) 3-systeem is het geavanceerdste 3D-mappingplatform en vloeit voort uit onze jarenlange engagement tegenover elektrofysiologen en hun patiënten,"aldus wereldwijd voorzitter Shlomi Nachman van Biosense Webster, Inc. "Wij kijken ernaar uit om dit systeem tijdens EUROPACE voor te stellen, nog vóór de echte productlancering in het derde kwartaal van dit jaar."

Het CARTO(R) 3-systeem heeft drie unieke eigenschappen: geavanceerde katheterlocatietechnologie (ACL of Advanced Catheter Location), snelle anatomische mapping (FAM of Fast Anatomical Mapping), en een gestroomlijnd werkproces, de zogeheten CONNECTION OF CHOICE(TM). Door de combinatie van die drie elementen kunnen artsen een waaier aan eenvoudige en complexe vormen van cardiale aritmie behandelen.

ACL zorgt voor een nauwkeurige visualisering, zodat artsen duidelijk alle catheters in de anatomie heel precies en duidelijk kunnen lokaliseren. Het kan tot vijf catheters simultaan in beeld brengen, met een duidelijke onderscheiding van alle elektroden.

FAM is een geavanceerde technologie die snel en accuraat een anatomische plattegrond creëert als een katheter wordt verplaatst in de hartkamer, vergelijkbaar met de manier waarop een GPS-systeem automatisch een wagen lokaliseert. De beelden zijn in hoge resolutie en vergelijkbaar met de helderheid van CT-beelden.

CONNECTION OF CHOICE(TM) wordt mogelijk gemaakt door een splinternieuwe CARTO-hardwareconfiguratie met een centraal verbindingspunt voor alle katheters en apparatuur, terwijl de signaalkwaliteit van intracardiale elektrogrammen. De katheterverbindingen werden aangepast om ze een "plug-and-play-functie" te geven, en zodat de katheter automatisch wordt herkend. Al deze verbeteringen werden ontwikkeld om de werkstroom in het elektrofysiologische lab te stroomlijnen en te vereenvoudigen.

"De proceduretijd wordt door elektrofysiologen het meest genoemd als de significantste hinderpaal om vaker gebruik te maken van ablatietherapie in de behandeling van cardiale aritmie," zei Nachman. "Alle verbeteringen aan het CARTO(R) 3-systeem werden ontwikkeld om de werkstroom in het elektrofysiologische lab te stroomlijnen en te vereenvoudigen."

Een van de hoofden van de recente externe onderzoeken, professor dr. Gerhard Hindricks van de universiteit van Leipzig- Hartcentrum, afdeling Cardiologie, in het Duitse Leipzig, was vol lof over het CARTO(R) 3-systeem.

"Het CARTO(R) 3-systeem is een interessante technologie die een grote stap vooruit betekent voor elektrofysiologen. Ik was in het bijzonder onder de indruk van de Fast Anatomical Mapping [FAM]. Ik kon snel alles in kaart brengen, en bovendien met een uitstekende nauwkeurigheid," aldus Professor Hindricks. "Bovendien was ik opgetogen om te zien hoe het systeem kan worden gecombineerd met onze CT-scan. Globaal genomen was de evaluatie een fantastische ervaring voor de hele ploeg in mijn lab die gebruik heeft kunnen maken van de nieuwe, snelle systeemset-up."

Dr. Carlo Pappone, directeur van de afdeling Aritmologie aan het universitair ziekenhuis San Raffaele in Milaan, Italië, nog een elektrofysioloog die deelnam aan de externe evaluatie van CARTO(R) 3, zei: "Na tien ingrepen met behulp van de CARTO(R) 3-technologie, ben ik ervan overtuigd dat dit systeem het gebruik van ablatie in de behandeling van boezemfibrilleren zal doen toenemen."

Het CARTO(R) 3-systeem zal in de Europese Unie, Australië en Canada worden gelanceerd in het derde kwartaal van 2009. Het CARTO(R) 3-systeem wacht in de VS nog op controle en 510(k)-licentie van de FDA.

Het CARTO(R) 3-systeem is het recentste van een reeks innovaties door Biosense Webster. De voorbije maanden lanceerde de onderneming de NAVISTAR(R) RMT THERMOCOOL(R)-katheter in de VS en Europa en de bidirectionele EZ STEER(R) THERMOCOOL(R)-katheter in de VS. Eerder dit jaar keurde de FDA de NAVISTAR(R) THERMOCOOL(R)-katheter goed, inclusief het bidirectionele EZ STEER(R)-katheterplatform, als een veilig en effectief middel bij de behandeling van medicijnresistente periodieke symptomatische paroxysmale boezemfibrillatie bij gebruik met compatibele, driedimensionale elektroanatomische mappingsystemen zoals het CARTO(R)-systeem. De NAVISTAR(R) THERMOCOOL(R)-katheters zijn de eerste en enige ablatiekatheters die zijn goedgekeurd door de FDA voor de behandeling van boezemfibrilleren.

Dr. Hindricks en Pappone worden vergoed voor hun tijd als consultants van Biosense Webster.

Over Biosense Webster, Inc.

Biosense Webster, Inc., een onderneming van Johnson & Johnson, was meer dan 30 jaar geleden de pionier inzake katheters voor elektrofysiologische diagnose en blijft een leidinggevend speler in de sector als innovatieve leverancier van geavanceerde diagnose-, therapeutische en mappingmiddelen. Als leider in navigatiesystemen en ablatietherapie beschikt Biosense Webster, Inc. met zijn technologie wereldwijd over de grootste geïnstalleerde basis van navigatiesystemen in toonaangevende ziekenhuizen en onderwijsinstellingen. Met eigen producten zoals het CARTO(R) XP-systeem, de CARTOSOUND(TM)-beeldintegratiesoftwaremodule, de THERMOCOOL(R)-katheter met geïrrigeerde tip en de LASSO(R) Circular Variable Mapping-katheter verandert de onderneming de manier waarop elektrofysiologen aritmie diagnosticeren en behandelen.

BRON Biosense Webster, Inc.