Bombardier kiest Alcan AIRWARE(TM)-technologie voor CSeries Aircraft programma voor langlopende raamovereenkomst

21 Jul, 2010, 10:15 BST Van Rio Tinto Alcan

PARIJS, July 21, 2010 /PRNewswire/ -- Alcan Global ATI en Bombardier, één van 's werelds grootste vliegtuigfabrikanten, hebben een langlopende overeenkomst gesloten voor de exclusieve levering van AIRWARE (TM), Alcan's geavanceerde technologie voor aluminium-lithium legeringen, voor de primaire structuur van de compleet nieuwe CSeries vliegtuigen. Meer dan 20% van alle materialen die in de CSeries worden gebruikt zal uit AIRWARE(TM) bestaan.

AIRWARE(TM)-technologie, gebaseerd op verfijning van legeringen met een lage densiteit, heeft het voor Bombardier mogelijk gemaakt lichte metalen rompen met een hoge sterkte te ontwikkelen, door de combinatie van lagen en extrusies bij het maken van de romphuid, spanten, frames en vloerbalken. Dit draagt bij tot aanzienlijke verbeteringen in de exploitatiekosten van vliegtuigen, het brandstofverbruik en vermindering van emissies.

"Met het gebruik van AIRWARE(TM) maken we de weg vrij voor een revolutionair gebruik van aluminiumtechnologieën voor het ontwerp van lichtere en groenere vliegtuigen, terwijl we het hoogste niveau van betrouwbaarheid handhaven, hetgeen een essentiële vereiste is in de vliegtuigbouw", zei Christophe Villemin, president-directeur van Alcan Global ATI. "Dankzij de in 2007 met Bombardier gestarte samenwerking in onderzoek en ontwikkeling, is Alcan gekozen als exclusief leverancier van AIRWARE(TM) voor het vliegtuigprogramma van de CSeries", vervolgde Villemin.

Bombardier's CSeries met een enkel gangpad, ontworpen voor 100 tot 149 passagiers, levert naar verwacht een besparing van 15(x) per cent in contanten op de operatiekosten, vergeleken met vliegtuigen die momenteel in productie zijn. Geavanceerde materialen voor de CSeries dragen bij aan een verbetering tot 20% in brandstofgebruik en aan verminderde CO2-uitstoot.

AIRWARE(TM)'s lage dichtheid, uitstekende mechanische eigenschappen en inherente elektrische geleidbaarheid maken aanzienlijke gewichtsbesparingen mogelijk, vergeleken met concurrerende materialen. Bovendien zijn AIRWARE(TM)'s ongeëvenaarde corrosiebestendigheid, sterkte en voorspelbaar gedrag , allemaal eigenschappen die bijdragen aan een gemakkelijk onderhoud van de CSeries vliegtuigen.

Het AIRWARE(TM)-materiaal dat tijdens bewerking overblijft kan, in overeenstemming met de duurzaamheidsfilosofie van Alcan en Bombardier, steeds opnieuw worden gebruikt, evenals alle andere AIRWARE(TM)-componenten, wanneer die het einde van hun commerciële levenscyclus bereiken.

"Deze langlopende overeenkomst reflecteert Alcan's leiderschap en inzet voor de luchtvaartindustrie met stapsgewijze kant-en-klare oplossingen voor altijd groeiende economische en milieudoelstellingen", gesloten Villemin.

Alcan Global ATI

Alcan Global ATI heeft ongeveer 3.500 mensen in dienst en heeft productiefaciliteiten in Europa en Noord-Amerika. Alcan Global ATI is een wereldleider in het produceren van platen voor de luchtvaartindustrie, en biedt haar klanten een volledig productenlijn aan geavanceerde oplossingen van lichtgewicht aluminium. Dankzij haar wereldwijde R&D, productie- en commerciële reikwijdte is Alcan Global ATI in staat voor de langere termijn partnerschappen op het gebied van innovatieve technologieën aan te gaan met de vooraanstaande ondernemingen in de vliegtuigsector.

Over Alcan Engineered Products

Alcan Engineered Products is een wereldwijde leider in haar sector, die zich toelegt op innovatieve aluminiumproducten met een toegevoegde waarde voor een gamma aan burger- en defensiesectoren en -toepassingen, waaronder lucht- en ruimtevaart, openbaar vervoer, voertuigen, verpakkingen, energie en de bouw. Met rond 11.000 werknemers, gevestigd in 27 landen, en een commerciële aanwezigheid op meer dan 60 markten in heel Europa, het Midden-Oosten, Afrika, Amerika en Pacifisch Azië, is Alcan Engineered Products georganiseerd rond ondernemingen die zich richten op kwaliteitsmaterialen op het gebied van gelamineerde aluminiumproducten, extrusies, automobielcomponenten en aluminium kabels. Het hoofdkantoor van Alcan Engineered Products bevindt zich in Parijs, Frankrijk.

Over Rio Tinto

Rio Tinto is een toonaangevende internationale mijnbouwgroep met hoofdkantoor in het VK, een combinatie van Rio Tinto plc, een bedrijf dat genoteerd staat op de beurzen van Londen en New York, en Rio Tinto Limited, dat genoteerd staat op de beurs van Australië.

Rio Tinto zoekt, graaft en verwerkt minerale grondstoffen. De voornaamste producten zijn aluminium, koper, diamant, energie (kool en uranium), goud, industriële mineralen (borax, titaniumdioxide, zout, talk) en ijzererts. Haar activiteiten vinden over de hele wereld plaats, maar concentreren zich vooral in Australië en Noord-Amerika, met aanzienlijke bedrijvigheid in Zuid-Amerika, Azië, Europa en zuidelijk Afrika.

CSeries is een handelsmerk van Bombardier Inc. of haar dochterondernemingen.

(x) De CSeries vliegtuigen is in ontwerpfase. Alle data en specificaties zijn schattingen, en onderhevig aan veranderingen in strategie, merk, capaciteit, en prestaties in de loop van het ontwerp-, productie- en certificeringsproces. Prestaties zijn geschat, gebaseerd op een 500-nm Noord Amerikaanse operationele omgeving.

Voor meer informatie: Rio Tinto Alcan Media Relations, Europe: Eglantine Leroi, Tel. : +33-1-44-69-54-07, eglantine.leroi@clai2.com; Rio Tinto Alcan Media Relations, Canada: Bryan Tucker, Tel: +1-514-848-8066, bryan.tucker@riotinto.com; Alcan Global ATI: Laura Berneri, Tel.: +33-1-57-00-21-34, laura.berneri@alcan.com; Website: http://www.riotintoalcan.com

BRON Rio Tinto Alcan