Bunge investeert in biodieselfabrieken in Spanje

02 Okt, 2006, 22:54 BST Van Bunge Limited

BARCELONA, Spanje, October 2 /PRNewswire/ --

Bunge Iberica, de Spaanse bedrijfstak van Bunge Limited (NYSE: BG), kondigde vandaag de oprichting aan van een joint venture met Acciona, leider op het gebied van hernieuwbare energie, en andere lokale partners voor de bouw van twee biodieselfabrieken in Spanje. De geplande fabrieken zullen naast Bunges nieuwe oliezaadverwerkingsfabrieken en plantaardige-olieraffinaderijen in Bilbao en Cartagena worden gebouwd. Bunge zal een minderheidsbelang hebben.

Als onderdeel van de joint venture zal Bunge de biodieselfabrieken voorzien van olie van sojabonen uit de andere fabrieken op de locatie en Acciona zal de productie van biodiesel op zich nemen. Er wordt verwacht dat de biodieselfabriek in Bilbao een capaciteit van 200.000 ton/jaar zal produceren. Bunges aan de haven gevestigde oliezaadverwerkingsfabriek werd geopend in augustus 2006 in Bilbao. De oliezaadverwerkingsfabriek en -raffinaderij in Cartagena dient begin 2007 volledig operationeel te zijn.

Repsol YPF, de grootste olieraffinaderij in Spanje, zal het eindproduct van de biodieselfabrieken opkopen. In maart 2006 kwamen Acciona en Repsol overeen nieuwe fabrieken nabij Repsols ruwe-olieraffinaderijen te bouwen, waaronder die in Bilbao en Cartagena.

Over Bunge Limited

Bunge Limited (www.bunge.com) is een geïntegreerd, mondiaal landbouw- en voedselbedrijf, dat actief is in de voedselketen van boer naar consument. Bunge is opgericht in 1818 en heeft zijn hoofdkantoor in White Plains, New York in de VS. Er zijn in het bedrijf meer dan 22.000 medewerkers in dienst en het heeft vestigingen in 32 landen. Bunge is 's werelds grootste oliezaadverwerker, de grootste producent en leverancier van kunstmest aan boeren in Zuid-Amerika en 's werelds grootste verkoper van gebottelde plantaardige olieën aan consumenten.

Verklaring aangaande toekomstgerichte beweringen

Dit persbericht bevat zowel historische als toekomstgerichte beweringen. Alle beweringen, anders dan beweringen van historische feiten, zijn of kunnen geacht worden te zijn toekomstgerichte beweringen in de zin van sectie 27A van de Securities Act van 1933, zoals geamendeerd, en sectie 21E van de Securities Exchange Act van 1934, zoals geamendeerd. Deze toekomstgerichte beweringen zijn niet gebaseerd op historische feiten, maar weerspiegelen eerder onze huidige verwachtingen en voorstellingen van onze toekomstige resultaten, prestaties, onderzoeken en kansen. We hebben geprobeerd deze toekomstgerichte beweringen te identificeren door gebruik te maken van woorden als "kunnen", "zullen", "verwachten", "anticiperen", "geloven", "van plan zijn", "schatten", "continueren" en soortgelijke uitdrukkingen. Deze toekomstgerichte beweringen zijn onderworpen aan een aantal risico's, onzekerheden en andere factoren die ervoor kunnen zorgen dat onze daadwerkelijke resultaten, prestaties, onderzoeken of kansen, alsmede die van de markt die we bedienen of van plan zijn te bedienen, materieel verschillen van die uitgedrukt in, of bedoeld door, deze toekomstgerichte beweringen. De volgende belangrijke factoren kunnen, onder andere, onze zakelijke en financiële prestaties beïnvloeden: onze mogelijkheid overnames, ontmantelingen, joint ventures en strategische allianties te voltooien, te integreren en ervan te profiteren; de geschatte vraag voor de artikelen en andere producten die we verkopen en gebruiken in ons bedrijf; industriële omstandigheden, waaronder de conjunctuur van het landbouwwezen en de onvoorspelbaarheid van het weer; landbouwkundige, economische en politieke omstandigheden op de hoofdmarkten waarop we actief zijn; en overige economische, zakelijke, competatieve en/of wetgevende factoren die over het algemeen invloed hebben op ons bedrijf. De toekomstgerichte beweringen opgenomen in dit persbericht zijn alleen gedaan op de datum van dit bericht, en behalve als anders vereist door federale beurswetten, zijn we niet verplicht enige aanpassingen of herzieningen van enig toekomstgerichte bewering te publiceren om de opeenvolgende gebeurtenissen of omstandigheden te weerspiegelen.

Website: http://www.bunge.com

BRON Bunge Limited