Campina breidt positie in zuivelingrediënten verder uit - Joint Venture met het Canadese Vitalus

10 Aug, 2006, 17:04 BST Van Campina

ZALTBOMMEL, Nederland, August 10 /PRNewswire/ --

- Joint Venture springplank voor verdere versterking van zuivelingrediënten voor toepassing in voe-dingsmiddelen, babyvoeding en dieetproducten in Noord-Amerika

Campina, een van Europa's toonaangevende zuivelondernemingen, met hoofdvestiging in Zalt-bommel, start met Vitalus, gevestigd in Canada, een 50/50 Joint Venture (JV). De samenwerking richt zich op zuivelingrediënten voor toepassing in voedingsmiddelen, babyvoeding en dieetproducten in Noord-Amerika, het zogeheten Food & Nutrition segment. De JV versterkt de positie van Campina op het gebied van hoogwaardige zuivelingrediënten voor voedingsmiddelen en vergroot de mogelijkheden om in de Noord-Amerikaanse markt verder te groeien. De JV is naar verwachting goed voor een omzet van circa EUR 10 miljoen. Bij de JV zijn ongeveer vijftig mensen betrokken. De JV zal vanaf 10 augustus opereren onder de naam DMV-Vitalus Ingredients NV.

Vitalus zal haar assortiment van speciale, op zuivel gebaseerde, ingrediënten plus haar Amerikaanse klantenbestand in de JV inbrengen; DMV International, een divisie van Campina's groep Industrial Products, zal binnen de JV met haar verkooporganisatie, marketing en customer support, Noord-Amerika bedienen. De JV richt zich op uitbreiding van het assortiment met op melkeiwit gebaseerde speciale producten zoals wei-eiwit concentraten voor toepassing in voedingsmiddelen, babyvoeding en dieetproducten. Met het gelijke belang in de joint venture geven beide ondernemingen blijk van hun commitment om te bouwen aan een sterke positie op de markt voor ingrediënten. Campina zal het management over de nieuwe JV voeren.

"Met deze Joint Venture versterkt Campina haar internationale positie op het gebied van ingre-diënten en kan de onderneming de aanwezigheid op de belangrijke Noord-Amerikaanse markt voor zuivelingrediënten verder uitbouwen", aldus drs J.J.G.M. (Tiny) Sanders, CEO van Campina BV. "De waarde van deze markt wordt geschat op EUR 4 miljard met een jaarlijkse groei van drie tot vier procent. "De JV is volledig in overeenstemming met Campina's groeistrategie en vormt een solide basis voor voortzetting van lange termijn investeringen in innovatie, kwaliteit en service die noodzakelijk zijn om de voorsprong op de concurrentie te behouden. Aan het eind van dit jaar zullen we dankzij het omvangrijke investeringsproject 'Veghel Force' van DMV International in Nederland beschikken over een zeer efficiënte productiefaciliteit voor de verwerking van wei en een assortiment unieke, op wei gebaseerde ingrediënten. Dankzij deze samenwerking zullen de markten in Noord-Amerika nog beter toegang krijgen tot dit veelbelovende assortiment ingrediënten."

J. Hugh Wiebe, CEO van Vitalus over de JV: "Ons doel is en blijft het ontwikkelen van op wei- en melkeiwitten gebaseerde ingrediënten. Dat zijn we aan onze klanten verplicht. Dankzij de JV met Campina kunnen we onze klanten nog beter bedienen en kunnen we ons productaanbod voor de internationale markt verder uitbreiden. Het strategische plan van Vitalus zal door de JV worden versterkt en het groeipotentieel van Vitalus zal toenemen. Beide partijen passen prima bij elkaar."

De aankondiging van de JV met Vitalus is de derde mijlpaal op rij in de uitvoering van Campina's internationale groeistrategie voor zuivelingrediënten. Op 1 juni 2006 maakte Campina de overname bekend van de Inovatech productiefaciliteit in Argentinië. Inovatech produceert een assortiment ingrediënten voor de wereldwijde voedingsmiddelenindustrie en is volledig geïntegreerd in de business line Food Systems & Nutrition van DMV International. En onlangs maakte Campina een JV bekend tussen DMV International en Lactose New Zealand om de krachten te bundelen op het gebied van ingrediënten voor de farmaceutische industrie.

DMV International, onderdeel van de Industrial Products groep van Campina, richt zich op de wereldwijde voedingsmiddelen en farmaceutische industrie. De primaire productiefaciliteiten zijn gevestigd in Nederland, Duitsland, België, Argentinië en de VS. DMV International heeft in totaal 18 verkoopkantoren die worden ondersteund door een wereldwijd netwerk van agenten en distributeurs en exporteert producten naar bijna 100 landen. In 2005 bedroeg de totale omzet op de markt voor industriële ingrediënten EUR 518 miljoen op een totaal van 873 medewerkers.

Vitalus levert functionele voedingsmiddelen-ingrediënten, producten die voordelen bieden op het gebied van voedingswaarde en functionaliteit. Vitalus levert een assortiment op wei-en melkeiwit gebaseerde ingrediënten, in het bijzonder Whey Protein Concentrates (WPC's). Vitalus heeft kantoren en een productiefaciliteit in Abbotsford/BC in Canada en een verkoopkantoor in

Bellingham/WA in de VS. Vitalus rapporteerde in 2005 een totale omzet van $ 35 miljoen. Bij Vitalus werken in totaal ongeveer 40 mensen.

Campina heeft medewerkers en medezeggenschapsorganen van de JV op de hoogte gebracht.

Noot voor de redactie:

Campina is een internationale coöperatieve onderneming die zich toelegt op de ontwikkeling, productie, ver-koop en distributie van zuivel- en zuivelverwante consumentenproducten en hoogwaardige ingrediënten voor de voedings- en farmaceutische industrie. Campina telt ongeveer 6.800 werknemers en heeft een jaaromzet van circa EUR 3,6 miljard. De onderneming bezet topposities in de markten waarin ze actief is met consumentenmerken als Campina, Landliebe en Mona. Daarnaast opereert Campina wereldwijd met haar groep Industrial Products. Deze ingrediëntengroep, met de divisie DMV International, is een succesvolle partner voor de voedingsmiddelen- en farmaceutische industrie.

Website: www.campina.com

Voor nadere informatie: