Campina en Wageningen Universiteit tekenen onderzoeksovereenkomst

11 Maa, 2005, 13:02 GMT Van Campina

ZALTBOMMEL, Nederland, March 11 /PRNewswire/ -- Campina, een van de grootste zuivelbedrijven van Europa, heeft een onderzoeksovereenkomst gesloten met Wageningen Universiteit. In het kader van de overeenkomst zullen de R&D-centra van Campina en de Onderzoeksschool Voeding, Levensmiddelen en Agrobiotechnologie van de universiteit intensiever gaan samenwerken, en zullen de banden tussen Campina en de voedingswetenschappers in Wageningen aanzienlijk worden versterkt. De overeenkomst is gebaseerd op een effectieve, open kennisuitwisseling tussen Campina en Wageningen Universiteit en omvat onder andere gezamenlijke innovatieprojecten en het delen van faciliteiten door de twee partijen.

Op sommige terreinen heeft de Europese zuivelmarkt het verzadigingspunt bijna bereikt. Verschillende productcategorieën worden routinematig gekocht. Voortdurende innovatie is dan ook van groot belang om voor de consument aantrekkelijk te blijven. In de strategie van Campina neemt innovatie daarom een belangrijke plaats in. Deze onderzoeksovereenkomst past volledig binnen deze strategie.

"Ik ben ervan overtuigd dat deze overeenkomst onze innovatiekracht verder zal versterken", aldus Toon van Hooijdonk, Corporate Director R&D/QA bij Campina. "Wageningen UR (University and Research) vormt het hart van Food Valley, een van de meest gerenommeerde concentraties van voedingswetenschappers ter wereld. Door hun kennis te combineren met die van ons kunnen we het onderzoek naar zuivelgerelateerde producten een flinke impuls geven. Het is de bedoeling dat deze samenwerking op onderzoeksgebied nieuwe food business oplevert."

"Deze overeenkomst biedt ons de mogelijkheid optimaal te profiteren van onze onderzoeks- en innovatie-inspanningen", aldus David Clark, Director R&D/QA van DMV International. Zijn mening wordt onderschreven door Ridwan Sarwin, Managing Director van het in Wageningen gevestigde Campina Innovation: "De overeenkomst is goed voor zowel Campina, dat toegang krijgt tot de modernste onderzoeksfaciliteiten, als voor onze partners aan de universiteit, die inzicht verwerven in de onderzoeksprioriteiten van het bedrijfsleven."

DMV International, Campina's divisie voor industriële ingrediënten, heeft aangekondigd in december van dit jaar een nieuw innovatiecentrum te zullen openen in de 'Food Valley' rond Wageningen.

Dit samenwerkingsverband tussen groepen wetenschappers en het bedrijfsleven past in het concept van 'Food Valley', dat deze groepen een koepel wil bieden voor strategische samenwerking.

Noot voor de redactie:

Campina is een internationale coöperatieve onderneming die zich toelegt op de ontwikkeling, productie, verkoop en distributie van zuivel- en zuivelverwante consumentenproducten en hoogwaardige ingrediënten voor de voedings- en farmaceutische industrie. Campina telt ongeveer 7.000 werknemers en heeft een jaaromzet van circa EUR 3,5 miljard. De onderneming bezet topposities in de markten waarin ze actief is met consumentenmerken als Campina, Landliebe en Mona. Daarnaast opereert Campina wereldwijd met de groep Industriële Producten. Deze ingrediëntengroep, met de divisie DMV International, is een succesvolle partner voor onder meer de voedingsmiddelen- en farmaceutische industrie.

www.campina.com. www.dmv-international.com

BRON Campina