Campina kaasmakerij Lutjewinkel zet moderne technologie in voor unieke kaas

19 Apr, 2006, 10:52 BST Van Campina

ZALTBOMMEL, Nederland, April 19 /PRNewswire/ --

- Campina-CEO Sanders heropent kaasmakerij na dubbele brand

Campina, een van Europa's leidende zuivelinternationals, heropent vandaag in Lutjewinkel (provincie Noord-Holland, Nederland) haar volledig herbouwde kaasmakerij, die na twee branden in 2004 een jaar buiten bedrijf is geweest. De kaasmakerij maakt de unieke Noord-Hollandse kaas en combineert de technologie van vandaag met een rijke traditie in het bereiden van kaas. Met de heropening van de kaasmakerij in Lutjewinkel, die plaatsvindt door Campina's CEO drs J.J.G.M. (Tiny) Sanders, onderstreept Campina haar ambitie om haar sterke marktpositie in Noord-Hollandse Gouda kaas de komende jaren verder uit te bouwen.

De kaasmakerij in Lutjewinkel verwerkt op jaarbasis zo'n 300 miljoen kilo Noord-Hollandse koemelk tot Noord-Hollandse kaas. Voor deze kaas, die alleen in Noord-Holland gemaakt mag worden van Noord-Hollandse melk, geldt de Beschermde Oorsprongsbenaming (BOB) van de Europese Unie. De unieke Noord-Hollandse kaas uit Lutjewinkel is te herkennen aan het beschermde rode zegel.

Onderscheid door rijke smaak Met Noord-Hollandse kaas met het rode zegel heeft Campina in Nederland en België een sterke marktpositie. Alleen Noord-Hollandse kaas is gegarandeerd gemaakt uit melk van koeien die op de zilte weiden grazen die vroeger gewoon zee waren. Hij is gerijpt in eigen korst, volledig volgens de unieke traditionele wijze. Met een typisch volle, romige smaak als gevolg.

Twee branden die eind 2004 kort na elkaar plaatsvonden, hebben de kaasbereiding in Lutjewinkel een jaar lang verhinderd. Na de tweede brand, op 3 december 2004, bleek het grootste deel van het bedrijf verwoest. Lutjewinkel is herbouwd volgens de laatste stand van techniek en volgens de modernste inzichten, als het gaat om kaasbereiding, kwaliteit, veiligheid en arbeidsomstandigheden.

Expertise en passie "Lutjewinkel onderstreept waar Campina voor staat: expertise en passie op het gebied van kaasberei-ding", zegt Tiny Sanders, CEO van Campina. "In Lutjewinkel bereiden we een kaas die wat herkomst en smaak betreft, in Europa uniek is. Niet voor niets heeft de Europese Unie Noord-Hollandse kaas een beschermde status gegeven." Sanders is vol lof over de inzet en betrokkenheid van de medewerkers: "De twee branden hebben een enorme impact gehad op de medewerkers. Ondanks deze tegenslagen, hebben zij zich niet uit het veld laten slaan en zich met hart en ziel ingezet voor de herbouw van deze vestiging op deze unieke locatie, midden tussen de Campina-veehouders die Lutjewinkel voorzien van melk van Noord-Hollandse bodem."

Uitbreiding met kaasveredeling en -opslag Campina verwacht begin 2007 in Lutjewinkel een eigen, moderne kaasveredeling en -opslag te openen, waarin de onderneming EUR 7 miljoen investeert. Deze opslag, die leidt tot de sluiting van de kaas- opslag van Campina in Alkmaar, biedt ruimte voor veredelingsactiviteiten van Noord-Hollandse kaas die Campina nu door derden laat doen, zoals rijpen en verpakken.

De kaasmakerij in Lutjewinkel is een van de vijf kaasmakerijen van Campina in Nederland. Met een jaarproductie van zo'n 170 miljoen kilo kaas behoort Campina tot de grotere aanbieders in Europa. Naast het traditionele assortiment Gouda en Maasdam produceert zij ook specialiteiten. In Nederland, België en Griekenland is Campina succesvol met Milner, de pittige kaas met minder vet. In Nederland is Campina met Milner de grootste aanbieder in dit segment en bovendien het grootste kaasmerk in de Nederlandse supermarkt.

Noot voor de redactie: Campina is een internationale coöperatieve onderneming die zich toelegt op de ontwikkeling, productie, verkoop en distributie van zuivel- en zuivelverwante consumentenproducten en hoogwaardige ingrediënten voor de voedings- en farmaceutische industrie. Campina heeft een jaaromzet van EUR 3,6 miljard met circa 6.800 werknemers. De onderneming bezet topposities in de markten waarin ze actief is met consumentenmerken als Campina, Landliebe en Mona. Daarnaast opereert Campina wereldwijd met de groep Industrial Products. Deze ingrediëntengroep, met de divisie DMV International, is een succesvolle partner voor onder meer de voedingsmiddelen- en farmaceutische industrie.

Een bijzondere, karakteristieke foto is voor de pers verkrijgbaar via Campina Corporate Communication

Internet:www.campina.com

BRON Campina