Capaciteitstarief bedreiging voor zonne-energie in Nederland

27 Feb, 2009, 08:28 GMT Van SolarPlaza

ROTTERDAM, The Netherlands, February 27 /PRNewswire/ --

- Het voorstel voor de vernieuwde stimuleringsregeling voor duurzame energie geeft zonne-energie een extra stimulans

De hernieuwde regeling ter stimulering van de opwekking van duurzame energie (SDE) heeft dit jaar ruimte voor ongeveer 1000 megawatt aan projecten. Vorig jaar was dit 655 megawatt . Afgelopen jaar werd 7,5 procent van de verbruikte elektriciteit duurzaam geproduceerd. Van alle duurzame energie komt de helft nu uit windenergie en een kwart uit het stoken van biomassa. Het overige kwart wordt opgevuld door zonne- en hydro-energie.

Afgelopen jaar bleken een scherp SDE-tarief en een lastige aanvraagprocedure de drempel voor veel mensen om een aanvraag in te dienen voor de stimuleringsregeling. Toch werd het gehele beschikbare subsidiebedrag voor zonne-energie toegekend. Dit betekent echter niet dat dit bedrag ook wordt uitgekeerd. Veel projecten zijn nog niet gebouwd. In de nieuwe regeling is de vergoeding iets verruimd en is het mogelijk de aanvraag elektronisch in te dienen.

Een derde obstakel voor het indienen van een aanvraag is het kort geleden ingevoerde capaciteitstarief. Simpelweg houdt dit in dat een groter gedeelte van de energierekening bestaat uit vaste kosten en de variabele kosten lager worden. "Alle goede bedoelingen ten spijt verlaagt de overheid hiermee de motivatie om energie te besparen of zelf energie op te wekken" aldus de heer J. Trip van Solarplaza. "Zonne-energie concurreert met het variabele tarief per kWh wat in rekening wordt gebracht aan de gebruiker. Hoe lager dit is, hoe moeilijker het is voor zonne-energie om de strijd aan te gaan met vervuilende, grijze stroom".

Het beschikbaar gestelde budget, dat overeenkomt met in totaal 20 MW voor het jaar 2009, zal verdeeld worden over een categorie kleinschalige installaties (0,6 tot 15 kWp per installatie) en een nieuwe categorie grotere bedrijfsmatige installaties (15 tot 100 kWp per installatie).

Minister van der Hoeven benadrukt dat het "lerend implementeren" van zon-pv door de sector op gang moet komen.

Het Rotterdamse bedrijf Solarplaza organiseert op 22 april een conferentie over zonne-energie. Twaalf Nederlandse ondernemers actief in de zonne-energie industrie wereldwijd zullen die dag spreken over de laatste ontwikkelingen en hun visie geven op de marktomstandigheden.

BRON SolarPlaza