Caraïbisch gebied doen handreiking aan Europese touroperators over visumbeleid CARICOM

17 Jan, 2007, 09:59 GMT Van CARICOM Implementation Agency for Crime and Security Van ,IMPACS

PORT-OF-SPAIN, Trinidad en Tobago, January 17 /PRNewswire/ --

Landen in het Caraïbisch gebied hebben een handreiking gedaan aan Europese touroperators die hun zorgen hebben geuit over het uitgifteproces van het CARICOM Special Visa, wat de touroperators ervan verzekert dat er maatregelen zullen worden getroffen om het proces gemakkelijker te maken voor hun klanten.

Deze belofte kwam van de voorzitter van het CARICOM Sub Committee voor beveiliging van de Cricket World Cup (CWC), de Edelachtbare Mia Mottley, Vice-Premier van Barbados, toen zij op zondag 14 januari 2007 touroperators en andere reisbeambten toesprak op een speciaal forum in Aruba ter gelegenheid van de jaarlijkse vakbeurs van de Caribbean Hotel Association, Marketplace.

"We kunnen het visum niet terugdraaien, maar we moeten de kwestie van hoe we het proces gemakkelijker voor u maken aanpakken. We willen uw investering beschermen. We zijn ontvankelijk voor uw probleem en we willen oplossingen vinden. We zullen zelfs oplossingen vinden," benadrukte de Vice-Premier.

"We hebben uw signalen gehoord en we zijn er ontvankelijk voor. We willen u niet ontstemmen; we willen geen handel verliezen. Maar we hebben een verantwoordelijkheid tegenover u als touroperators en velen van u zijn zelfs investeerders," voegde ze eraan toe.

Vele touroperators hebben hun zorgen geuit over het uitgifteproces van het CARICOM Special Visa, dat is vereist bij binnenkomst in de Single Domestic Space (enkele binnenlandse ruimte), die werd gecreëerd door tien landen in het Caraïbisch gebied voor het ontvangen van de Cricket World Cup 2007. De Single Domestic Space zal van 1 februari tot 15 mei 2007 in werking zijn.

"We kunnen ons indenken hoe sommige mensen zich erover voelen dat ze nu een visum moeten halen. Maar als het gaat om het moeten ontvangen van een wereldwijd sportevenement, moeten we omgaan met wat we hebben, en dat is de levensvatbaarheid van Caraïbische staten om zichzelf als zone van rust te behouden. De ultieme oplossing moet nationaal zijn en niet slechts sectoraal," benadrukte de Vice-Premier.

Ze heeft ook gesuggereerd dat touroperators gebruik maken van de mogelijkheid tot Multi Destination-marketing, waar lang over gesproken is als uitvoerbaar voor het Caraïbisch gebied, gezien de diversiteit van de eilanden.

Bijzonderheden over het CARICOM Special Visa zijn te vinden op http://www.caricomvisa.com en http://www.caricomimpacs.org

Contact:
    Rose Blenman, CARICOM, +1-868-628-2733, of rblenman@caricom.org