Cargill voltooit de overname van Koninklijke Nedalco

01 Apr, 2011, 10:51 BST Van Cargill

MECHELEN, België, April 1, 2011 /PRNewswire/ -- Vandaag heeft Cargill zijn overname van Nedalco's alcoholactiviteiten van moederbedrijf Koninklijke Cosun afgerond, inclusief de productiefaciliteiten in Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Nedalco zal vanaf heden integraal deel uitmaken van de zetmeel- en zoetstoffenactiviteiten van Cargill in Europa.

Cargill en Nedalco werken al geruime tijd samen en hebben nabijgelegen productievestigingen in zowel Nederland als het Verenigd Koninkrijk. Zo bevoorraden Cargills tarweverwerkingsfaciliteiten Nedalco met grondstoffen voor het alcoholproductieproces. Deze overname is daarom een logische uitbreiding en integratie van de bedrijfsactiviteiten van beide bedrijven.

De overeenkomst omvat Nedalco's hoofdkantoor in Bergen op Zoom (Nederland), de Nedalco faciliteiten in Manchester (Verenigd Koninkrijk) en Sas van Gent (Nederland). Deze twee productiefaciliteiten produceren per jaar ongeveer 1 miljoen hectoliter drinkbare en industriële alcohol van hoge kwaliteit en bieden werk aan ongeveer 100 mensen. Voor de Nedalco operaties in Heilbronn (Duitsland) is het boekenonderzoek nog aan de gang. De technische ontwikkelingsactiviteiten van Nedalco maken geen deel uit van deze transactie.

"Wij kijken er naar uit om de positie van Nedalco als marktleider in drinkbare en industriële alcohol verder uit te bouwen in Europa, steunend op zijn uitstekende reputatie en de expertise van zijn werknemers," zegt Peter van Deursen, hoofdverantwoordelijke van Cargills zetmeel- en zoetstoffenentiteit in Europa. "Daarenboven zullen de klanten van Nedalco toegang krijgen tot de productportfolio en de internationale diensten van Cargill."

De kwaliteitsalcohol van Nedalco wordt gebruikt in verschillende industriële toepassingen in de gedistilleerde drankindustrie, de voedings- , farmaceutische, de chemische en de cosmetische industrie. In de gedistilleerde drankindustrie wordt de hoogwaardige alcohol van het bedrijf gebruikt als een belangrijk ingrediënt. Andere segmenten gebruiken de alcohol in een breed scala van toepassingen, van smaakstoffen en parfums tot mondwater, desinfecterende producten en printerinkt.

VOOR ONMIDDELLIJKE VERSPREIDING

Nota voor de redactie:

Cargill

Cargill is een internationale producent en leverancier van voedingsmiddelen, landbouw-, financiële en industriële producten en diensten. Het bedrijf is in 1865 opgericht, is in privébezit en heeft 131 000 werknemers in 66 landen.

Cargill helpt klanten succesvol te zijn door samenwerking en innovatie, en probeert op elke vestiging haar globale kennis en ervaring uit te spelen om economische, ecologische en sociale uitdagingen aan te kaarten.

Voor meer informatie: http://www.cargill.com

Cargill zetmeel- en zoetstoffenentiteit in Europa

Cargills Europese zetmeel- en zoetstoffenentiteit in Europa heeft zijn hoofdkwartier in Mechelen in België en stelt ongeveer 2800 mensen tewerk in 13 locaties in Europa. De entiteit verkoopt een wijd gamma van producten aan klanten in de voedings-, papier-, karton-, golfkarton-, farmaceutische en dierenvoedingssector.

Koninklijke Cosun

Royal Cosun is een agro-industrieel concern en stevig geworteld in de primaire sector. De bedrijven die tot Cosun behoren, maken ingrediënten en producten voor voeding die hun weg vinden naar de levensmiddelenindustrie, foodservice en retail. Daarnaast wordt er in toenemende mate aandacht besteed aan non-food toepassingen.

De ambitie is de grondstof zoveel mogelijk te benutten; dat is goed voor het milieu, het rendement en beantwoordt aan de maatschappelijke behoefte aan verantwoorde producten en productiewijzen. Zo leveren Cosun-bedrijven ook producten aan de veevoedersector en worden restproducten gebruikt voor bio-gas productie.

Royal Cosun werd ruim honderd jaar geleden opgericht door Nederlandse suikerbietentelers die zich verenigden in een coöperatie. Op dit moment telt de coöperatie circa 10.000 leden/aandeelhouders en is uitgegroeid tot een onderneming met bijna 4.500 medewerkers en met een concernomzet van circa EUR 1,8 miljard per jaar.

Voor meer informatie: http://www.cosun.nl

Koninklijke Nedalco

Koninklijke Nedalco is een dochterbedrijf van Cosun en behoort tot de oudste industrieën in Nederland en vormt een wezenlijk onderdeel in de keten van de nationale agro-industrie. De hoogwaardige alcohol van Nedalco wordt gebruikt door verschillende industrieën, zoals de drankenindustrie, de medische sector, de cosmetica industrie en in de chemische industrie. Dankzij Nedalco's toonaangevende onderzoek- en ontwikkelingsactiviteiten op het vlak van gisttechnologie speelt het bedrijf een belangrijke rol bij het ontwikkelen van de tweede generatie biobrandstof.

CONTACT:
    Cargill