Centrum neemt deel aan klinische studie betreffende behandeling van obesiteit

08 Maa, 2005, 23:28 GMT Van Transneuronix, Inc.

GENT, België, March 8 /PRNewswire/ -- Een ziekenhuis in Gent is samen met acht centra in de Verenigde Staten en een centrum in Italië uitgekozen om deel te nemen aan een klinische studie die de veiligheid en doeltreffendheid zal gaan onderzoeken van een implanteerbare maagstimulator, een uniek systeem bedoeld voor de behandeling van obesiteit.

De Transcend(R) Implantable Gastric Stimulator (IGS(R), een apparaatje ongeveer zo groot als een zakhorloge, wordt onder de huid van de buik geplaatst en via een draad met de maagwand verbonden. Het systeem geeft lichte stroomstootjes af die de maag stimuleren om eetlust en honger te verminderen en de patiënten daardoor sneller dan normaal een verzadigd gevoel te geven. Transcend is een belangrijke vernieuwende ontwikkeling op het gebied van minimaal invasieve operaties en kan het leven veranderen van obese mensen die niet kunnen afvallen of hun gewicht met andere dieetbehandelingen op peil kunnen houden.

Het centrum gaan minimaal 30 patiënten zoeken die aan het onderzoek kunnen deelnemen. Deelnemers die in aanmerking willen komen, moeten tussen 18 en 65 jaar oud zijn en een body mass index (BMI) hebben van 35 tot 55, wat een overgewicht van 23 tot 68 kg betekent. Ze moeten eveneens een selectieprocedure doorstaan.

De stimulator is niet bedoeld als enige oplossing voor de obese patiënten om gewicht te verliezen. De deelnemers aan het onderzoek zullen maandelijks vervolgbezoeken brengen aan een diëtiste en andere leden van het team. Ze worden dan met andere programma's, die ook bij de klinische studie behoren, geholpen. Het implantatiesysteem vormt een deel van een groter, compleet behandelingsprogramma.

Het systeem is al geïmplanteerd bij ongeveer 700 mensen, verspreid over de hele wereld. Tot nu toe zijn er geen meldingen geweest van fatale of ernstige complicaties die door het Transcend-systeem zijn veroorzaakt. Er zijn bovendien positieve resultaten gemeld die aangeven dat de patiënten niet alleen afvallen, maar hun gewicht ook op peil kunnen houden.

Transcend en IGS zijn geregistreerde handelsmerken van Transneuronix, Inc.

Website: http://www.transneuronix.com

BRON Transneuronix, Inc.