Chiquita 5de gerangschikt voor Brand Equity (merkwaarde) in de 2005 survey van EquiTrend waarbij ruim 1.000 merken werden onderzocht

07 Aug, 2005, 05:01 BST Van Chiquita Brands International, Inc.

CINCINNATI, August 7 /PRNewswire/ --

- Onafhankelijk onderzoek bevestigt het vertrouwen en de waardering die consumenten hebben in en voor het Chiquita-merk

Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) kondigde vandaag aan dat haar kwaliteitsmerk Chiquita(R) 5de werd gerangschikt bij de algemene merken in de 2005 uitgave van EquiTrend(R), een uniek programma ontwikkeld door Harris Interactive(R) om de kwaliteit en waarde van merken te meten en te vergelijken.

"Dit onafhankelijke onderzoek heeft het vertrouwen en de waardering van consumenten in en voor het Chiquita-merk bevestigd. Ons merk staat voor verse, gezonde en kwaliteitsproducten", aldus Fernando Aguirre, voorzitter en chief executive officer. "Chiquita is een van de bekendste en meest vertrouwde merken in de ogen van de consument en wij zijn zeer gelukkig dat onze merkwaarde algemene sterkte en resultaten blijft vertegenwoordigen. Onze merk werd inderdaad 5de gerangschikt van meer dan 1.000 merken en was het eerste merk voor bananen. Bij de uitvoering van onze strategie van duurzame groei en de omvorming van Chiquita tot een meer klantgericht bedrijf zullen wij blijven zoeken naar mogelijkheden om gebruik te maken van ons sterke Chiquita-merk via de uitbreiding van bestaande producten en de introductie van nieuwe producten."

Met het EquiTrend-programma werd de merkwaarde gemeten van ruim 1.100 merken in 35 categorieën op basis van vijf belangrijke maatstaven: vertrouwdheid, kwaliteit, koopintentie, merkverwachtingen en karakteristieke eigenschappen. In het onderzoek van 2005 werd Reynolds Wrap(R) (aluminiumfolie) 1ste gerangschikt voor algemene merkwaarde, gevolgd door Ziploc(R) (voedselzakjes), Heinz(R) (ketchup), Hershey's(R) (melkchocoladerepen) en Chiquita(R) (bananen).

Harris Interactive voerde de survey on-line uit tussen 8 april en 22 april 2005 bij 27.064 Amerikaanse consumenten (een doorsnede van de bevolking) in de leeftijdsgroep vanaf 15 jaar. In totaal werd een cijfer gegeven aan 1.104 merken waarvan 177 mediamerken (uitgeverijen en radio en TV). Aan iedere reflectant werd gevraagd om een cijfer te geven aan in totaal 80 merken, waaronder 20 kernmerken (gerangschikt volgens de totale steekproef) en 60 willekeurig gekozen merken. Ieder merk kreeg ongeveer 1.200 ratings.

De merken werden gerandomiseerd, zodat ze niet altijd in dezelfde volgorde op het scherm verschenen. De gegevens voor leeftijd, geslacht, ras, onderwijs, inkomen, aantal kinderen (jonger dan 18) in het gezin en geografische regio werden gewogen om ze in overeenstemming te brengen met de werkelijke verdeling van de bevolking. Ook de 'propensity score' (neiging) werd gewogen om te corrigeren voor de waarschijnlijkheid dat reflectanten on-line waren.

Harris Interactive Inc. (http://www.harrisinteractive.com), het 15de grootste en snelst groeiende marktonderzoekbedrijf ter wereld, is gevestigd in Rochester, in de staat New York. Dit internationale onderzoeksbedrijf combineert strategische kwaliteitsconsultancy met innoverende en efficiënte methoden voor onderzoek, analyse en toepassing. Het bedrijf is gekend voor The Harris Poll(R) en baanbrekende, internetgebaseerde onderzoeksmethoden. Harris Interactive voert eigen en publieke onderzoeken uit om haar klanten te helpen duidelijke, belangrijke en duurzame resultaten te verwezenlijken. Voor meer informatie over EquiTrend neemt u contact op met Harris Interactive op het nummer +1-877-919-4765, of u bezoekt de site http://www.harrisinteractive.com/equitrend.

Chiquita Brands International, Inc. (http://www.chiquita.com) is een toonaangevende, internationale verkoper en distributeur van verse en bereide groenten en fruit van hoge kwaliteit die met het kwaliteitsmerk Chiquita(R) en aanverwante handelsmerken worden verkocht. Het bedrijf is een van de grootste bananenproducenten ter wereld en een belangrijke leverancier van bananen in Europa en Noord-Amerika. In juni 2005 nam Chiquita Fresh Express(R) over, het toonaangevende Amerikaanse bedrijf voor bereide slaatjes, een snel groeiende voedingscategorie voor retailers in de kruidenierssector en quick-service-restaurants.

Website: http://www.chiquita.com

BRON Chiquita Brands International, Inc.