Chiquita benoemt een nieuw bestuurslid voor bedrijfsverantwoordelijkheid

17 Maa, 2005, 12:00 GMT Van Chiquita Brands International, Inc.

CINCINNATI, March 17 /PRNewswire/ --

- Manuel Rodriguez overziet de toepassing binnen het bedrijf van milieu-, sociale en ethische normen

Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) kondigde vandaag aan dat Manuel Rodriguez, senior vice-president voor bestuurs- en internationale zaken, een extra taak op zich neemt als de corporate responsibility officer (CRO) van het bedrijf. Rodriguez zal de toepassing van milieu-, sociale en ethische normen binnen het bedrijf overzien, evenals de meting, controle en rapportage van de prestaties van het bedrijf op deze gebieden.

"Als lid van de Raad van Bestuur zal Manuel er voor zorgen dat de bedrijfsverantwoordelijkheid deel zal uitmaken van elke belangrijke beslissing die we als bedrijf nemen," zei Fernando Aguirre, voorzitter en algemeen directeur (CEO). "Manuel was de drijvende kracht achter de ontwikkeling en uitvoering van de overeenkomst over arbeidersrechten die we in 2001 ondertekenden met de Union of Foodworkers en COLSIBA, de organisatie van vakbonden van bananenarbeiders in Latijns-Amerika. Deze historische overeenkomst wordt gezien als een model voor arbeidersrechten."

In zijn rol als CRO, zal Rodriguez direct rapporteren aan Aguirre en zal belangrijke beleidskwesties bespreken met het benoemings- en bestuurscomité van de Raad van Bestuur.

Het bedrijf kondigde eveneens aan dat David McLaughlin, senior directeur voor milieu- en sociale zaken, nu direct gaat rapporteren aan Rodriguez en de integratie van de bedrijfsverantwoordelijkheid in de managementsystemen en de dagelijkse activiteiten van Chiquita zal blijven overzien. In 1992 verrichtte McLaughlin baanbrekend werk bij het tot stand brengen van de samenwerking tussen Chiquita en de Rainforest Alliance, een belangrijke milieubeschermingsorganisatie.

Op dit moment heeft 100 procent van de eigen bananenplantages van Chiquita in Latijns-Amerika - die meer dan 15.000 hectare beslaan en ongeveer 14.000 mensen in dienst hebben - certificatie verworven volgens de strenge normen van de Rainforest Alliance en SA8000.

"Manuel en David zijn allebei al heel lang oprechte voorstanders van strenge milieu- en sociale prestatienormen, waaronder arbeidsrechten, zowel bij Chiquita als binnen de bedrijfstak," zei Aguirre. "Ze hebben het respect verdiend van de externe belanghebbenden van het bedrijf en ik zie Chiquita's vorderingen op dit gebied onder hun voortgezette leiding tegemoet."

Jeffrey M. Zalla, die de functie van CRO voor Chiquita sinds 2000 heeft bekleed, krijgt nieuwe verantwoordelijkheden als vice-president voor financiële zaken voor Chiquita Fresh North America zo gauw de financiering van de aangekondigde overname van Fresh Express rond is.

"Jeff heeft sinds 1998 uitstekend leiding gegeven aan de inspanningen van Chiquita op het gebied van bedrijfsverantwoordelijkheid," zei Aguirre. "Door met medewerkers in het hele bedrijf samen te werken, heeft Jeff onze lange-termijn strategie op het gebied van bedrijfsverantwoordelijkheid geleid, inclusief de ontwikkeling van onze kernwaarden in 1999, de uitgebreide gedragscode die we in 2000 aannamen en de bedrijfsverantwoordelijkheidrapportage sinds 2001. Onder de uitstekende leiding van Jeff en door zijn passie voor onze prestaties op het gebied van bedrijfsverantwoordelijkheid, heeft Chiquita het respect verdiend van velen die ooit de scherpste kritiek hadden op ons bedrijf. Het doet me plezier dat Jeff nu zijn talenten en energie gaat aanwenden om onze Noord-Amerikaanse bedrijfsactiviteiten te versterken, omdat dit in ons bedrijf een van de hoogste prioriteiten heeft."

Chiquita Brands International is een vooraanstaande internationale handelaar, producent en distributeur van hoge kwaliteit bananen en andere verse groenten en fruit, welke worden verhandeld onder de eersteklas merknaam Chiquita(R). Het bedrijf is een van de grootste bananenproducenten ter wereld en een belangrijke leverancier van bananen in Noord-Amerika en Europa. Het bedrijf legt zich eveneens toe op de distributie en marketing van vers gesneden fruit en andere fruitproducten met toegevoegde waarde van andere merken. Meer informatie is beschikbaar op http://www.chiquita.com.

Website: http://www.chiquita.com

BRON Chiquita Brands International, Inc.