Chiquita benoemt Tanios Viviani tot Vice President Afdeling Vers Gesneden Fruit

05 Okt, 2004, 01:07 BST Van Chiquita Brands International, Inc.

CINCINNATI, October 4 /PRNewswire/ --

- Voormalig P&G kaderlid brengt meer dan 20 jaar ervaring in brand management, bedrijfsontwikkeling en -activiteiten

Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) deelde vandaag mee dat het bedrijf Tanios Viviani, 43, heeft benoemd tot vice president van de afdeling vers gesneden fruit. Viviani wordt verantwoordelijk voor de leiding van Chiquita Vers Gesneden Fruit. Deze afdeling werd in het vierde kwartaal van 2003 opgericht voor klanten in het Midwesten van de VS.

"Tanios beschikt over bewezen succes in brand management, bedrijfsontwikkeling en de invoering van nieuwe activiteiten," aldus voorzitter en president-directeur Fernando Aguirre. "Ik heb er het volste vertrouwen in dat zijn ervaring in het ontwikkelen van structuren voor doeltreffende toeleveringsketens, succesvolle strategische bondgenootschappen, briljante marketingplannen en winnende strategieën om nieuwe markten aan te boren ons zullen helpen om ons merk te versterken tot een groeiende en winstgevende Chiquita bedrijfstak voor vers gesneden fruit."

"Het Chiquita Vers Gesneden Fruit team heeft al goede vooruitgang geboekt en uitstekende reacties ontvangen van de klanten en consumenten," aldus Viviani. "Ik ben erg opgetogen dat ik me bij het Chiquita team kan voegen en dat momentum mee kan opbouwen."

Chiquita's actuele productlijn vers gesneden fruit bestaat uit diverse combinaties van watermeloen, ananas, cantaloupemeloen, honingmeloen, aardbeien en druiven. De fruitsalades zijn verkrijgbaar in een klantvriendelijke verpakking met verschillende groottes, van individuele porties tot feestschotels. De houdbaarheid en veiligheid van het fruit wordt verzekerd met een geoctrooieerde technologie. Chiquita Vers Gesneden Fruit levert aan toonaangevende kleinhandelaren in 10 staten in een straal van 800 kilometer rond het eerste verwerkingsbedrijf in de buurt van Chicago.

Viviani werkte voor hij bij Chiquita kwam 15 jaar bij Procter and Gamble Co. waar hij een sleutelfunctie had in de nationale en internationale activiteiten van het bedrijf. Tot voor kort was hij wereldwijd directeur voor de ontwikkeling van nieuwe activiteiten bij P&G's afdeling wasmiddelen. Daarvoor was Viviani algemeen directeur van Juvian Fabric Care, P&G's eerste consumentenserviceproject. In deze functie bouwde hij een volledig bedrijfsklare en geautomatiseerde fabriek op vanaf de grond en zette een succesvolle toeleveringsketen op in aansluiting bij het bedrijfsmodel. Tijdens zijn carrière bij P&G leidde hij het team dat de intrede voorbereidde en uitvoerde van P&G's bedrijfstak voor was- en schoonmaakmiddelen in Brazilië, Argentinië en Chili. Daarnaast lanceerde hij ook P&G's bedrijfslijn schoonheidsverzorging in China. Voor zijn carrière bij P&G werkte Viviani acht jaar in de kleinhandels-, diensten- en fabricage-industrie.

Viviani studeerde economische wetenschappen in Brazilië en behaalde een MBA diploma van de Universiteit van Akron. Thans volgt hij een opleiding voor mensen uit het bedrijfsleven aan de Kellogg Graduate School of Management van Northwestern University.

"De benoeming van Tanios illustreert de uitstekende vooruitgang die we boeken bij de samenstelling van een sterke bedrijfsleiding. Daartoe combineren we de sleutelexpertise in onze kernactiviteiten met nieuwe mensen met ervaring in verbruiksgoederen en brand management bij toonaangevende bedrijven zoals ondermeer Procter & Gamble, General Electric, S.C. Johnson, Nestlé," aldus Aguirre.

"Ik ben opgetogen over onze recente aanbieding van obligaties die onze interestkosten aanzienlijk zal verlagen en onze financiële flexibiliteit sterk zal vergroten. Indien de positieve ontwikkeling van de bananenprijzen en -volumes van de laatste maanden de rest van het jaar aanhoudt, blijven we ervan overtuigd dat onze activiteiten in 2004 weinig weerslag zullen ondervinden van de eerder aangekondigde herzieningen van de geschatte kostenbesparingen," besluit Aguirre.

Chiquita Brands International is een vooraanstaande internationale handelaar, producent en distributeur van kwaliteitsbananen en andere verse groenten en fruit, die hoofdzakelijk worden verhandeld onder de eersteklas merknaam Chiquita (R) en gerelateerde handelsmerken. Het bedrijf is één van de grootste bananenproducenten ter wereld en een belangrijke leverancier van bananen in Europa en Noord-Amerika. Het bedrijf distribueert en verhandelt tevens versgesneden fruit en andere merkproducten met toegevoegde waarde. Meer informatie is beschikbaar op www.chiquita.com.

Dit persbericht bevat bepaalde "toekomstgerichte verklaringen" zoals beschreven in de Private Securities Litigation Reform Act van 1995. Deze verklaringen zijn afhankelijk van een aantal veronderstellingen, risico's en onzekerheden, waarvan er vele buiten de controle van Chiquita vallen, zoals het effect van de verwachte wijzigingen in het beleid van de Europese Unie op basis waarvan in de EU uiterlijk per 2006 de invoer van bananen moet plaatsvinden op basis van invoertarieven (tariff only-systeem); natuurrampen en onvoorspelbare weersomstandigheden; schommelingen in de wisselkoersen van valuta's; de prijzen van Chiquita-producten; de beschikbaarheid en prijs van producten en grondstoffen; de efficiëntie van de bedrijfsactiviteiten; het vermogen van het bedrijf om de aangekondigde doelstellingen voor kostenverminderingen te verwezenlijken; risico's eigen aan activiteiten in het buitenland, met inbegrip van regeringsvoorschriften, valutabeperkingen en andere belemmeringen, belastingdruk, onteigening, bedreiging van werknemers, politieke instabiliteit en terroristische activiteiten (met inbegrip van afpersing), en risico's verbonden aan maatregelen van de Amerikaanse regering en buitenlandse overheden die een weerslag hebben op de onderneming; het resultaat van het onderzoek van het Amerikaanse Ministerie van Justitie in verband met de recente verkoop van de Colombiaanse dochteronderneming van het bedrijf; arbeidsrelaties; acties van overheidsinstanties; de voortdurende beschikbaarheid van financiering; en andere markt- en concurrentieomstandigheden.

Alle op de toekomst gerichte uitspraken in dit persbericht gelden op de datum waarop ze gemaakt zijn en vormen geen garantie voor toekomstige prestaties. De werkelijke resultaten en ontwikkelingen kunnen aanzienlijk verschillen van de verwachtingen die in de toekomstgerichte verklaringen worden uitgedrukt of geïmpliceerd, en het bedrijf aanvaardt geen enkele verplichting om dergelijke verklaringen bij te werken. Meer informatie over de factoren die de financiële resultaten van Chiquita kunnen beïnvloeden is opgenomen in de documenten die het bedrijf bij de SEC heeft ingediend, waaronder het jaarverslag op formulier 10-K en de kwartaalverslagen op formulier 10-Q.

Website: http://www.chiquita.com

BRON Chiquita Brands International, Inc.