Chiquita bereikt overeenkomst over de verkoop van Atlanta AG aan UNIVEG

14 Mei, 2008, 02:56 BST Van Chiquita Brands International, Inc.

CINCINNATI, May 14 /PRNewswire/ --

- Transactie betreft ook strategische dienstverleningsovereenkomst voor de lange termijn voor het rijpen en de distributie van bananen

Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) maakt vandaag bekend een definitieve overeenkomst te hebben getekend met UNIVEG Fruit and Vegetables BV ("UNIVEG") om het Duitse distributiebedrijf Atlanta AG, een volle dochteronderneming, te verkopen voor minstens 85 miljoen Amerikaanse dollar netto tegen de huidige wisselkoersen. Beide partijen zijn ook voor een langere termijn een overeenkomst aangegaan waarbij Atlanta Chiquita's voorkeursleverancier in Duitsland en Oostenrijk blijft voor diensten voor het rijpen van bananen en distributie.

"We zijn verheugd om wederom een belangrijke stap te kunnen nemen welke past binnen onze strategie van winstgevende groei," zegt Fernando Aguirre, voorzitter en algemeen directeur. "Dankzij deze transactie kunnen we ons richten op de levering van gezonde en verse merkvoeding aan consumenten overal ter wereld en tegelijkertijd ervoor zorgen dat de Chiquita-bananen in Duitsland en Oostenrijk nog steeds betrouwbaar en goed gerijpt en gedistribueerd worden."

Algemeen directeur van UNIVEG Hein Deprez zegt: "De acquisitie van deze Duitse leider in de groente- en fruithandel is een bewijs van de betrokkenheid van UNIVEG om meerwaarde aan haar klanten te leveren. Ook kunnen we hiermee in Duitsland en Oostenrijk onze infrastructuur optimaliseren en ons voordeel doen met de klantenservicemogelijkheden en het kwaliteitsborgingsysteem van Atlanta AG."

De transactie wordt gecontroleerd door de Europese mededingingsautoriteiten en wordt naar verwachting afgerond tegen het eind van het tweede kwartaal. De verkoop zal een winst voor Chiquita betekenen en de netto opbrengst wordt naar verwachting voornamelijk gebruikt voor schuldvermindering.

In 2007 bedroeg de opbrengst van Atlanta 1,2 miljard Amerikaanse dollar voor andere merken dan Chiquita. Met andere woorden, het bedrijfsresultaat van Atlanta is niet hoog genoeg om relevant te zijn voor heel Chiquita. Het bedrijf maakte in oktober 2007 bekend op zoek te zijn naar strategische alternatieven voor Atlanta die 17 distributiecentra bedient in Duitsland en Oostenrijk die allen bananen en andere landbouwproducten rijpen en distribueren, de meesten met een etiket van derden. Het bedrijf zal in haar financiële verslagen vanaf het tweede kwartaal van 2008 Atlanta presenteren als beëindigde activiteit.

Over Chiquita Brands International, Inc.

Met een jaarlijkse omzet van ongeveer 3,5 miljard Amerikaanse dollar - Atlanta AG niet meegerekend - is Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) een toonaangevende internationale verkoper en distributeur van eersteklas verse voedselproducten en voedselproducten met toegevoegde waarde - van energierijke bananen en andere vruchten tot voedzame, groene kant-en-klaar gemengde salades. Het bedrijf verkoopt producten met de kwaliteitsmerken Chiquita(R) en Fresh Express(R) en andere verwante handelsmerken. Chiquita heeft ongeveer 24.000 mensen in dienst in meer dan 70 landen wereldwijd.

OVER UNIVEG

De UNIVEG Group is een wereldwijde groep leveranciers van verse landbouwproducten - van groente en fruit, bollen en bloemen, kant-en-klare producten, logistiek en transport. De jaarlijkse omzet is meer dan 2,2 miljard euro en het bedrijf heeft 8.500 mensen in dienst in 23 landen wereldwijd.

Op de toekomst gerichte uitspraken

Dit persbericht bevat enige op de toekomst gerichte uitspraken in de zin van de Private Securities Litigation Reform Act van 1995. Deze uitspraken zijn afhankelijk van een aantal aannames, risico's en onzekerheden, die veelal buiten Chiquita's invloedssfeer vallen, zoals: kostenstijgingen en het vermogen om deze door te berekenen aan klanten; veranderingen in de concurrentie volgend op de overschakeling in 2006 naar een zuiver tarifair stelsel voor de import van bananen in de Europese Unie; uitzonderlijke weersomstandigheden; industriële en concurrerende omstandigheden; financiering; het vermogen om kostenbesparingen en andere voordelen door te voeren zoals beraamd op basis van de reorganisatie die in oktober 2007 is aangekondigd; terugroeping van producten en andere zaken die het vertrouwen van de markt en de consument in de producten van Chiquita mogelijk schaden; de gebruikelijke risico's verbonden aan internationale voedselbedrijven zoals de invloed van product- en grondstofprijzen, voedselveiligheid, wisselkoersschommelingen, overheidsreguleringen, arbeidsrelaties, belastingen, oogstrisico's, politieke instabiliteit en terrorisme; het vermogen om de transactie met UNIVEG te voltooien; en de uitslag van lopende vorderingen en staatsonderzoeken waarbij het bedrijf betrokken is en de juridische kosten en andere kosten die hiermee te maken hebben.

De op de toekomst gerichte uitspraken in dit persbericht zijn gedaan op de datum van dit persbericht en vormen geen garantie voor toekomstige resultaten. Werkelijke resultaten of ontwikkelingen kunnen wezenlijk verschillen van de verwachtingen die worden uitgedrukt of zijn geïmpliceerd in de op de toekomst gerichte uitspraken. Het bedrijf neemt geen verplichting op zich deze verklaringen bij te werken. Bijkomende informatie over factoren die van invloed kunnen zijn op de financiële resultaten van Chiquita staat vermeld in de documenten die bij de SEC zijn ingediend, waaronder het jaarverslag op formulier 10-K, de kwartaalverslagen op formulier 10-Q en de recente rapport op formulier 8-K.

Website: http://www.chiquita.com

BRON Chiquita Brands International, Inc.