Chiquita Brands International kiest Howard W. Barker, Jr. in de raad van bestuur

24 Sep, 2007, 19:43 BST Van Chiquita Brands International, Inc.

CINCINNATI, September 24 /PRNewswire/ --

- Voormalige KPMG partner voegt diepte en expertise op het gebied van accountantscontrole aan de raad van bestuur toe

Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) maakte vandaag bekend dat de raad van bestuur heeft besloten om uit te breiden van zeven naar acht leden en heeft Howard (Skip) W. Barker, Jr., 60, gekozen om de nieuwe positie te vervullen. Barker, die meer dan 30 jaar ervaring op het gebied van financiën en accounting met zich meebrengt, zal tevens optreden als lid van de accountantscontrolecommissie van de onderneming.

"We zijn bijzonder verheugd om Skip in de raad te kunnen verwelkomen", zei Fernando Aguirre, voorzitter en CEO. "Zijn leiderschap en zijn enorme competentie op het gebied van financiën en accountantscontrole accentueren een al reeds sterke groep van onafhankelijke bestuursleden, wiens visie en ervaring Chiquita's duurzame strategie van groei zal blijven bevorderen."

"Chiquita is een boeiende onderneming, die wereldleider aan het worden is op het gebied van merkartikelen voor wat betreft gezond, vers voedsel", aldus Barker. "Ik kijk er naar uit om mijn ervaring toe te voegen en lid te worden van de Chiquita's raad van bestuur en met dit managementteam samen te werken."

Barkers carrière in accounting overspant 30 jaar bij KPMG LLP, waarvan hij in 1982 partner werd. Hij was partner-in-charge van diverse departementen van de firma, waaronder die van ontwikkeling, fusies en acquisities, informatie, het departement communicatie en entertainment en het departement opleidingen van kaderpersoneel. Barker ging in 2002 met pensioen en verliet KPMG. Sinds 2003 is hij lid van de raad van bestuur van Medco Health Solutions, Inc. en priceline.com Incorporated. Hij is bij beide ondernemingen voorzitter van accountantscontrolecommissie.

Barker is lid van verscheidene vakverenigingen, waaronder het American Institute of Certified Public Accountants, de Connecticut Society of Certified Public Accountants en de Florida Society of Certified Public Accountants.

Naast Aguirre en Barker bestaat de raad van bestuur uit: Morten Arntzen, president en CEO van de Overseas Shipholding Group, een exploitant van zeewaardige schepen; Robert W. Fisher, een privé investeerder met meer dan 35 jaar ervaring in beleidsmanagement bij verschillende bananen ondernemingen; Clare M. Hasler, directeur management van het Robert Mondavi Institute for Wine and Food Science van de Universiteit van Californië in Davis; Durk I. Jager, voormalig voorzitter, president en CEO bij Procter & Gamble Co.; Jaime Serra, senior partner van Serra Associates International, een consultatiefirma betreffende recht en economie en tevens Mexico's voormalige minister van financiën, van handel en industrie; en Steven P. Stanbrook, president van het platform marktontwikkeling bij S.C. Johnson & Son, Inc.

Met een jaarlijkse omzet van ongeveer 4,5 miljard US$ is Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) de leidende verkoopmaatschappij en distributeur van hoge kwaliteit verse en verrijkte voedselproducten - van energierijke bananen en andere fruitsoorten tot voedzame gemakkelijke groen salades. De producten en diensten van het bedrijf zijn ervoor gemaakt om de harten en van hun klanten over de hele wereld te veroveren en een glimlach op hun gezicht te doen verschijnen, door hen van gezond vers voedsel te laten genieten. Het bedrijf brengt zijn producten op de markt onder de eersteklas handelsmerken Chiquita(R) en Fresh Express(R) en aanverwante handelsmerken. Chiquita verschaft wereldwijd in meer dan 70 landen werk aan ongeveer 25.000 mensen. Voor meer informatie kunt u terecht op onze website: www.chiquita.com.

Website: http://www.chiquita.com

BRON Chiquita Brands International, Inc.