Chiquita Brands International kiest Jeffrey M. Zalla als vice-voorzitter van de raad van bestuur en financieel directeur

27 Mei, 2005, 12:06 BST Van Chiquita Brands International, Inc.

CINCINNATI, May 27 /PRNewswire/ --

- Oudgediende met 14 jaar ervaring in het bedrijf gaat leiding geven aan wereldwijde financiële bedrijfsactiviteiten

Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) heeft vandaag aangekondigd dat de raad van bestuur Jeffrey M. Zalla, 39, per 1 juni 2005 heeft aangesteld als vice-voorzitter van de raad van bestuur en financieel directeur. Zalla zal verantwoordelijk zijn voor alle aspecten van het wereldwijde financiële beleid van het bedrijf. Hij vervangt John (Jay) W. Braukman III, die bij het bedrijf zal blijven als vice-voorzitter nieuwe bedrijfsontwikkeling en strategische planning.

"Een van mijn allergrootste prioriteiten is ervoor te zorgen dat we in het hele bedrijf de juiste mensen in de juiste functies hebben," zei Fernando Aguirre, voorzitter en algemeen directeur (CEO). " Ik heb er alle vertrouwen in dat dit doel met deze benoeming bereikt is. Jeff is een oudgediende, die in de afgelopen 14 jaar steeds belangrijkere functies heeft bekleed bij financiën, strategische analyse, ondernemingsverantwoordelijkheid en communicatie.

"In de afgelopen maanden, heeft Jeff een wezenlijk deel uitgemaakt van alle belangrijke financiële beslissingen in het bedrijf, inclusief de overname van Fresh Express en de herfinanciering van senior notes van het bedrijf. Het is grotendeels aan zijn harde werk en dat van de rest van het team te danken, dat we de overname van Fresh Express tegen het eind van het tweede kwartaal kunnen afronden," zei Aguirre. "Ik verheug me op de ervaring en het leiderschap die Jeff met zich meebrengt in deze functie en ben ervan overtuigd dat hij een belangrijke rol zal spelen bij het toekomstig succes van Chiquita. Gezien zijn grote betrokkenheid als financieel beheerder in de afgelopen paar jaar bij al onze financiële besluiten, verwacht ik dat dit een naadloze overgang zal zijn."

Aguirre benadrukte dat deze verandering in management op geen enkele manier verband houdt met de kwestie omtrent het gedrag van een aantal werknemers waarover het bedrijf op 25 april in een persbericht en op een daaropvolgend 10-Q formulier melding heeft gemaakt.

"Jay heeft in die periode grote integriteit tentoongespreid in deze positie," zei Aguirre. "We zijn verheugd dat hij erin toegestemd heeft bij het bedrijf te blijven en een bijdrage zal leveren aan nieuwe bedrijfsontwikkeling, een gebied waar Chiquita behoefte heeft aan grotere financiële expertise en dat uitstekend aansluit bij zijn goede kwaliteiten."

In zijn laatste functie, trad Zalla op als vice-president financiën bij Chiquita Fresh North America en bekleedde daarvoor functies bij financieel beheer, krediet, risicobeheer en financiële analyse in het bedrijf.. Bovendien was Zalla vijf jaar Chiquita's corporate responsibility officer. In deze functie leidde Zalla het lange-termijn beleid inzake de bedrijfsverantwoordelijkheid, inclusief de ontwikkeling van de kernwaarden in 1999, de uitgebreide gedragscode die we in 2000 aannamen en de bedrijfsverantwoordelijkheidrapporten die sinds 2001 wordt uitgegeven. Voor hij zich bij Chiquita voegde, heeft hij als auditor en adviseur gefungeerd op de afdeling nieuwe bedrijven van Deloitte & Touche.

Zalla is summa cum laude afgestudeerd aan het Thomas More College in 1985 met een BA in business administration and accounting. Na zijn CPA, ontving Zalla zijn MBA met onderscheiding van The Wharton School van de University of Pennsylvania in 1990.

Het bedrijf zal een teleconferentie houden waarop de aankondiging van vandaag besproken wordt. De conferentie vindt plaats op vrijdag 27 maart om 8:00 uur EDT en kan via een webcast worden gevolgd op http://www.chiquita.com. Om gratis telefonisch toegang te krijgen kunt u in de Verenigde Staten 1-800-289-0572 bellen en vanuit andere locaties +1-913-981-5543. Een herhaling van de conferentie is vanuit de Verenigde Staten beschikbaar op telefoonnummer +1-888-203-1112 en vanuit internationale locaties op +1-719-457-0820 met de toegangscode 3333429. Een audio-webcast van de conferentie is tot 2 juni 2005 beschikbaar op www.chiquita.com; daarna zal een transcriptie van de conferentie gedurende 12 maanden beschikbaar zijn op de website.

Bepaalde uitspraken die in de teleconferentie worden gedaan, kunnen beschouwd worden als "op de toekomst gerichte uitspraken" zoals beschreven in de Private Securities Litigation Reform Act van 1995. Werkelijke resultaten kunnen aanzienlijk verschillen van gedane voorspellingen.

Chiquita Brands International is een leidinggevende internationale marketer, producent en leverancier van bananen en andere verse groenten en fruit van hoge kwaliteit, die worden verkocht onder het Chiquita(R) kwaliteitsmerk. Het bedrijf is een van de grootste bananenproducenten ter wereld en een toonaangevende leverancier van bananen in Europa en Noord-Amerika. Het bedrijf legt zich eveneens toe op de distributie en verkoop van vers geplukt fruit en volwaardige fruitproducten van andere merken. Aanvullende informatie is beschikbaar op http://www.chiquita.com.

Website: http://www.chiquita.com

BRON Chiquita Brands International, Inc.