Chiquita Brands International kiest William H. Camp voor raad van bestuur

04 Apr, 2008, 12:40 BST Van Chiquita Brands International, Inc.

CINCINNATI, April 4 /PRNewswire/ --

- Voormalig ADM manager biedt raad diepte en expertise over voorraadketens

Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) kondigde vandaag aan dat de raad van bestuur heeft besloten uit te breiden van acht naar negen leden en dat William (Bill) H. Camp, 59, deze nieuwe positie zal bekleden. Camp heeft meer dan 30 jaar ervaring in management in de waardeketen van landbouwverwerking, met expertise in voorraadketens, productie, logistiek, merchandising en strategische planningsactiviteiten.

"We verwelkomen Bill graag in de raad van Chiquita", zei Fernando Aguirre, voorzitter en algemeen directeur. "Zijn leiderschap en uitgebreide vaardigheden in het beheren van een wereldwijde voorraadketen zullen deze reeds sterke groep onafhankelijke raadsleden nog versterken en hun visie en expertise zal de duurzame groeistrategie blijven bevorderen."

"Chiquita is een opwindend bedrijf en wordt wereldwijd leider in gezonde en verse merkvoeding," zei Camp. "Ik verheug me erop mijn ervaring te delen met de raad van Chiquita en met dit beleidsteam samen te werken."

Camp bracht tot meer dan 20 jaar van zijn carrière door bij de Archer Daniels Midland Company (ADM), een bedrijf in landbouwverwerking en producent van ingrediënten met toegevoegde waarde voor veevoer en voeding, tot zijn vertrek bij ADM in december 2007. Hij werkte bij ADM in verschillende posities, waaronder: executive vice president, Azië-strategie; executive vice president verwerking; senior vice president wereldwijd malen van oliehoudende zaden, cacao en tarwe; president van de Noord-Amerikaanse oliezaadverwerkingsgroep en president van Zuid-Amerikaans oliehoudende zadenverwerking en graanbeheer. Daarvoor werkte hij zeven jaar bij de A.E. Staley Manufacturing Company, leverancier van verrijkte producten gewonnen uit mais, waaronder zoetstoffen, zetmelen, ethanol en veevoeder.

Het bedrijf kondigde vandaag ook aan dat Morten Arntzen de raad van bestuur van het bedrijf informeerde dat hij niet beschikbaar is voor herverkiezing als directeur van de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering op 22 mei 2008 wegens andere zakelijke verplichtingen. Tot die tijd blijft hij wel zijn functie als directeur vervullen.

"Gedurende de laatste zes jaar was het een voorrecht en een eer om in onze raad van beheer te kunnen delen in de expertise en het betrouwbare inzicht van Morten," zei Aguirre. "We zijn hem allen zeer dankbaar voor zijn geweldige inspanningen voor Chiquita en zijn enthousiasme voor onze sterke toekomst, die mede door zijn leiderschap gevormd werd."

Buiten Aguirre en Camp bestaat de raad momenteel uit: Morten Arntzen, president en chief executive officer van Overseas Shipholding Group, ondernemer in zeeschepen; Howard W. Barker Jr., voormalig partner van KPMG LLP; Robert W. Fisher, particulier investeerder met meer dan 35 jaar ervaring in hoofdmanagement bij verschillende bananenbedrijven; Clare M. Hasler, executive director bij het Robert Mondavi Institute for Wine and Food Science van de University of California, Davis; Durk I. Jager, voormalig voorzitter, president en algemeen directeur bij de Procter & Gamble Co.; Jaime Serra, senior partner bij Serra Associates International, een adviesbureau in recht en economie en voormalig minister van financiën en minister van handel en industrie in Mexico; en Steven P. Stanbrook, president, platform voor marktontwikkeling bij S.C. Johnson & Son, Inc.

Met een jaarlijkse omzet van circa US$4,7 miljard is Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) een toonaangevende internationale verkoper en distributeur van verse voedselproducten en voedselproducten met toegevoegde waarde van hoge kwaliteit - van energierijke bananen en ander fruit tot voedzame gemixte kant-en-klare salades. De producten en diensten van het bedrijf zijn bedoeld om het hart en de glimlach van consumenten over de hele wereld te winnen door hen te laten genieten van gezonde, verse voeding. Het bedrijf verkoopt producten met de A-merken Chiquita(R) en Fresh Express(R) en andere verwante handelsmerken. Chiquita heeft ongeveer 24.000 mensen in dienst in meer dan 70 landen wereldwijd. Ga voor meer informatie naar onze website op www.chiquita.com.

Website: http://www.chiquita.com

BRON Chiquita Brands International, Inc.