Chiquita Brands International verkiest dr. Clare M. Hasler tot lid van de Raad van Bestuur

11 Okt, 2005, 23:24 BST Van Chiquita Brands International, Inc.

CINCINNATI, October 11 /PRNewswire/ --

- Een autoriteit op het vlak van voedselwetenschappen en voeding voor meer diepgang en verscheidenheid in de Raad van Bestuur

Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) kondigde vandaag aan dat dr. Clare M. Hasler, 48 jaar oud, lid is geworden van haar Raad van Bestuur. Dr. Hasler is lid van de directie van het Robert Mondavi Institute for Wine and Food Science van de University of California in Davis. Zij is een autoriteit op het vlak van "functionele voeding" die zorgt voor specifieke voordelen voor de gezondheid, zoals de verlaging van het risico van hartziekten en kanker, naast de nodige basisvoeding.

"Wij zijn zeer verheugd dat we Clare kunnen verwelkomen bij de Raad van Bestuur van Chiquita", aldus Fernando Aguirre, president-directeur. "Haar uitgebreide ervaring in voedselwetenschappen, voeding en voedselveiligheid zal Chiquita tot nut strekken, aangezien wij de focus blijven plaatsen of het leveren van gezonde en handige voedselkeuzes. Het gezag van Clare en haar talent om een brug te slaan tussen de academische wereld, de industrie en het publiek zullen nog meer verscheidenheid toevoegen aan de al sterke groep van onafhankelijke leden in de Raad van Bestuur van wie de visie en ervaring een blijvende steun zijn ter bevordering van de strategie van Chiquita om duurzame groei te verwezenlijken."

"Chiquita is op weg om het toonaangevende bedrijf ter wereld te worden in verse en bereide groenten en fruit met een merknaam door consumenten in de hele wereld te helpen met voedzame en gezonde producten", aldus dr. Hasler. "Ik ben zeer verheugd dat ik mijn talenten en ervaring kan inbrengen in de Raad van Bestuur van Chiquita en dat ik nauw zal kunnen samenwerken met dit managementteam."

Dr. Hasler heeft twee doctoraatstitels in milieutoxicologie en menselijke voeding van de Michigan State University en een masterdiploma Voeding van de Pennsylvania State University. Ze heeft ook een M.B.A.-diploma van de University of Illinois, Urbana-Champaign. Tussen 1990 en 1992 werkte dr. Hasler als gepromoveerd wetenschappelijk onderzoeker bij het Amerikaanse kankerinstituut.

Voordat zij bij het Robert Mondavi Institute in UC Davis kwam, werkte dr. Hasler als assistente in de afdeling voor voedselwetenschappen en menselijke voeding van de University in Illinois at Urbana-Champaign, en doceerde zij aan het College of Pharmacy van de University of Illinois in Chicago. Ze heeft meer dan 50 onderzoekspapers, analyses of hoofdstukken van boeken in opdracht gepubliceerd en zij was de redacteur van The Regulation of Functional Foods and Nutraceuticals - A Global Perspective, een boek uit 2004.

Dr. Hasler is lid van een aantal professionele verenigingen, waaronder de American Association for Cancer Research, American Association of Cereal Chemists, American Association for the Advancement of Science, American Nutraceutical Association, American Society for Nutritional Sciences, Gamma Sigma Delta, Institute of Food Technologists en Sigma Xi. In 1998 riep het tijdschrift Self haar uit als een van de "Top 25 Food Influentials" (de 25 personen met de meeste invloed op de voeding) en zij heeft ook talloze professionele bekroningen in ontvangst mogen nemen.

De Raad van Bestuur van Chiquita telt nu negen leden. Naast de heer Aguirre en dr. Hasler zetelen ook de volgende personen in de Raad van Bestuur: Morten Arntzen, president-directeur van Overseas Shipholding Group, Inc., een rederij; Jeffrey Benjamin, senior adviseur van het niet- beursgenoteerde beleggingsbedrijf Apollo Management, L.P.; Robert Fisher, de voormalige, waarnemende Chief Operating Officer van Chiquita die ruim 35 jaar directie-ervaring heeft in verschillende bananenbedrijven; Roderick Hills, voorzitter van Hills Enterprises Ltd., een beleggingsadviesbedrijf, en de voormalige voorzitter van de Amerikaanse toezichthoudende instantie op het beurswezen (SEC); Durk Jager, voormalige voorzitter en president-directeur van Procter & Gamble Co.; Jaime Serra, senior partner bij Serra Associates International, een juridisch en economisch adviesbureau, en de voormalige Minister van Financiën, Handel en Industrie van Mexico; Steven Stanbrook, president voor Azië en Noord- en Zuid-Amerika bij S.C. Johnson & Son, Inc., een producent van consumptieproducten.

Chiquita Brands International, Inc. (www.chiquita.com) is een toonaangevende, internationale verkoper en distributeur van verse en bereide groenten en fruit van hoge kwaliteit die met het kwaliteitsmerk Chiquita(R), Fresh Express(R) en andere gerelateerde handelsmerken worden verkocht. Het bedrijf is een van de grootste bananenproducenten ter wereld en een belangrijke leverancier van bananen in Europa en Noord-Amerika. In juni 2005 nam Chiquita Fresh Express over, het toonaangevende Amerikaanse bedrijf voor bereide slaatjes, een snel groeiende voedselcategorie voor retailers in de kruidenierssector, voedselleveranciers en quick-service-restaurants.

Website: http://www.chiquita.com

BRON Chiquita Brands International, Inc.