Chiquita Brands International wil verwerkingscapaciteit van verse fruitproducten in het Midwesten consolideren

06 Dec, 2005, 22:07 GMT Van Chiquita Brands International, Inc.

CINCINNATI, December 6 /PRNewswire/ --

- Naar verwachting zal door 'supply chain'-optimalisatie overtolligheid geëlimineerd, benuttingsgraad verbeterd en kosten gereduceerd worden.

Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) heeft vandaag aangekondigd dat het de faciliteiten in Manteno, Illinois, en Kansas City, Missouri, per februari 2006 zal sluiten als onderdeel van een 'supply chain'-optimalisatieplan. Door dit plan zullen naar verwachting overtolligheden in de verwerkingscapaciteit van verse fruitproducten worden geëlimineerd in het Midwesten van de Verenigde Staten, waardoor de benuttingsgraad van de fabrieken zal verbeteren en de kosten zullen afnemen.

Deze poging tot consolidatie maakt deel uit van een al eerder aangekondigd integratieplan van Chiquita dat als doelstelling heeft om binnen drie jaar na de aankoop van Fresh Express een jaarlijkse kostensynergie van US$ 20 miljoen te bereiken. Het bedrijf verwacht dat deze consolidatie op jaarbasis ongeveer US$ 3 miljoen aan kostenbesparingen zal opleveren, wat vanaf het tweede kwartaal in 2006 gerealiseerd zal worden.

'Dit is een belangrijke stap in de richting van winstgevendheid in deze strategische categorie van fruit met een toegevoegde waarde, waarin naar wij menen een aanzienlijk groeipotentieel zit voor Chiquita,' zei Fernando Aguirre, voorzitter en chief executive officer.

'Gedurende de afgelopen maanden hebben we onze nationale fabrieken waar verse fruitproducten worden verwerkt zorgvuldig geanalyseerd. Door de aankoop van Fresh Express hebben we nu drie fabrieken in het Midwesten - twee in de regio Chicago en een in Kansas City,' zei Aguirre. 'Hoewel het nooit eenvoudig is om tot een besluit te komen dat minder banen tot gevolg heeft, heeft onze analyse duidelijk aangetoond dat door het sluiten van twee van deze faciliteiten en door het verplaatsen van de productie naar andere faciliteiten de benuttingsgraad van de fabrieken zou verbeteren en de productiekosten zouden afnemen. Ondertussen zouden we de versheid, kwaliteit en waarde blijven bieden die onze klanten van ons verwachten.'

Tengevolge van de sluiting van de pre-acquisitie Chiquita-fabriek bij Manteno zal het bedrijf een kostenpost van ongeveer US$ 7 miljoen oplopen, waarvan ongeveer US$ 5 miljoen aan niet-contante kosten zal worden opgenomen in het vierde kwartaal van 2005 en een kostenpost van US$ 2 miljoen, in de eerste plaats voor niet te annuleren leaseverplichtingen die zullen worden opgenomen in het eerste kwartaal van 2006. De sluiting van de pre-acquisitie Fresh Express fabriek in Kansas City zal leiden tot een goodwillverrekening van US$ 4 miljoen door een koopsomverrekening die zal worden opgenomen in het vierde kwartaal van 2005. Al deze verrekeningen zijn in hoofdzaak niet-contant en hebben betrekking op overdracht van bedrijfsmiddelen.

De ongeveer 100 werknemers van de faciliteiten van het bedrijf in Kansas City en Manteno mogen solliciteren naar vacatures bij andere faciliteiten van Chiquita. Werknemers die door de consolidatie hun baan zijn kwijtgeraakt, zullen in aanmerking komen voor ontslagbegeleiding en vertrekbemiddeling gebaseerd op hun functie en de duur van hun dienstverband. Werknemers zullen gedurende 60 dagen na deze aankondiging op zijn minst worden uitbetaald volgens hun normale werkschema.

Chiquita Brands International, Inc. (www.chiquita.com) is een toonaangevend internationaal bedrijf dat zich bezighoudt met de marketing en distributie van hoogwaardige verse en verwerkte producten die worden verkocht onder het kwaliteitsmerk Chiquita(R), Fresh Express(R) en aanverwante handelsmerken. Het bedrijf is een van de grootste bananenproducenten ter wereld en een belangrijke leverancier van bananen in Europa en Noord-Amerika. Chiquita heeft in juni 2005 Fresh Express, de Amerikaanse marktleider in kant-en-klare salades, een snelgroeiende voedingscategorie voor kruideniers en supermarkten, aanbieders van voedingsproducten en snelservice restaurants, overgenomen.

Website: http://www.chiquita.com

BRON Chiquita Brands International, Inc.