Chiquita Brands rapporteert resultaten voor het derde kwartaal van 2010

06 Nov, 2010, 00:46 GMT Van Chiquita Brands International, Inc.

CINCINNATI, November 6, 2010 /PRNewswire/ --

- Rapporteert vergelijkbaar verlies van USD 7 miljoen, of (USD 0,14) per verwaterd aandeel

- Amerikaans GAAP-verlies van USD 8 miljoen, of (USD 0,19) per verwaterd aandeel

- Verbeterde lokale prijsstelling in kernmarkten in Europa en Noord-Amerika gecompenseerd door lagere volumes van bananen en salades in de detailhandel

Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) heeft vandaag de financiële en bedrijfsresultaten voor het derde kwartaal van 2010 bekend gemaakt. Alle cijfers in dit persbericht zijn voor doorlopende activiteiten, tenzij anders aangegeven.

Voor het derde kwartaal van 2010 meldt het bedrijf op een vergelijkbare basis een verlies van USD 7 miljoen, of (USD 0,14) per verwaterd aandeel, tegenover een opbrengst van USD 9 miljoen, of (USD 0,20) per verwaterd aandeel in het jaar 2009. Op GAAP-basis meldt het bedrijf een verlies van USD 8 miljoen, of (USD 0,19) per verwaterd aandeel, tegenover een opbrengst van USD 5 miljoen, of (USD 0,11) per verwaterd aandeel voor het jaar 2009. De netto verkoop was USD 730 miljoen, 8 procent lager dan de voorgaande jaarperiode. De bedragen op vergelijkbare basis zijn exclusief bepaalde punten die hieronder beschreven worden onder "Punten die vergelijkbaarheid beïnvloeden."

"Onze derde kwartaalresultaten zijn grotendeels in lijn met onze verwachtingen, maar toch zijn we teleurgesteld in recente trends wat betreft de lokale Europese prijsstelling," vertelt Fernando Aguirre, voorzitter en algemeen directeur. "Ondanks de voortdurende vooruitgang van de uitvoering van onze plannen voor bedrijfsverbetering in Europa en de verwezenlijking van betere lokale jaar-op-jaar prijsstelling, is de prijsstelling op de markt aan het einde van het kwartaal beginnen verzwakken door een massale invoer vanuit de EU en de ACS-staten. Op het vlak van het saladesegment waren de volumes lager dan verwacht, wat een weerspiegeling is van de verschuiving van de detailhandelaars naar private label en van de algemene zwakke vraag."

Aguirre voegt hieraan toe, "Dit was een van de meest uitdagende bedrijfsomgevingen in Europa. Niettegenstaande de recente versterking van de euro, verwachten we dat indien de marktomstandigheden op korte termijn niet verbeteren, ons vergelijkbaar inkomen voor het volledige jaar 2010 lager zal zijn dan verwacht. Ondanks de zwakke economische omstandigheden geloven we dat ons marktleiderschap, bedrijfsefficiëntie en baanbrekende innovaties zoals de voedselveiligheids- en voedselversheidstechnologie FreshRinse ons in staat zullen stellen om ons bedrijf uit te bouwen. We blijven ons richten op de versterking van ons bedrijf om in 2011 en ook nog daarna onze opbrengsten te doen groeien en diversifiëren."

SAMENVATTING DERDE KWARTAAL 2010

De volgende tabel toont bijstellingen die gemaakt zijn bij "Inkomsten (verlies) van doorlopende activiteiten" en inkomsten per aandeel van doorlopende activiteiten tussen vergelijkbare en GAAP-resultaten. Zie "Punten die invloed hebben op vergelijkbaarheid" onderaan voor beschrijvingen van punten die uitgesloten zijn op een vergelijkbare basis, waaronder beschrijvingen van hoe deze punten invloed hebben op de resultaten van de te rapporteren segmenten.

(in miljoenen, behalve
     bedragen per aandeel)     Inkomsten (verlies)     Inkomsten (verlies)
                                                      per verwaterd aandeel
                                2010         2009       2010         2009
                                ----         ----       ----         ----

Vergelijkbare resultaten
     (Niet-GAAP)                 ($7)          $9     ($0,14)       $0,20
      Verhuizing Europees
      hoofdkwartier                -           (2)         -        (0,04)
      Marginale niet-contante
      rentelasten op
      converteerbare notes        (2)          (2)     (0,04)       (0,04)
                                 ---          ---      -----        -----
    Gerapporteerde resultaten    ($8)          $5     ($0,19)       $0,11
    (GAAP)                       ===          ===     ======        =====

afronding.

Netto verkoop en resultaten: De kwartaalverkoop daalde jaar-op-jaar met 8 procent tot USD 730 miljoen door een lagere volume van salades met toegevoegde waarde en bananen in de detailhandel hetgeen gedeeltelijk gecompenseerd werd door een hogere lokale prijsstelling in kernmarkten in Europa en Noord-Amerika. Het bedrijf behaalde bedrijfsinkomsten van USD 6 miljoen voor het derde kwartaal van 2010 in vergelijking met USD 23 miljoen in hetzelfde kwartaal van het voorgaande jaar. Deze daling is te wijten aan verhoogde kosten voor de aankoop van bananen en voor brandstof, een lager volume van salades met toegevoegde waarde in de detailhandel en een lagere euro hetgeen gedeeltelijk gecompenseerd werd door een verlaging van de EU-invoertarieven.

Contanten, Schulden en Liquiditeit: De contantenstroom was USD 66 miljoen voor het derde kwartaal van 2010 in vergelijking met USD 58 miljoen voor hetzelfde kwartaal van 2009. Op 30 september 2010 waren contanten en equivalenten USD 182 miljoen en werd de schuld teruggebracht tot USD 636 miljoen. Het bedrijf behoudt een ruime liquiditeit en financiële flexibiliteit aangezien het in elk jaar tot 2014 niet meer dan USD 20 miljoen aan uitstaande schuldverklaringen heeft en daarnaast beschikt het over USD 128 miljoen aan beschikbaar doorlopend krediet dat in 2010 nog niet aangewend is.

Segment Bananen: De netto verkoop voor het segment daalde met 9 procent tot USD 431 miljoen als gevolg van een lager volume op alle markten en lagere Europese wisselkoersen hetgeen gedeeltelijk gecompenseerd werd door een hogere lokale prijsstelling in kernmarkten in Europa en Noord-Amerika. Bedrijfsinkomsten waren USD 3 miljoen in vergelijking met USD 22 miljoen in het derde kwartaal van 2009, te wijten aan verhoogde aankoop- en brandstofkosten, lagere gemiddelde Europese wisselkoersen en verminderde volumes.

Segment Salades en Gezonde Snacks: De netto verkoop daalde met 13 procent tot USD 251 miljoen door lagere volumes van salades met toegevoegde waarde in de detailhandel. Bedrijfsinkomsten waren USD 18 miljoen in vergelijking met USD 24 miljoen in het derde kwartaal van 2009 en dit valt voornamelijk te wijten aan lagere volumes van salades met toegevoegde waarde in de detailhandel hetgeen slechts gedeeltelijk gecompenseerd werd door een verbeterde netwerkefficiëntie en kostenverbeteringen. Daarenboven investeerde het bedrijf tijdens het derde kwartaal van 2010 USD 3 miljoen meer in consumentenmarketing dan in dezelfde periode van het voorgaande jaar.

VERWACHTINGEN 2010

Ondanks de zwakke economische omgeving en de uitdagingen voor de sector in Europa verwacht het bedrijf nog steeds dat het voor het volledige jaar 2010 voor het derde opeenvolgende jaar rentabiliteit zal behalen met een vergelijkbaar inkomstendoel voor het volledige jaar van USD 50 tot USD 60 miljoen. Voor het volledige jaar 2010 verwacht het bedrijf dat de opbrengsten ongeveer 5 procent lager zullen zijn.

In Europa verwacht het bedrijf dat het vooruitgang zal blijven boeken in de uitvoering van zijn bedrijfsplan dat als doel heeft de prijsstelling te verbeteren, aanzienlijke kostenreducties door te voeren en de distributie te verhogen. Van deze verwachte kostenreducties, die USD 20 miljoen omvatten door lagere kosten van fruitoverschotten als gevolg van de herstructurering van verworven fruitcontracten, door lagere kosten van Europese tarieven en door lagere investeringen in Just Fruit in a Bottle, wordt verwacht dat ze de verwachte verhoging van de brandstof- en fruitkosten tegenover 2009 zullen verzachten. Wat betreft het industrieaanbod, blijft het bananenaanbod in Latijns-Amerika kleiner worden en heeft het vergrote aanbod vanuit de gesubsidieerde EU- en ACS-staten een negatieve invloed uitgeoefend op het evenwicht van vraag en aanbod op markt, en heeft het de door het bedrijf vooropgestelde verbeteringen op het vlak van prijsstelling teruggebracht. Ondanks dat de gemiddelde eurokoers recent gestegen is tot ongeveer USD 1,37, verwacht het bedrijf dat, indien deze omstandigheden onveranderd blijven, de in dollars genoteerde prijzen in het vierde kwartaal de eerdere schattingen niet zullen behalen.

In Noord-Amerika verwacht het bedrijf voortdurende stabiele prestaties op het vlak van bananen. Daarenboven heeft het bedrijf duurzame kostenreducties uitgevoerd zoals een verbeterde netwerk- en productie-efficiëntie op het vlak van salades. Het bedrijf verwacht dat het zijn bedrijfsmarge van salades met toegevoegde waarde voor het volledige jaar 2010 tot ongeveer 8 procent zal verbeteren, zelfs met een verhoogde investering in consumentenmarketing en innovatie waarvan verwacht wordt dat het zijn concurrentiepositie op lange termijn zal verstevigen door de uitbouw van klantentrouw en de voorkeur voor de producten van zijn merk.

Het bedrijf zijn verwachtingen voor de vergelijkbare resultaten houden geen rekening met risico's door onvoorziene weersomstandigheden of gebeurtenissen; grote valutaschommelingen; de winst van USD 32 miljoen door de deconsolidatie en de verkoop van 51% van Just Fruit in a Bottle; en de niet-contante rentelasten van USD 8 miljoen op de converteerbare notes. De laatste twee punten zijn reeds in de Amerikaanse GAAP-resultaten van het bedrijf opgenomen.

De volgende grafiek vat de kwartaalresultaten en de schattingen van het management samen van enkele essentiële punten voor 2010:

(in miljoenen)          Kwartaal1  Kwartaal2  Kwartaal3  Volledig jaar
                               2010       2010       2010        2010
                            Feitelijk  Feitelijk  Feitelijk     Geschat

Kapitaaluitgaven            $7         $9        $16        $70-75
    Afschrijvingen &
     amortisatie               $14        $15        $16           $60
    Bruto rentelasten (1)      $14        $14        $14           $57
    Netto rentelasten (1)      $13        $13        $13           $51

(1) Rentelasten bevatten de impact van het gebruik in 2009 van
        boekhoudkundige normen die de methode veranderden om de
        converteerbare notes van het bedrijf te verantwoorden, hetgeen
        niet-contante rentelasten toevoegt van USD 7 miljoen voor het
        volledige jaar 2009 en USD 8 miljoen zal zijn voor het volledige
        jaar 2010.

TELECONFERENTIE

Chiquita zal vandaag om 4u30 p.m. EDT een teleconferentie houden voor investeerders om de resultaten te bespreken. Toegang tot een live audio webcast is beschikbaar op http://www.chiquitabrands.com en kan tot 16 november opnieuw beluisterd worden. Gratis toegang via de telefoon is beschikbaar door +1-888-503-8163 te bellen in de Verenigde Staten en +1-719-457-2636 vanuit het buitenland en de conferentiecode 4613145 in te voeren. Voor het opnieuw beluisteren belt u +1-888-203-1112 in de Verenigde Staten en +1-719-457-0820 vanuit het buitenland en voert u de Bevestigingscode 4613145 in.

NIET-GAAP METINGEN

Het bedrijf rapporteert zijn financiële resultaten volgens de algemeen aanvaarde boekhoudkundige principes in de Verenigde Staten van Amerika (U.S. GAAP). In een poging om investeerders extra informatie te geven met betrekking tot de resultaten van het bedrijf, meer zinvolle jaar-op-jaar vergelijkingen van de financiële prestaties van het bedrijf te leveren en de maatregelen mee te delen die de directie gebruikt om de prestaties van het bedrijf te meten tegen interne begrotingen en doelstellingen, rapporteert het bedrijf soms bepaalde niet-GAAP metingen, zoals gedefinieerd door de Securities and Exchange Commission. De verschillen tussen de US GAAP en niet-GAAP financiële metingen worden hieronder volledig beschreven in "Punten die vergelijkbaarheid beïnvloeden." Het is belangrijk om niet-GAAP financiële metingen naast, en niet in plaats van, US GAAP financiële metingen te beschouwen en deze kunnen dus verschillen van niet-GAAP metingen die andere bedrijven gebruiken.

PUNTEN DIE VERGELIJKBAARHEID BEÏNVLOEDEN

Punten derde kwartaal 2010 & 2009

-- Verhuizing Europees hoofdkwartier: In het vierde kwartaal van 2008
       heeft het bedrijf zich ertoe verbonden zijn Europees hoofdkwartier te
       verhuizen om zijn belastingsstructuur op lange termijn te
       optimaliseren. De verhuizing resulteerde in een totale eenmalige kost
       van ongeveer USD 19 miljoen; USD 12 miljoen werd opgevoerd in 2009,
       waarvan USD 2 miljoen werd opgetekend in het derde kwartaal. De kosten
       van de verhuizing zijn opgenomen in de bedragen die gerapporteerd
       moeten worden als een onderdeel van de bedrijfsinkomsten maar zijn niet
       toegewezen aan de segmenten waarover rapport wordt uitgebracht.

-- Stijgende niet-contante rentelasten op converteerbare notes: In 2009
       heeft het bedrijf met terugwerkende kracht nieuwe boekhoudkundige
       normen ingevoerd met betrekking tot zijn converteerbare
       schuldinstrumenten, wat het bedrag van de gerapporteerde GAAP
       rentekosten verhoogt op zijn USD 200 miljoen aan Converteerbare Senior
       Notes van 4,25%. Bij het bepalen van de winst op vergelijkbare basis
       heeft het bedrijf de extra niet-contante rentelasten uitgesloten die
       resulteren uit het toepassen van de nieuwe boekhoudkundige normen.
       Deze hogere niet-contante rentelast was USD 2 miljoen voor de beide
       kwartalen die eindigden op 30 september van respectievelijk 2010 en
       2009, en was USD 7 miljoen voor het volledige jaar 2009, en zal USD 8
       miljoen zijn voor het volledige jaar 2010.

Over Chiquita Brands International, Inc.

Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) een toonaangevende internationale verkoper en distributeur van eersteklas verse voedingsproducten en voedingsproducten met toegevoegde waarde - van energierijke bananen en andere vruchten tot voedzame, groene kant-en-klaar bereide salades. Het bedrijf verkoopt zijn gezonde, verse producten onder de kwaliteitsmerken Chiquita(R) en Fresh Express(R) en andere verwante handelsmerken. Chiquita heeft een jaarlijkse opbrengst van USD 3,5 miljard en heeft ongeveer 23.000 mensen in dienst in bijna 80 landen wereldwijd. Meer informatie vindt u terug op onze bedrijfswebsite http://www.chiquitabrands.com.

Toekomstgerichte verklaringen

Dit persbericht bevat enkele verklaringen waaronder in de sectie "Verwachtingen 2010" die toekomstgerichte verklaringen zijn in de zin van de Private Securities Litigation Reform Act van 1995. Deze verklaringen zijn onderhevig aan een aantal aannames, risico's en onzekerheden die veelal buiten Chiquita's invloedssfeer vallen, zoals: de normale risico's die wereldwijde voedselbedrijven lopen, zoals prijzen voor grondstoffen en andere inputs, schommelingen in wisselkoersen, omstandigheden voor de industrie en concurrentie (die allemaal nog meer onvoorspelbaar kunnen zijn gezien de blijvende onzekerheden in de wereldwijde economische situatie), overheidsregulering, problemen met voedselveiligheid en terugroepingen van producten die het bedrijf of de industrie raken, arbeidsverhoudingen, belastingen, politieke instabiliteit en terrorisme; ongewone weersomstandigheden of oogstrisico's; toegang tot en kosten voor financiering; en het resultaat van aan de gang zijnde processen en van overheidsonderzoeken waarbij het bedrijf betrokken is evenals de juridische honoraria en andere kosten opgelopen in verband met dergelijke zaken.

De toekomstgerichte verklaringen in dit persbericht zijn gemaakt op de datum van dit persbericht en vormen geen garantie voor toekomstige resultaten. Werkelijke resultaten of ontwikkelingen kunnen wezenlijk verschillen van de verwachtingen die worden uitgedrukt of zijn geïmpliceerd in de toekomstgerichte verklaringen en het bedrijf neemt geen verplichting op zich deze verklaringen bij te werken. Bijkomende informatie over factoren die van invloed kunnen zijn op de financiële resultaten van Chiquita staat vermeld in de documenten die bij de SEC zijn ingediend, waaronder het jaarverslag op Formulier 10-K, kwartaalverslagen op Formulier 10-Q en huidige verslagen op Formulier 8-K.

Bijlage A:

CHIQUITA BRANDS INTERNATIONAL, INC.
                    GECONSOLIDEERDE WINST- EN VERLIESREKENING
          (Niet gecontroleerd - in miljoenen, behalve voor de bedragen
                                per aandeel)

Kwartaal dat eindigde   9 maanden die eindigden