Chiquita geeft interim bananenprijzen en volume gegevens voor het tweede kwartaal van 2005

14 Jun, 2005, 01:30 BST Van Chiquita Brands International, Inc.

CINCINNATI, June 14 /PRNewswire/ -- Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) maakte vandaag regionale informatie bekend over bananenprijzen en volume gegevens voor april en mei, de eerste twee maanden van het tweede kwartaal van 2005.

Op Amerikaanse dollar basis stegen de gemiddelde Chiquita bananenprijzen in de belangrijkste Europese markten, waaronder de 25 landen van de Europese Gemeenschap, Noorwegen, IJsland en Zwitserland, 28 procent in de eerste twee maanden van het tweede kwartaal van 2005, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Op basis van lokale valuta stegen de prijzen in dezelfde markten 19 procent ten opzichte van vorig jaar. Het bedrijf dankte deze gunstige Europese prijzen aan effectievere uitgaven aan marketing en meer aandacht op winstgevende klanten en volume. Daarnaast waren de prijzen in deze regio beïnvloed door onderbrekingen in sommige gebieden die bananen produceren buiten Latijns-Amerika, verminderd aanbod van concurrerend fruit, hogere kosten voor brandstof en transport en een tendens naar hogere prijzen in de tien landen die lid werden van de Europese Unie in mei 2004. Het aantal verkochte bananen in de belangrijkste Europese markten steeg 3 procent in de eerste twee maanden van het kwartaal in vergelijking tot dezelfde periode vorig jaar.

In Noord-Amerika waren de gemiddelde bananenprijzen in de eerste twee maanden van het kwartaal ongeveer hetzelfde als dezelfde periode vorig jaar. Het aantal verkochte bananen in Noord-Amerika steeg 10 procent in de eerste twee maanden van het tweede kwartaal voornamelijk dankzij extra business op contract in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

In Azië en het Midden-Oosten, waar het bedrijf voornamelijk via joint-ventures verkoopt, steeg het aantal verkochte bananen in de eerste twee maanden van het tweede kwartaal 18 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, dankzij groei in de verkoop in Iran. Bananenprijzen in deze regio daalden 13 procent zowel op basis van Amerikaanse dollars als lokale valuta in de eerste twee maanden van het tweede kwartaal van 2005 vergeleken met vorig jaar, voornamelijk door lagere prijzen in Japan.

Een samenvatting van Chiquita prijs en volume is weergegeven in de onderstaande tabel.

GEMIDDELDE BANANEN PRIJZEN EN VOLUME
                  REGIONAAL JAARLIJKS VERANDERINGSPERCENTAGE (1)
                        april-mei 2005 vs. april-may 2004

Prijs            Volume
    Belangrijkste Europese markten (2)
       op Am. dollar basis (3)                         28%              3%
       Lokale valuta                                   19%

Noord-Amerika                                      (0%)            10%

Azië en Midden-Oosten
        op Am. dollar basis                           (13%)            18%
        Lokale valuta                                 (13%)

(1) Deze statistieken kunnen geen indicator zijn van toekomstige
        resultaten.
    (2) De 25 landen van de Europese Unie, Noorwegen, IJsland en
        Zwitserland.
    (3) De verandering in prijs op basis van de Amerikaanse dollar geeft een
        gemiddelde euro wisselkoers van $1.29 en $1.20 in de 2005 en 2004
        perioden, respectievelijk en is exclusief het resultaat van valuta
        hedging.

Chiquita Brands International is een leidinggevend internationaal marketer, producent en distributeur van bananen van hoge kwaliteit en ander vers voedsel, verkocht onder het topmerk Chiquita(R). Het bedrijf is een van de grootste bananenproducenten ter wereld en een belangrijke leverancier van bananen in Europa en Noord-Amerika. Het bedrijf is tevens een marketer en distributeur van vers fruit en andere fruitprodukten onder merknaam met toegevoegde waarde. Bezoek voor meer informatie de website http://www.chiquita .com .

Website: http://www.chiquita.com

BRON Chiquita Brands International, Inc.