Chiquita geeft tussenprijs en volumegegevens van bananen en waardetoegevoegde salades voor de detailhandel voor het eerste kwartaal 2006

23 Maa, 2006, 17:12 GMT Van Chiquita Brands International, Inc.

CINCINNATI, March 23 /PRNewswire/ --

Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) gaf vandaag informatie over de prijzen voor de Chiquita-banaan en de Fresh Express waardetoegevoegde salade voor de detailhandel en het volume voor januari en februari 2006 voor elk marktsegment.

Europese kernmarkten

In de Europese Unie, Zwitserland, Noorwegen en Ijsland steeg de gemiddelde banaanprijs van Chiquita met 5 procent, gebaseerd op de lokale valuta (daalde 3 procent gebaseerd op de Amerikaanse dollar). Dit gebeurde in de eerste twee maanden van het eerste kwartaal van 2006 en is vergeleken met dezelfde periode van vorig jaar. Het bedrijf schreef de hogere gemiddelde Europese prijzen in 2006 toe aan een strategische verschuiving in de verkoop naar meer eersteklas fruit met het Chiquita-label, dat tegen aanzienlijk hogere prijzen verkocht kan worden dan het fruit met het tweedeklas label van het bedrijf. Daarnaast moeten de impact van hogere tarieven en andere industriële kosten worden meegerekend.

In januari 2006 implementeerde de Europese Commissie een nieuwe richtlijn voor de import van bananen in de Europese Unie. Dit hield een tariefstijging in van 176 euro per ton (3,19 euro per doos) op uit Latijns-Amerika geïmporteerde bananen tegen de 75 euro per ton (1,36 euro per doos) onder de vorige regeling. Tegelijkertijd werd de quota op uit Latijns-Amerika geïmporteerde bananen opgeheven.

Het totale volume aan bananen dat het bedrijf in zijn Europese kernmarkten verkocht, daalde 7 procent in januari en februari, wat voornamelijk toe te schrijven is aan de strategische focus van het bedrijf op fruit van eersteklas kwaliteit. Hoewel het totale volume per jaar daalt, verkocht het bedrijf 5 procent meer eersteklas bananen met het Chiquita-label en 59 procent minder tweedeklas fruit met een lagere marge tijdens deze periode vergeleken met dezelfde twee maanden in 2005.

Noord-Amerika

De gemiddelde banaanprijzen in de Verenigde Staten en Canada stegen met 1 procent in de eerste twee maanden van 2006 ten opzicht van dezelfde periode vorig jaar. De prijzen van februari 2005 omvatten toeslagen van 1 dollar per doos. Dit werd ingesteld om de overstromingen in Panama en Costa Rica van een jaar geleden te compenseren. In de periode van januari en februari 2006 werden er minder toeslagen opgenomen, te relateren aan de brandstofindex van derden. De toeslag voor de overstroming in 2005 werd alleen doorgerekend van februari tot de eerste week van april, terwijl verwacht wordt dat de toeslag van 2006 een onbepaalde tijd zal duren. Per kwartaal zullen er aanpassingen worden gemaakt om de veranderingen in de marktprijzen van brandstof en gerelateerde producten te weerspiegelen. Het bedrijf kondigde ook aan dat het bepaalde vaste-prijscontracten opnieuw is aangegaan voor hogere prijzen, die of in februari 2006 ingaan of ingaan aan het begin van de perioden voor nieuwe contracten gedurende de komende weken.

Het banaanvolume daalde met 7 procent in de eerste twee maanden en is voornamelijk toe te schrijven aan de verwoestende kracht van de huidige stormen, waaronder tropische strom Gamma en orkaan Stan, op de middelen en logistiek.

In de verkoop van Fresh Express waardetoegevoegde salades voor de detailhandel steeg het volume met 11 procent in de eerste twee maanden, omdat de introductie van nieuwe producten, marktonderzoeken en waardetoegevoegde verkoop de groei per jaar opstuwden. De netto opbrengst per doos steeg met 4 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Azië rond de Stille Oceaan en Midden-Oosten

De banaanprijzen in deze regio daalden in januari en februari 2006 met 1 procent, gebaseerd op de Amerikaanse dollar, vergeleken met een jaar geleden. Het volume aan bananen dat het bedrijf in Azië rond de Stille Oceaan en het Midden-Oosten verkocht, steeg met 39 procent per jaar in deze periode van twee maanden.

Chiquita Brands International, Inc. (http://www.chiquita.com) is een toonaangevende internationale markthandelaar en distributeur van bananen van hoge kwaliteit en van andere versproducten, die vooral worden verkocht onder de Chiquita (R) hoofdmerken en gerelateerde handelsmerken. Het bedrijf is een van de grootste bananenproducenten ter wereld en een grote leverancier van bananen in Europa en Noord-Amerika. In juni 2005 nam Chiquita Fresh Express over, de marktleider in de Verenigde Staten van waardetoegevoegde salades, een snelgroeiende voedselcategorie voor supermarkten, leveranciers van voedseldiensten en 'fast food'-restaurants.

BEWIJS A:
                               CHIQUITA BANANEN
                     Veranderingspercentage per jaar (1)
               Januari-februari 2006 vs. Januari-februari 2005

Prijs       Volume

Europese kernmarkten (2)
      Gebaseerd op Amerikaanse dollar (3)                -3%         -7%
      Lokale valuta                                      +5%

Noord-Amerika                                        +1%         -7%

Azië rond de Stille Oceaan en Midden-Oosten (4)
      Gebaseerd op Amerikaanse dollar (5)                -1%        +39%

(1) Deze statistieken zijn geen indicatie voor toekomstige resultaten.
     (2) De 25 landen van de Europese Unie, Zwitserland, Noorwegen en
         Ijsland.
     (3) Prijzen gebaseerd op de Amerikaanse dollar zijn exclusief gevolgen
         van inperkingen.
     (4) Het bedrijf heeft hoofdzakelijk activiteiten via joint-ventures in
         deze regio.
     (5) Omdat het merendeel van de activiteiten van het bedrijf in deze
         regio in Amerikaanse dollars wordt uitgedrukt, geeft het bedrijf de
         prijzen niet meer weer in lokale valuta.

BEWIJS B:
                FRESH EXPRESS WAARDETOEGEVOEGDE SALADES VOOR DE DETAILHANDEL
                     Veranderingspercentage per jaar (1)
               Januari-februari 2006 vs. Januari-februari 2005

Netto inkomsten
                                            Per doos (2)     Volume (2)

Noord-Amerika                             +4%            +11%

(1) Deze statistieken zijn geen indicatie voor toekomstige resultaten.
     (2) Deze resultaten zijn inclusief netto inkomsten en volumes die
         verkocht zijn vóór 28 juni 2005, toen Fresh Express nog niet van
         Chiquita was.

Website: http://www.chiquita.com

BRON Chiquita Brands International, Inc.