Chiquita geeft tussentijdse informatie over de prijzen en omzetvolumes voor bananen en de detailverkoop van bereide slaatjes over het tweede kwartaal van 2006

14 Jun, 2006, 01:04 BST Van Chiquita Brands International, Inc.

CINCINNATI, June 13 /PRNewswire/ --

Chiquita Brands International, Inc. (NYSE: CQB) gaf vandaag informatie over de verkoopprijzen en omzetvolumes voor Chiquita-bananen en de detailverkoop van bereide slaatjes van Fresh Express voor april en mei 2006, voor elk van de belangrijkste markten.

Europese kernmarkten

In de Europese Unie, Zwitserland, Noorwegen en IJsland is de gemiddelde prijs voor de bananen van Chiquita gedaald met 10 procent in termen van de lokale valuta (13 procent in US-dollar) tijdens de eerste twee maanden van het tweede kwartaal van 2006, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf schreef de daling van de gemiddelde prijs in Europa in 2006 toe aan de gevolgen van wetgevende wijzigingen op de markt. Hierdoor werden bepaalde nieuwe concurrenten aangemoedigd om de markt aan te boren, met duidelijke dalingen voor de goedkoopste producten in vergelijking met een jaar geleden. Bovendien was de prijs in april-mei 2005 bijzonder sterk, met een stijging van 19 procent in de lokale valuta (stijging van 28 procent in US-dollar) ten opzichte van april-mei 2004. De vergelijking jaar-op-jaar was dus bijzonder moeilijk voor 2006.

In januari 2006 heeft de Europese Commissie een nieuwe verordening ingevoerd voor de invoer van bananen in de Europese Unie. Op bananen ingevoerd vanuit Latijns-Amerikaanse worden nu 176 euro per meterton (3,19 euro per kist) invoerrechten opgelegd, terwijl dit vroeger 75 euro per meterton (1,36 euro per kist) was. De vroegere quota voor de invoer van Latijns-Amerikaanse bananen werden echter afgeschaft.

In april en mei van 2006 is het omzetvolume voor bananen in de Europese kernmarkten met 2 procent gedaald: een volumedaling met 5 procent in april en een volumestijging met 2 procent in mei. Het bedrijf schrijft de algemene volumedaling hoofdzakelijk toe aan de strategische focus op de verkoop van kwaliteitsfruit: het bedrijf verkocht 3 procent meer bananen met het kwaliteitslabel van Chiquita en 30 procent minder fruit van lagere kwaliteit en met een kleinere marge tijdens deze periode dan in dezelfde twee maanden in 2005.

Noord-Amerika

In de Verenigde Staten en Canada steeg de gemiddelde prijs voor bananen tijdens de eerste twee maanden van het tweede kwartaal van 2006 met 10 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf schrijft de stijging hoofdzakelijk toe aan geslaagde onderhandelingen over nieuwe contracten met klanten voor hogere prijzen en de gevolgen van het toeslagbeleid dat in het vierde kwartaal van 2005 werd ingevoerd en gekoppeld is aan de gemiddelde marktprijs van marinebunkerbrandstof.

Het omzetvolume voor bananen daalde in deze twee maanden met 11 procent, vooral wegens de storende gevolgen van de stormen tijdens het vierde kwartaal van 2005, zoals tropische storm Gamma en de orkaan Stan, op de logistiek en aankoop. Het bedrijf herhaalt dat het verwacht dat de aanvoer van bananen terug normaal zal zijn tegen het derde kwartaal van 2006.

Het volume van de detailverkoop van bereide slaatjes van Fresh Express steeg met 6 procent tijdens de twee maanden. De groei jaar-op-jaar was te danken aan nieuwe productintroducties, merchandising en de verkoop van bereide producten. De netto opbrengst per kist steeg met 3 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Asia Pacific en het Midden-Oosten

De prijs van bananen in deze regio steeg in april en mei 2006 met 1 procent in termen van de US-dollar ten opzichte van vorig jaar. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is het omzetvolume voor bananen van het bedrijf verkocht in Asia Pacific en het Midden-Oosten tijdens deze twee maanden met 15 procent gestegen dankzij de expansie in landen buiten Japan.

Chiquita Brands International, Inc. (http://www.chiquita.com) is een toonaangevende, internationale verkoper en distributeur van verse en bereide groenten en fruit van hoge kwaliteit die met het kwaliteitsmerk Chiquita(R), Fresh Express(R) en andere gerelateerde handelsmerken worden verkocht. Het bedrijf is een van de grootste bananenproducenten ter wereld en een belangrijke leverancier van bananen in Europa en Noord-Amerika. In juni 2005 nam Chiquita Fresh Express over, het toonaangevende Amerikaanse bedrijf voor bereide slaatjes, een snel groeiende voedselcategorie voor retailers in de kruidenierssector, voedselleveranciers en quick-service-restaurants.

BIJLAGE A:
                               CHIQUITA-BANANEN
                      Procentuele wijziging jaar-op-jaar 1
                      april-mei 2006 in vergelijking met april-mei 2005

Prijzen             Volumes

Europese kernmarkten(2)
                                                    -13 %               -2 %
        Op basis van US-dollar (3)                  -10 %
        In plaatselijke valuta

Noord-Amerika                                   +10 %              -11 %

Asia Pacific en het
    Midden-Oosten (4)                                +1 %              +15 %
        Op basis van US-dollar (5)

1 Deze cijfers zijn niet altijd een aanwijzing voor toekomstige
       resultaten.
     2 De 25 landen van de Europese Unie, Zwitserland, Noorwegen en IJsland.

3 Prijzen op basis van de US-dollar omvatten de resultaten van hedging
       niet.
     4 Het bedrijf werkt in deze regio hoofdzakelijk via joint ventures.
     5 Aangezien de meeste activiteiten van het bedrijf in deze regio nu in
       US-dollar worden gefactureerd, zal het bedrijf de prijzen in de
       tegenwaarde van de plaatselijke valuta niet meer geven.

BIJLAGE B:
                   FRESH EXPRESS, BEREIDE SLAATJES -- RETAIL
                    Procentuele wijziging jaar-op-jaar 1, 2
                      april-mei 2006 in vergelijking met april-mei 2005

Netto
                                omzet                   Volume
                                per kist

Noord-Amerika                   +3 %                  +6 %

1 Deze cijfers zijn niet altijd een aanwijzing voor toekomstige
       resultaten.
     2 Deze resultaten omvatten netto omzet en volumes verkocht vóór
       28 juni 2005, toen Fresh Express geen eigendom was van Chiquita.

Website: http://www.chiquita.com

BRON Chiquita Brands International, Inc.